Nykking,ujevn tomgang og stopper, Golf 2.0 TDI DSG

Anbefalte innlegg

Jeg har en Golf 2.0 TDI DSG, Mod 2005 som har fått "noen" problemer.

Lurer på om det evt. er andre her som har hatt de samme og funnet noen løsning, da Møller ser ut til å stange hodet i veggen.

Symtomene er som følger.

Når bilen startes ved kald motor, og frem til den har nådd arbeids-temp. har den i det siste gått ujevn på tomgang.Den ligger fint på tomgang(noe under 1000 rpm), men så setter jeg den i D (drive) og holder bremsen inne.Etter en stund begynner den å "dippe" på turtallet.Visst jeg slepper bremsen ved "feil" tidspunkt stopper den(kveler seg). Andre ganger ved sakte fart ca.1200-2000 rpm ved jevn gass begynner den å nykke som bare det(Veldig fremtredende ved litt motstand,Bakker og slikt).Gir jeg mere gass går den normalt, sakker jeg av igjen begynner den å nykke.Disse symptomene forverrer seg visst evt. klima-anlegget står på.

Har nå nå hatt denne inne hos Møller 2 ganger og de får ikke fram noe feil i diagnoseprg. sitt, og de sier at de ikke finner noen feil.Konkluksjon fra Møller er at jeg må leve ned dette inntill det blir verre.Noe jeg ikke er helt enig i.Det er visst nok den siste software som ligger inne på den. De har grunninnstilt DSG-kassa 2 ganger, hvor de mener at feilen har/kan ligge.Bilen har ikke blitt noe bedre etter dette .

 

Er dette en vanlig feil på Diesel-motorer/ DSG-kasse?

 

Ble litt langt dette, men håper noen skjønner hva/hvor problemet kan være, uten at jeg må leve med det som den er nå.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skudd i mørket her: Er den chippet? Evt feil med programvaren??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope-

Helt orginal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne igjen jeg, da jeg forsatt sliter med dette. Noen som har noe tanker eller ideer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan tenke meg at du vil få liknande symtom om egr står vid open og spytter inn eksos heile tida. Ville prøvd å blende den mekanisk og sett om det blei betre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde en a3 med lik motor med samme problem for et års tid ca inne. byttet alle pd elementer, og justerte innsprøytings tidspunket med kammen litt utover det som er orginalt. denne ble bra. var bare 2 pd elementer som var dårlige men pga garanti så ble det besluttet å bytte alle på den. dette veit teknisk avdeling om, så om møller der du har vært på ikke kom frem til noe på denne så er det en eller annen som ikke har gått grundig nok til verks:) blenner du egr på disse så vil avgass lampen lyse. det som går her er å forandre styringsverdien på egr ventilen, slik at denne ikke slipper igjennom så mye.. men problemene ved egr på disse merkes først og fremst ved delgass og rundt 2000rpm, ved små nykking så vidt man ser på turteller.. man må da ha en login kode for å få tilpasset denne, send meg en PM så kan du få den, om du vil teste det.

Mvh Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med deg Stian viss egren funker som den skal, men det eg skreiv var jo viss den står vid open. Da vil det nykke både her og der :). Mekanisk blending mellom eksosmanifold og rør til egr vil vel ikkje gi avgass lampe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lampen vil nok komme på ja, om man blender EGR på disse. Ecu tar høyde for lavere signal ifra LMM når egr er åpen, når den ikke får lavere verdi, antar den at det er noe galt med EGR. Er så mye trøbbel med EGR ventiler, at selv styre enhetene har fått dette med seg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lampen vil nok komme på ja, om man blender EGR på disse. Ecu tar høyde for lavere signal ifra LMM når egr er åpen, når den ikke får lavere verdi, antar den at det er noe galt med EGR. Er så mye trøbbel med EGR ventiler, at selv styre enhetene har fått dette med seg:)

 

Hei.

Hva er det du egentlig mener her.

 

Min styreenhet for motoren ble byttet (på måfå) fra Mølller sin side her i fjor høst.Den var nok noe bedre rett etterpå, men etter vært er den blitt som den var.( som beskrevet over). Min konkluksjon er : Def . EGR- ventil.?. Vil det hjelpe å bytte denne, eller må det til med tilpasninger som Stian nevner her?

Stian. PM er sendt til deg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR kan du sjekke selv om du vil. Det er 3 umbrako skruer for og ta den av, og et par til for og dele den ifra luft stopp spjeldet. Byttet på en a3 2.0 tdi nettopp. Der var membranen raknet. Om du tar av slangen som går inn på toppen av EGR, setter på en slange bit og suger, skal det være 100% tett. For og sjekke at den går som den skal, må du ta EGR av og trykke opp stemplet ifra undersiden hvor eksosen kommer inn. Det skal rimelig mye kraft til for og bevege stemplet. Og når du har den ute, vasker du den i diesel og evnt bremserens. Plugg nippelen til vakumslangen når du vasker. Vet ikke hvor glad membranet er i diesel på sugesiden.

 

Jeg tror du har en mere komplisert feil enn som så, men det er uansett verdt og prøve, da det er en enkel operasjon gjort på en halvtime.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan minne om symptomene som kommer ved feil/defekt på mekatronik-enheten i DSG kassa.

Løsningen i det tilfelle er å skifte hele mekatronik-enheten.

For alt jeg vet har de sjekka dette osv, men det ligger iallefall Teknisk Problem Løsning (TPL) på ELSA om dette, så ville fått sjekka om det kan være den som lager problemer før garantien går ut.(om du fortsatt har garanti?)

En sånn enhet koster MYE penger;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.