#1 Skrevet Juni 15, 2008 Ja, da har jeg fått mit første "problem" med 16vT motoren min som har rullet ca 6000km etter bygget i fjor, motoren går fortsatt som ei kule og draget er enormt artig! Forrige helg på Våler på lørdag etter et par runder utpå banen, så hørte jeg lyden når jeg kjørte inn i depoet , den hadde begynt å tikke i ventilløfterne og det ga seg heller ikke.. Lot den stå litt å gå , men lyden ble ikke borte. Har aldri hatt problemer med dette, løfterne er heller ikke gamle, kanskje gått 50 000km, Helga før Våler byttet jeg olje og filter, så den skulle være klar til Våler. Olje , Mobil 1 rallye formula 5/50 og bosch oljefilter. (før kjørte jeg på VR1 10/60 fra valvoline og orginalt oljefilter) Men handlet denne gangen mobil olje og bosch filter siden jeg jobber på Meca) Kjøpte olje av FMS utpå der og byttet på kvelden, og tømte filteret (hadde ikke med ekstra) fikk på Castrol TWS 10/60 lot den stå og gå litt, og lyden ble mindre og mindre og helt borte etter en prøvetur. Kjørte Søndag og merket ingenting. Nå,etter jeg kom jeg kjøpte jeg meg oljetrykksmåler fra Equs og fikk koblet opp denne. Så....kald motor 5-6 bar tomgang, og kun 0,5 bar når den ble varm på tomgang og 1 bar ved 2000rpm. 16v motoren skal ha 2bar ved 2000rpm. Har nå byttet oljepumpe og kontrolert igjen, ble dessverre ikke bedre... Fant ikke noe spon i bunnpannen, kjente over råder og veivlager, fast og fint. Lang post...men noen tips? Kan det være innvendig lekkasje? Veivlager ... Skal prøve å få lånt meg en oljetrykksmåler i morgen på et bosch verksted, vet ikke helt om jeg skal stole på denna billig måleren fra Equs. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 15, 2008 Hallo. Har de samme problemene med min motor.Tror dette kan være internlekasje i opplagringa for mellomakslen i motoren.Dette oppstår ved at man strammer reg.reima for mye(blir stor belastning på disse to lagra,spesielt på 16v)For å unngå skader på disse lagra,bruk VW 210 spes.verktøy for riktig spenn på reg.reima.Sjekk/bytt alltid disse lagra ved ovrhaling,spes.på 16v. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 15, 2008 Har blitt lurt av Equs-måler selv en gang, så for å være sikker bør du få målt med pålitelig utstyr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 16, 2008 Hallo.Har de samme problemene med min motor.Tror dette kan være internlekasje i opplagringa for mellomakslen i motoren.Dette oppstår ved at man strammer reg.reima for mye(blir stor belastning på disse to lagra,spesielt på 16v)For å unngå skader på disse lagra,bruk VW 210 spes.verktøy for riktig spenn på reg.reima.Sjekk/bytt alltid disse lagra ved ovrhaling,spes.på 16v. Reimen er strammet med det rette utstyret, så er nok ikke det som er grunnen trur jeg, men blir det så jeg skal ha ut igjen motor så blir det å se over dette, og eventuelt bytte det. Takk for tipset! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 16, 2008 Har blitt lurt av Equs-måler selv en gang, så for å være sikker bør du få målt med pålitelig utstyr. Ja, hørt at dissa målerne ikke er helt til å stole, hvertfall turbotrykksmålerne, naboen min sin viser feil, mens min er riktig, kontrolert med digital måler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...