#1 Skrevet Juni 16, 2008 Min 1985 Audi 100 CS Quattro (dvs. typ44/C3) trenger nye dempere foran. Jeg har Haynes-boka, men ville likevel gjerne få bekreftet at jobben er så rett-fram som det kan virke. Det vil si at: - Fjærbeinet skal ikke tas ut. Byttet skjer ved at den gamle demperen trekkes opp via motorrommet. - Bilen skal stå på alle fire hjulene, og fjærene skal ikke klemmes sammen ytterligere. Så når jeg bruker det Biltema-verktøyet får jeg altså ikke hele verktøyet i ansiktet når jeg drar mutteren over den siste gjengevindingen, right? Andre tips og kommentarer mottas med takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 16, 2008 Alt du skriver stemmer, det er utrolig enkelt og det er ikke noe spenn i demperen sånn som det er i fjæren. Når du har skrudd av alt på toppen er det bare å dra demperen rett ut. Bruk gjerne en liten hammer på verktøyet når du har satt det nedi for å få det helt i bunnen av sporet så ikke det glipper og sporet ødelegges. Gjør også gjengene på fjærbeinet helt rene slik at du får skrudd helt til igjen, og husk å bytte mansjetter på demperne samtidig, de er "alltid" sprukket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 16, 2008 Husk også å merke av hvor de 3 boltene til det øvre fjerbeinslageret står, da de justerer camber vinkelen. Genialt enkelt system dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 23, 2008 Jobben er gjort, og jeg er helt enig med Paul Andreas i at dette er et genialt system. Hvorfor er ikke alle biler bygd slik?? Merkingen av de tre muttrene gjorde jeg med korrekturlakk rundt underlagsskivene, dermed fikk jeg perfekt tilpassing ved tilbakemonteringen. Den eneste utfordringen jeg støtte på var at hullet til sekskantnøkkelen dro seg rundt på støtdemper nr. 2. (Jeg hadde kjøpt den ukurante 7 mm nøkkelen på Biltema, og passformen var kanskje ikke helt perfekt.) Med Dremel og to kutteskiver kløyvde jeg mutteren og øverste del av støtdemperstanga nokså kjapt. Bilen ble ellers som en drøm etter byttet, jeg er imponert av at en 23 år gammel bil med 230.000 på telleren kan kjennes så tight og komfortabel. Jeg har en sterk mistanke til at det var originaldemperne jeg tok ut - det var ikke spor til oppmerking på trekantplata, og det sto VW/Audi på demperne. Totalt slutt var de i alle fall. Det var sant, jeg fulgte Eyvinds gode råd om å bytte mansjettene - de var ganske riktig bare filler. Er det riktig at de bare skal være festet nederst og dermed hvile på seg selv, eller skal de tres over noe i overkant også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 23, 2008 Mansjettene skal tres rundt kanten øverst også, det er en ørliten kant der de bare skal sitte rundt. Ikke noe stort problem å hekte de på der bare man jekker opp bilen etterpå heller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 24, 2008 Hva er dette Biltema-verktøyet som nevnes her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 25, 2008 heisann, artikkel nr. 19-1256 http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=503&iItemId=102659 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 25, 2008 Husk å dra til mutteren på demperen med riktig moment, ellers kan den 'lkakke' i humper&dumper uten at du klare å finne ut hvor det kommer fra! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 26, 2008 Noen andre enn biltema som har denne jæveln? De var jaggu fri og mekonomen skal ha 1700.- for samme hylsa.. er det mulig Event. et annet verktøy man kan bruke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 9, 2008 Husk å dra til mutteren på demperen med riktig moment, ellers kan den 'lkakke' i humper&dumper uten at du klare å finne ut hvor det kommer fra! Har bytta fremme og bake nå, og det "klakker" venste foran uten at jeg vet hvor det kommer i fra Hvordan skal man komme til med moment nøkkel når man må holde igjen demperen med umbraco på toppen? Ah, edit: Glem det, jeg tenker på feil mutter. Ut å skru igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 9, 2008 Har bytta fremme og bake nå, og det "klakker" venste foran uten at jeg vet hvor det kommer i fra Hvordan skal man komme til med moment nøkkel når man må holde igjen demperen med umbraco på toppen? Ah, edit: Glem det, jeg tenker på feil mutter. Ut å skru igjen. Jeg brukte ikke moment på toppen der. Dro bare til jeg "følte" at det var nok. Holder det vil jeg si. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 9, 2008 Stemmer det at det skal draes til med 180nm på spesialhylsa? Edit: Funka bra med 180nm. Ulyd borte \o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...