Golf 4 - nålelager inngående aksel på girkasse

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått tilbake Golfen etter et verkstedbesøk (ikke hos merkeforhandler). Etter demontering viser det seg at nålelager på inngående aksel var ødelagt, slik at sjaltearm var sprukket. Det var under halvparten av giroljen igjen på girkasse når den ble demontert, og ingen lekkasjer eller andre feil ble funnet. Fikk beskjed om at lageret var ødelagt pga for lite girolje. Alt er nå reparert, og girkasse/clutch er som nytt igjen. Jeg spurte om det er nødvendig å skifte girolje, og fikk til svar at det skal gjøres hver 60k km, med kontroll hver 30k km.

 

Så over til den morsomme biten: For under ett år siden hadde jeg bilen på 30k km hovedservice hos merkeforhandler, hvor det står krysset av for OK ved sjekk av girkasse oljenivå samt visuell sjekk av lekkasjer. Det ble ikke anmerket noe feil under denne servicen, annet enn feilmelding på lambdasonde, samt at kilereim burde byttes, og bilen forlot merkeforhandler med mobilitetsgaranti. Rett etter dette stakk jeg innom for å få time til bytting av kilereima, og spurte samtidig om dette med bytte av girolje (siden jeg har lest endel rundt her inne ang tiptronic-kassene, tenkte jeg at jeg skulle være føre var og bytte på min manuelle), og fikk til svar at det ikke er skiftintervall på girolje i det hele tatt, og at å betale for det er bortkastet. Med andre ord et helt annet svar fra merkeforhandler, enn jeg fikk fra det andre verkstedet.

 

Etter at feilen oppsto, leverte jeg bilen hos merkeforhandler for å få diagnostisert problemet med at jeg ikke fikk gire. Det ble antatt at trykkplate var defekt, og at jeg trengte ny clutch. Ingen anmerkninger om lekkasje av girolje. Dette var da 11 mnd etter hovedservicen. Siden prisen var sinnsvak høy, leverte jeg da bilen på det andre verkstedet.

 

Så da gjenstår det et spørsmål: Kan det overhodet skje at over halvparten av girolja forsvinner fra girkassa, på 11 måneder, uten at man ser noen lekkasjer? Har merkeforhandler rett og slett gitt F i å sjekke girolje, men krysset av for dette likevel? Har merkeforhandler noe ansvar for feilen som oppsto, siden mobilitetsgarantien gjelder? Hvem har rett når det gjelder skiftintervall på girolje? (Jeg har allerede snakket med merkeforhandler, og de undersøker saken)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet/har tips etc? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke noe skifte intervall på oljen i manuell girkasse på golf 4 nei. bare sjekk av oljenivå, evt etterfylle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkeverksted innrømte ansvar og har gitt delvis erstatning. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.