Lupo; first detail - try out.

Anbefalte innlegg

Howdy folks.

 

Kjøpte DA maskinen fra Clas og har nettopp testet den på kona's Lupo.

 

Er delvis fornøyd :P

 

Lakken var/er EKSTREM dårlig; mange vaskeriper, lette/dype riper, bird bombs, vann pletter og kraftig oxidering.

 

Brukte Menzerna IP og 106FF. Kjørte to pass med hver. IP til oransje pads og 106FF til hvite pads. Brukte ca. 5 min. på hvert pass. Passet på at ikke pads'ene gikk tørre. Fordelte med lav hastighet og avsluttet med lav hastighet.

 

Jeg fikk IKKE vekk alt å jeg hadde IKKE regnet med det heller. Jeg vet at man bruker roterende for å kunne rense lakken "helt i bunn". Men nå kommer spørsmålene;

 

Kan det bli bedre med en DA hvis jeg bruker kraftigere polish og lenger tid på hvert pass? F. eks Compound fra Menzerna? Det skal sies at jeg brukte ganske mye press på DA'en for å jobbe så mye varme inn i lakken som mulig og lakken blei ganske varm. Kunne dog lett holde hånden på lakken. Evt. bruke grovere pads med IP isteden for?

 

Kan pads legges i en slik Zipbag (plastpose med lynlås) og brukes neste gang uten å måtte vaske de?

 

På siste bilde ser man noen 'huller' i lakken, er det steinsprut eller? Hele panseret hadde masser av de, må virkelig tett på for å se de!

 

Polerte bare et lite område for å teste, er jo ikke akkurat varmt ute nå...

 

1. Lakken før

2: 50/50

3: 50/50

4: "Huller" i lakken, steinsprut?

Lakkenfør.jpg

50.50a.jpg

50.50b.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nais Dennis

Jeg mener neste steg for deg er roterende maskin :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nais Dennis

Jeg mener neste steg for deg er roterende maskin :P

 

Vil gjerne øve meg på 7-10 biler før jeg er klar til roterende vettu...Er så mye å lære, jeg er jo nettopp begynt :) Flaks at jeg har Lupoen å øve på først for DEN er ille. Er noen giftige riper (vært borti i en annen bil med tidligere eier) som jeg skal starte på i morra.

 

Men du mener altså ikke at jeg kan få det bedre med DA? Noen gode svar på mine spørsmål da? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil gjerne øve meg på 7-10 biler før jeg er klar til roterende vettu...

 

Bare si fra når jeg skal stikke innom ;)

 

Er litt nysgjerrig på de "hullene" du har i panseret, for jeg har sånne på taket rett foran antennen : klø : Tviler vel på at det er stenslag i og med at lakken virker intakt, kanskje heller at det er dårlig grunning eller noe : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare si fra når jeg skal stikke innom ;)

 

Er litt nysgjerrig på de "hullene" du har i panseret, for jeg har sånne på taket rett foran antennen : klø : Tviler vel på at det er stenslag i og med at lakken virker intakt, kanskje heller at det er dårlig grunning eller noe : flau :

 

Hehe...bare stikke innom ja. Polerte 40x50cm på panseret å det tok det meste av 1.5 time...først vaske, avfetting, claye, vaske igjen, tørke, maskere, gjøre klar maskin + kjemikalier...men jeg skulle gjerne ha bilen din i en dag eller noe...da snakker vi ;)

 

Ja kanskje det er dårlig grunning som forårsaker de hullene men det virker som om lakken er perfekt under - at det er klarlakken som har huller...jeg trodde først at jeg hadde brent lakken (jeg aner ikke åssen det ser ut når lakken er brent hehe) men jeg kjørte på og sa til meg sjøl; NEI MAN KAN IKKE BRENNE LAKKEN MED EN DUAL ACTION MASKIN...og iallfall ikke VAG lakk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De hullene du snakker om er jeg usikre på..

Men de resterende ripene ville jeg anbefalt å bruke roterende maskin på, skal ikke si det er umulig med DA. Men det vil ta lengre tid og du vil måtte slipe ned lakken til ripene blir borte. Med en roterende vil du varme opp lakken rundt ripene såpass mye at klarlakken vil "flyte" ned i ripene.. Fylle de med klarlakk.. Og dermed kanskje bli helt borte. Om du øver deg på 10

biler med DA, vil du fortsatt være "amatør" når du begynner med roterende.. neida, skjønner godt hva du mener!

Men hvis du har en tilgjengelig ville jeg prøvd forsiktig på små områder.. prøv deg fram på fart på maskin, repeter heller en gang for mye i starten enn at du skal ta det lille ekstra før du til slutt ender opp med svidd lakk :P

 

 

Bilen til Mikael er det jo flere som har prøvd seg på! Bare å ta den imot Dennis

Og de "skulle" jo være såkalt proffe :P (haha, ler når jeg tenker over resultatet) Oslotreffet

 

 

Dennis: Kan pads legges i en slik Zipbag (plastpose med lynlås) og brukes neste gang uten å måtte vaske de?

