#1 Skrevet Juni 17, 2008 Kom gjerne med bidrag! Bilen generelt Car = Bil Engine = Motor Door = Dør Hood = Panser Trunk = Bagasjerom Heater = Varmeanlegg Steeringwheel = Ratt Steeringwheel hub = Ratt Navet Pedals = Pedaler Radio = "guess what.." Motor Engine = Motor Engine Head = Motor topp eller Motor hodet Engine Block = Refererer som regel til selve blokken, uten topp. Engine Assembly = Komplett motor Engine Mounts = Motorfester Engine Harness = Motorens ledningsnett Long block = Blokk, topp. Short block = Blokk, uten topp. Block bottom = Bunnen av motoren Throttle Body (TB) = Spjeldhus Individual Throttle Bodies (ITB) = Individuelle spjeldhus åpning/gjennonstrømning. Valves = Ventiler Valvesprings = Ventilfjærer Valve guide = Ventil røret Retainers = Ventilhetter Valve cotter = 2delt festemekanisme for retaineren, på toppen av ventilen. Rocker Arms = Aner ikke hva det heter på norsk. Treffes av kammen. LMA (Lost Motion Assembly) = Aner ikke. Skubber Rocker armen opp igjen etter kammen har slått den ned til ventilhetten. Oil Rails = Oljestagene - går gjennom rocker armene og er bl.a. med på å styre VTEC. VTEC Solenoid and Spool Valve = Ventilen som styrer VTEC. Åpner og lukker for ekstra oljetrykk. Timing Belt = Register reim Camshaft = Kam Camshaft Lift and Duration = Kammens løft og varighet Camshaft Lobe / VTEC Lobe = "egget" for vanlig eller VTEC innslag Camgear = Kamgir (Adjustable Camgear = Justerbart kamgir) Headgasket = Topp pakning Head Cover Gasket = Topp Lokk Pakning Head Studs = topp boltene som holder toppen fast i blokken. Oil Pump = Olje pumpe Water Pump = Vann pumpe Wire Harness = Ledningsnett PS (PowerSteering) = Servostyring PS Pump = Servo Pumpa PS Resivour = Servoveske Tanken PS Belt = Servostyringsbeltet Crank Pulley = Reimnavet på kranken OBD = On Board Diagnostics (Universalt ECU system) ECU = Electronic Controll Unit - Bilens hjerne PR3 / P30 = B16A P72 = B18C1 P73 = ITR PCT = CTR N/A (Naturally Aspirated) = Forbrenningsmotor (normalt diesel og bensin) uten turbo eller kompressor FI (Forced Induction) = Turbo eller kompressor Piston = Stempel Rod = Råde Stroker kit = Sammensetning av stempler og råder Supercharger = Kompressor Upper control arm = Lenke arm Lower ball joint = Nedre bærekule Bearing = Lager CAI = Cold Air Intake = fancy lavt plassert trimluftfilter ting Sensorer TPS (Throttle Position Sensor) = Spjeldhus sensor, måler åpningen MAP (Mainfold Absolute Pressure) = Måler luften og trykket i IM IAT (Intake Air Temperature) = Måler inntakstemperaturen IAC (Idle Air Control) = Måler luftmengden ved idle Understell Suspension = Understell Shock Absorber = Demper Spring = Fjær Lowering Spring = Senkefjær LCA (Lower Controll Arm) = Nedre bærearm Bushing = Foring Coilover Kit = Demper og fjær pakke laget spesifikt for hverandre. Camber Kit = Justerbart stag for styring av kamber vinkel Front / Rear Tower Bar = Stabilisator Stagene forran og bak Front / Rear Strut Bar = Strammestagene forran og bak Rims = Felger Wheels = Dekk (som regel) betyr hjul. Lug(s) = Hjulmutter Four (4) Lug = 4 Bolt Five (5) Lug = 5 Bolt Lug Pattern = Boltmønster (4x100 etc) Extended Lug = Utvidet, forelget bolt Fant denne listen å nett og selv så lærte jeg mye nyttig. Håper det er flere som få nytte av den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 17, 2008 Har et par ting å tilføye her: Valve guide er kanskje bedre å oversette som ventilstyring som det heter på norsk. Retainer er ikke ventilhetter, retainer er den "plata" man legger oppå ventilfjærene som man låser fjær(er) og ventil sammen med, bruker ventillåser, 2 stk halvmåneforma duppeditter pr ventil. Ventilhetter er det samme som ventiltetninger eller ventilstammepakninger om man vil. Rocker arms er vippearmer. Stroker kit er kanskje ikke BARE en sammensetning av råder og stempler, men kanskje med en ny veiv også for å "increase stroke", altså øke slaglengden og dermed slagvolumet. Ellers helt sikkert en nyttig liste 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 18, 2008 Jeg også... Camgear = Kamgir (Adjustable Camgear = Justerbart kamgir) Bruker vel ordet kamdrev vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 19, 2008 Fin liste. Jeg har ikke mye å tilføye, bortsett fra at det skrives "reservoir" og ikke "resivour", for de som vil søke på det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...