Anbefalte innlegg

Jeg har en a6 avant 1995 modell som ikke er særlig god å kjøre lengre, en tur langs landeveien føles omtrent som en tur med danskebåten i høststorm.

 

Har byttet lenkearmer for ca ett år siden, i vinter/vår har det blitt byttet dempere bak, dempere foran, fjærer og fjærbenslager og et endeledd foran (fikk en hobbymekaniker til å gjøre jobben).

 

Likevel er bilen overstyrt og krenger mer enn noen gang. Har vært inne på tanken om det kan være dekk, fjærer bak, det siste endeleddet foran, stabilisatorstag eller motorfester. Evt om fjærbeina ikke er satt riktig på.

 

Noen som har noe forslag til quick fix ?

 

D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En hjulstillings kontroll og en sjekk av foringer er nok en god start.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter forslaget om 4-hjulskontroll. Ser jo ut til at du har tatt de andre "typiske" tingene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En hjulstillings kontroll og en sjekk av foringer er nok en god start.:)

 

Sikkert en god ide. Har hatt den på hjulstillingskontroll men ikke etter bytte av dempere og endeledd foran.

 

Hvilke foringer er evt de mest sannsynlige synderne ?

 

D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du allerede har byttet bærearmene så er det stabilisatorstag foringene som er mest aktuelle.

Er det fremme eller bak det er verst? er det Quattro eller FWD?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke quattro. Er det mye jobb eller vanskelig å bytte foringene til stabilisatorstag ? Jeg er faktisk usikker på om roten til problemet er foran eller bak. Hadde bilen på verksted i vinter og nevnte overstyring/krenging. De så på det men fant ikke ut av det men sa det kanskje ble bedre med å bytte dempere bak så det gjorde de. Ble ikke merkbart bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er byttet bærearmer er trolig stabstagforingene foran også byttet, da disse pleier å følge med nye bærearmer. :) Om bilen overstyrer er det nok noe rimelig feil med hjulstilling, så en firehjulskontroll skader nok ikke. Da blir jo også alle foringer og lignende sjekket før man prøver å kontrollere, så du får vite om noe er helt ferdig.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte på de fremre stabstag foringene som ikke følger med bærearmene.

2 stk foringer som henger opp stab staget fremme under motor, lett å se om du kikker under.

Har du fått tatt hjulstilling eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min C4 ble helt umulig med dårlige øvre lenkarmer bak, de justerbare. Men du har FWD, så jeg er litt i tvil om de finnes på din!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakstillingen på en C4 med 2WD er omtrent bare et rør med et hjul i hver ende, panhardstag og to armer som holder stasen til karosseriet, så er ikke noe så avansert der. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte på de fremre stabstag foringene som ikke følger med bærearmene.

2 stk foringer som henger opp stab staget fremme under motor, lett å se om du kikker under.

 

Ja, vet hvilke du mener. Hvor mye jobb & hvor vanskelig er det egentlig å bytte disse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er fort gjortå bytte, hjelper med gode hylsenøkler med langt offset for å holde igjen skruene i hjelperamma, og husk å bytte bolter eller i hvertfall mutrene (nylock).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, vet hvilke du mener. Hvor mye jobb & hvor vanskelig er det egentlig å bytte disse?

 

Nå må du ikke lete etter alle delene som lar seg bytte ut, for så å unnlate å justere forstillingen.

 

Etter skifte av endeleddene foran så kommer forstillingen ut av stilling, ofte så mye at den blir helt umulig å kjøre med. Hvis hobby-mekanikeren din ikke samtidig kom med alvorlige formaninger om øyeblikkelig forstillingsjustering, så er han muligens heller ikke særlig bevisst på å gjøre noen "hobby-målinger" idet han skrur på endeleddene og da kan de være langt ute av stilling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du hatt av fjærbein foran kommer camber ut av kontroll samt spissing v bytte av endeledd som nevnt lengre opp i tråden. det er 100% nødvendig med forstill-kontroll etter at slikt har vært flytta på.

da blir den umulig å kjøre og sporer som faan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A6 på C4 karross er jo en stor bil, så den vil jo nødvendigvis krenge med orginalt understell, jeg synes iallefall at senk gjorde mye med krenginga. Min krenga så mye før at om jeg kasta den frem og tilbake på rattet så ble alt ommøblert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta hjulstillingskontroll på bilen.

Ser det er blitt byttetet endeledd, er det garantert at disse er i riktig posisjon som de gamle?

Dette vil jo endre spissingen, og bilen vil bli mer nervøs og følsom..

Samtidig som mye annet i understellet er byttet er det store sjangser for at hjulstillingene er feil i forhold til fabrikkens spesifikasjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag.

 

Men: Til tross for ymse tiltak (bl.a. hjulstillingskontroll, nylig bytting av nedre bærearmer foran igjen, de forrige holdt i 2 år (Meyle, kjøpt på Ebay)) - er det ingen ting som har hjulpet mer på de dårlige kjøreegenskapene enn innkjøp av 22 kvadratmeter Biltema klinkerflis :confused:

Det ble rimelig tungt men den store overraskelsen kom da jeg hadde losset alle flisene ut av bilen igjen. Den unormale krengingen var borte, og bilen var god å kjøre igjen. Slik var den i 3-4 måneder, men de siste dagene er krengingen kommet tilbake. En kompis i lastebilbransen antydet at det kunne være at den lasteavhengige bremsekraftregulatoren kunne ha hengt seg opp / løsnet, men jeg trodde ikke dette var noe jeg hadde på min bil.... ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville funnet noen skikkelige dempere (stivere) og et sett gode kvalitetsdekk:)

Fattern hadde en 2,6 80 Avant Q som var som å kjøre en stor båt! Jeg byttet til nyere S2 dempere på den, og det ble en helt annen bil å håndtere!

Byttet ett par deler i understellet det var slakk i og tok en firehjulskontroll, og det ble bare bedre.

Fikk også på noen piggfrie dekk i orginalstørrelse, da disse har mykere gummi og tar opp ujevnheter bedre.

Den lasteavhengig ventilen til styrer nok kun bremsekraften foran+ bak (mer last bak= mer bremsekraft bak) hvis du har det, på nyere biler blir dette styrt av ABS-sentralen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.