Svar: Dette hørtes lurt ut, jeg har bare vanligvis vasket de mellom hver gang pga det som regel har vært noen

andre biler innimellom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppbevarer mine pads i plastbokser fra Europris. Er for å holde dem vekk fra støv. Husk å la enten en pose eller en slik boks stå litt åpen slik at det kan fordampe som det vil, og ikke surne... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil uansett anbefale å vaske dem for hver gang, så det ikke ligger igjen rester som bare plusser på det du bruker neste gang, og det klumper seg. (sier ikke at det skjer, men kan skje ;) )

Du kan jo alltids prøve med orange pads og Menzerna PG, for så å fortsette med det du har gjort her, og se om du får fjernet mer. Prøver du ikke, lærer du heller ikke ;)

 

Bra resultat så langt : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppbevarer mine pads i plastbokser fra Europris. Er for å holde dem vekk fra støv. Husk å la enten en pose eller en slik boks stå litt åpen slik at det kan fordampe som det vil, og ikke surne... :)

 

Bra tips, skal prøve det.

 

Vil uansett anbefale å vaske dem for hver gang, så det ikke ligger igjen rester som bare plusser på det du bruker neste gang, og det klumper seg. (sier ikke at det skjer, men kan skje ;) )

Du kan jo alltids prøve med orange pads og Menzerna PG, for så å fortsette med det du har gjort her, og se om du får fjernet mer. Prøver du ikke, lærer du heller ikke ;)

 

Bra resultat så langt : vinke :

 

Hva vasker du med å hvordan?

 

Orange pads...hmm...er de grovere end de gule cyclo? For jeg forsto det slik at de gule er grovest?

 

Menzerna'en, er det denne du mener; MENZERNA POWER GLOSS COMPOUND S34A ?

 

Takker for alle svarene...I'm learning :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Bilen til Mikael er det jo flere som har prøvd seg på! Bare å ta den imot Dennis

Og de "skulle" jo være såkalt proffe :P (haha, ler når jeg tenker over resultatet) Oslotreffet

 

 

 

Ja det var ikke et bra resultat på Oslotreffet nei. Lurer på om det var derfor de (polerings folka) forsvant så tidlig : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg børster paddene med en tannbørste etter jeg er ferdig.

Tannbørste og litt spray detailer.

 

Har en pad-cleaner fra Pinnacle som jeg har brukt etpar ganger, men vet ikke helt hva jeg skal si om...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tips, skal prøve det.

 

 

 

Hva vasker du med å hvordan?

 

Orange pads...hmm...er de grovere end de gule cyclo? For jeg forsto det slik at de gule er grovest?

 

Menzerna'en, er det denne du mener; MENZERNA POWER GLOSS COMPOUND S34A ?

 

Takker for alle svarene...I'm learning :P

Jeg legger dem i bløt i Zalovann over natta, skyller dem godt, og ev. slenger dem i vaskemaskina på 50-60 grader. Bruker også en tannbørste rett etter bruk (roterende).

Ja, yellow er grovere enn orange, stemmer.

Menzerna Power Gloss, ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det var ikke et bra resultat på Oslotreffet nei. Lurer på om det var derfor de (polerings folka) forsvant så tidlig : smil :

 

Synes nesten det var litt komisk jeg da : smil : Panseret ble blankere, men hadde like mange swirls og riper som før de begynte : haha : Men de skal ha for at de prøvde da : rolleyes

 

Når/hvis jeg stikker innom blir jeg gjerne en dag eller to og hjelper til med alt jeg kan. Har tenkt å lære meg denne kunsten med tiden jeg også jo ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg legger dem i bløt i Zalovann over natta, skyller dem godt, og ev. slenger dem i vaskemaskina på 50-60 grader. Bruker også en tannbørste rett etter bruk (roterende).

Ja, yellow er grovere enn orange, stemmer.

Menzerna Power Gloss, ja.

 

Ok, da kliner jeg til og prøver med en bøtte med Zalovann og en gammel tannbørste.

 

Får jo da kjøpe den Menzerna PG, får jo bruk for den uansett før eller siden enten jeg har DA eller roterende...

 

har siklet litt på Flex de siste dagene, blir nok noe sånt jeg går for http://cgi.ebay.de/FLEX-L-3403-VRG-Autopolierer-Poliermaschine-L3403VRG_W0QQitemZ250257268456QQihZ015QQcategoryZ43594QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ShippingPayment

2500,- inkl. frakt og mva forskjellen det er vel ikke gal pris det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes nesten det var litt komisk jeg da : smil : Panseret ble blankere, men hadde like mange swirls og riper som før de begynte : haha : Men de skal ha for at de prøvde da : rolleyes

 

Når/hvis jeg stikker innom blir jeg gjerne en dag eller to og hjelper til med alt jeg kan. Har tenkt å lære meg denne kunsten med tiden jeg også jo ;)

 

Vi får bare finne en dag Mikael, er jo snart fellesferie vettu...

