#1 Skrevet Juni 17, 2008 Har litt problemer med motoren min. Har egentlig ikke innsett noe stort problem før jeg kjørte min gamle firmabil(Caddy 1997mod AHU 90HK 1185kg + verktøy) her om dagen og innså at den gikk mye bedre enn min(Golf stv 1997mod AHU 90HK 1195kg). Husker fra en skjekk for ved juletider at bilen fikk for ca halvparten av luft i forhold til anbefalt på hiddenmaskina. Tenkte for meg selv at det kanskje kunne være LMM men prøvde Caddyen sin i dag og ingen endring. Min går også dårligere når jeg kobler fra LMM. Fikk et tips om å se/høre etter trykklekasje med turbotrykket men finner ingenting. Det er ikke noe mer susing enn på Caddyen heller. Bilen min har også brukt en del vann, ca 0,5liter på 100km. Fylte på med tetningsmiddel i radiatorslangen og dette har nå gitt seg ser det ut til. Selv om det ikke har hjulpet noe på motor ytelsen. Hvis det har noen betydning så kjører jeg på 205/40/17 og Caddyen på standard 14" hjul Har også blank slange/rør mellom dieselpumpe og filter. Der ser jeg at det kommer litt bobler ved pådrag, er dette riktig? Noen som har peiling på hva som kan være feil her? Litt frustrerende for meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 17, 2008 intercooler på desse? har vert bort i en del diesel biler der det blir mye olje og dritt i intercooleren så dette struper. skyll gjennom med diesel så renser det opp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 17, 2008 intercooler på desse? har vert bort i en del diesel biler der det blir mye olje og dritt i intercooleren så dette struper. skyll gjennom med diesel så renser det opp! Ja det er intercooler på de. Skal prøve å få renset og sett på det:) takk for tipset! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 29, 2008 Opp med denna! Nå har problemene utviklet seg drastisk. Har ikke fått sett etter olje i IC enda. Bilen starter ikke i dag. Den går på starteren og det ryker hvit ut av eksosen! Oljelampa blinker også mens jeg prøver å starte den så nå tør jeg ikke mer. Hva kan det være? Hjelp!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 29, 2008 Ta av jord på batteriet og vent 1 minutt før du kobler på igjen. Prøv å starte nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 29, 2008 Ta av jord på batteriet og vent 1 minutt før du kobler på igjen. Prøv å starte nå. Dette hjalp desverre ikke: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 29, 2008 Noen i nærheten av deg med VAG-COM? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 29, 2008 Jeg har ikke særlig 1,9 erfaring men på 2,5 tdi kan hvit røyk, lav effekt og startvansker være register/pumperem som er for slakk eller feil innstilt, slik at tenningen ikke er riktig timet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 30, 2008 Timing er lett å sjekke med vag-com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 30, 2008 Har desverre ikke rukket å gjøre annet enn å høre rundt med diverse mekanikere i dag. De fleste påstår det er toppakninga som skal være gåen(og møller nevnte at det kunne være toppen).. I morgen kveld håper jeg på å få tatt en skjekk med hiddenmaskin så kanskje jeg finner ut litt mer der.. Har hatt litt problemer med timing på dieselpumpa før, men den startet og gikk fortsatt, kjente på reima i dag og virket så stram som den har vært hele tiden. Dieselpumpa ble justert til å gi på riktig tidspunkt også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 30, 2008 hvit røyk tyder jo på at du får inn vann i sylinderene, så desverre kan det være toppakningen eller sprekk i toppen. Håper det er noe billigere da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 3, 2008 Da er bilen levert på verksted i går kveld og de fikk tittet litt på den i dag. Viste seg at reimhjulet på veiva(på registersiden) hadde et problem med bolten som holdt det fast. Denne bolten skal byttes og reimhjulet fikses/byttes. Og da blir det i tillegg fullt registerreimsett skifte. Siden bilen bruker mye vann skal de også få bytte toppakning samtidig for å prøve å hjelpe på det problemet. Håper virkelig dette løser seg nå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 16, 2008 Da har jeg fått tilbake bilen fra verksted. De har fylt på blå kjølevæske istedet for rød. Hviklen skal det være på AHU motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 17, 2008 Ingen som vet om kjølevæska? Bilen går forresten like dårlig som før jeg leverte den på verksted og toppakning er byttet. Har ikke rukket å kontrollere intercooleren for olje enda, men en kjapp titt under viser mye oljesøl der.. får vel ha opp å kontrollere. Noe annet jeg bør skjekke samtidig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 17, 2008 Kan bruke både rød og blå kjølevæske. Rød størkner i lekkasjepunkt som da gjør dem lettere å oppdage. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 17, 2008 Har du fått tatt diagnose på bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 17, 2008 De tok diagnose på verkstedet men fant ingen ting... Tipper det er det at utvekslinga på girkassa er vesentlig lavere på caddyen.. Uansett synes jeg bilen min går dårlig:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 17, 2008 90hk TDi går dårlig (av egen erfaring). Ett par tips: Prevantivt: - Blokkér EGR for å unngå at innsug og ventiler sotes ned - Lag catch tank for å unngå at sot (fra EGR) og oljedamp lager tjære som plugger igjen innsugsmanifoil - Sjekk ALLE slanger i motorrom for eventuelle lekkasjer/skader. Opprenskning: - Ta av innsugsmanifoil og rens innvendig, fullt av olje/sot-gørr - Rens alle slanger på luft siden samt intercooler innvendig, fullt av olje-gørr Diverse: - Hvis motoren din har gått 150.000-200.000 og kjører med originale dyser enda bør disse byttes og da oppgraderer man:) PP520 er passe til din motor med 190bar åpningstrykk og kosten sparer du inn på redusert dieselforbruk over tid. - Hvilken turbo har du? Ikke så uvanlig at disse blir slitt ut. Oljeforbruk? Vurdert å innstallere turbotrykksmåler for å sjekke status? Kan også logges med Vag-Com. - Chip er billigere fra USA enn i Norge, men "you're on your own" - Les hele FAQ seksjonen på http://www.tdiclub.com - Studér alt det kjekke de har på http://www.kermatdi.com og fall for fristelsene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 17, 2008 Nå høres sikkert dette utrolig dumt ut, men jeg må bare spørre: Blir dyser faktisk slitt? Eventuelt av hvilken grunn blir de det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 17, 2008 Nå høres sikkert dette utrolig dumt ut, men jeg må bare spørre: Blir dyser faktisk slitt? Eventuelt av hvilken grunn blir de det? Dyser blir slitt ja, utvasking og mekanisk slitasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...