 

Jeg må innrømme at hvis jeg hadde polert ditt panser og resultatet ikke var bedre da hadde jeg og kjørt hjem igjen. Men jeg vet ikke om han gikk inn for det eller han bare skulle skape litt show...uansett et små dårlig resultat...brukte han roterende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tannbørsten brukes på roterende, med paden snurrende på maskina, så kan bli litt vanskelig på DA-maskin:p

Hvis du får den maskina der på døra til den prisen der, sier jeg bare: DO IT! : smil :

Løøøøvli maskin å jobbe med ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får bare finne en dag Mikael, er jo snart fellesferie vettu...

 

Jeg må innrømme at hvis jeg hadde polert ditt panser og resultatet ikke var bedre da hadde jeg og kjørt hjem igjen. Men jeg vet ikke om han gikk inn for det eller han bare skulle skape litt show...uansett et små dårlig resultat...brukte han roterende?

 

De brukte vel sikkert den Cyclokopien som de prøvde å selge også!

Jeg var borti i standen der og forhørte meg litt, når han begynte å fortelle hvor flott den maskinen var, måtte jeg bare si at jeg hadde orginalvaren. Da ble det tyst gitt...

Men var litt interessert i den Sealenten, eller jeg er på jakt etter å teste ut flere typer sealenter!

Den var jo så hinnsides bra og varighet osv.. Men ble skeptisk når den var ferdig til å tørke av etter 2 timer.. Nok OT :P

 

Og Dennis.. Si ifra når du skal arrangere Detailparty da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får bare finne en dag Mikael, er jo snart fellesferie vettu...

 

Jeg må innrømme at hvis jeg hadde polert ditt panser og resultatet ikke var bedre da hadde jeg og kjørt hjem igjen. Men jeg vet ikke om han gikk inn for det eller han bare skulle skape litt show...uansett et små dårlig resultat...brukte han roterende?

 

Han brukte DA, men med de standard putene som de leverer og den polish som de leverer... funker sikkert fint på biler med fin lakk fra før, men ikke noe å prøve seg på min gamle slitne lakk med : dum : Men det var nå ikke derfor de dro så tidlig da!

 

Vi finner en dag vi, og stopper hermed OT i tråden din. Resten tar vi på PM ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tannbørsten brukes på roterende, med paden snurrende på maskina, så kan bli litt vanskelig på DA-maskin:p

Hvis du får den maskina der på døra til den prisen der, sier jeg bare: DO IT! : smil :

Løøøøvli maskin å jobbe med ;)

 

Du mener den er grei til den prisen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De brukte vel sikkert den Cyclokopien som de prøvde å selge også!

Jeg var borti i standen der og forhørte meg litt, når han begynte å fortelle hvor flott den maskinen var, måtte jeg bare si at jeg hadde orginalvaren. Da ble det tyst gitt...

Men var litt interessert i den Sealenten, eller jeg er på jakt etter å teste ut flere typer sealenter!

Den var jo så hinnsides bra og varighet osv.. Men ble skeptisk når den var ferdig til å tørke av etter 2 timer.. Nok OT :P

 

Og Dennis.. Si ifra når du skal arrangere Detailparty da ;)

 

Will Do...Da kan vi jo teste Cyclo kopien opp mot den ekte vare :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du får den på døra til 2500, ja. Se bare hva de koster i Norge:

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=22&products_id=111

 

Jeg vet, prisen er rå i Norge. Derfor jeg kjøper den fra Das Vaterland ;) Kommer kanskje på max 2700,- men da er det fordi de ikke vil skrive GIFT o.l. på pakken eller nedskrive verdien bitte litt.

 

Come July/August - I'm buying! Da er jeg erfaren Cyclokopi bruker å er klar til neste steg. Mer bilder fra resten av detail jobben med Lupoen kommer snart. Er utrolig hvor mye som går an å få vekk med den billige maskinen. Ikke går den varm heller. Kan i tillegg presse den ganske hårdt uten at den bukker under...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil gjerne øve meg på 7-10 biler før jeg er klar til roterende vettu...Er så mye å lære, jeg er jo nettopp begynt :)

 

Roterende er ikke så skummelt som det virker. Prøvde en halv bil med cyclo kopi før jeg gikk rett på roterende.

Null problem hvis du har holdt i elektrisk verktøy før og ikke har 10 tommeltotter.

 

Flex er gromt som bare det, men husk at du må ha backing plate og puter med forskjellig cut og størrelse.

Ryker fort på 1000-1500,- der. En "billig" maskin som feks Jernia, Biltema og Bilxtra selger funker kjempefint med skikkelike pads.

Just my 2 cents.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.