Lurvete tomgang + fusk i småpreppa aan-maskin etter Vålertreffet...

Anbefalte innlegg

Jaja, det måtte vel bli noe etter ca 2 år med problemfri gange..:P

Sitter en hybrid t3/t4 og jonus "380-map" på denne -91 aan-motoren. Kjører på 1,5 bar trykk og 5 bar på bensin på god 10v pumpe.

Bremset 350 på rotomaster og ble målt til normale "Jonus-verdier" med bredbåndslambda på siste treffet på Rudskogen i fjor.

 

 

På den siste kjøringen på hovedtreffet på Våler nå på søndagen den 8. juni gikk motoren plutselig ganske ujevnt på siste runden og mens den stod på tomgang litt i depoet etterpå gikk den skikkelig opp og ned på turtallet.

På turen hjemover lugget den til av og til og det kom noen sorte røykgufs ved pådrag...: klø : Prøvde å holde gassen mest i ro og karret meg hjem..:o

 

 

Så:

1. Den går pent på tomgang fra KALD tilstand (oppstart). Blir tilsynelatende værre når den blir varm...

 

2. Den lader som før 1,5 og går skikkelig godt når det dras på syns jeg....Ergo ingen slanger røket vel..?

 

3. Tenkte på tett ventilasjon. Tømte catch-tanken nå i sted. Var kun 0,25 l væske i den og alt ok..

 

4. Plugger. Kan disse være dårlige/ha røket når den går bra...?

 

5. Coiler og stavene ned til pluggene. Kan noe der være dårlig og gi slike prob?

 

6. Tomgangsregulatoren? Kan denne være gåen? Hvordan sjekke denne?

 

7. Tenningsmoduler (POS). Hørt om noe guffe som skulle bakpå disse mot varmgang. Kan det være noe med disse?

 

8. Har manometer på FPR og det ligger på 5 bar uten vacum så pumpa gir det den skal.

 

9. Ser ut til at det soter endel av eksosen da det ble sort på bakken fra eksos-munningen som peker ned..

 

Tja, det var det jeg kom på i farten.

 

Noen kloke motorhoder der ute som har noen svar å komme med så pøs på..:)

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den går lurvete på tomgang så ville jeg veddet på lambda sonden, siden den er ok når den er kald (fet blanding) :-)

Hvis du har A/F meter i bilen så får du jo sett om den har "normale" verdier :-)

Om du ikke har det så sjekk VAG-COM og skru ut sonden og sjekk om den er sotet tett..

Håper det bidrar i rett retning :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den går lurvete på tomgang så ville jeg veddet på lambda sonden, siden den er ok når den er kald (fet blanding) :-)

Hvis du har A/F meter i bilen så får du jo sett om den har "normale" verdier :-)

Om du ikke har det så sjekk VAG-COM og skru ut sonden og sjekk om den er sotet tett..

Håper det bidrar i rett retning :-)

 

Ja, det er søren meg ikke ugrunna hvis den er sota tett etter røykleggingen i vinter.

Skal sjekke den. Har en ny liggende også.

Har ikke A/F meter nei.

Har sett etter diagnose-kontakter i ledningsnettet, men finner de ikke...?? Hvordan ser de kontaktene ut..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har enten trua på lambda-sonde eller en temp-føler som driv å kødder!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2x2Adapter_1_MED.jpg

 

slik bare i hann utførelse ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Jon-Christer :-)

 

Fant en liten guide som sier hvor diagnosekontaktene er :-)

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/dlc.html#audi90

Har du Vag-Com da? :-)

 

Det er vel kanskje like lett for deg å bare bytte sensor og se om det blir bedre siden du har en liggende :-)

 

Så lar du motoren bli varm og ser om det hadde noe å si :-)

 

Se heller ikke bort ifra det Roger sa :-) Kan være innsugstempen som er loookoo også :-)

Men! Èn ting av gangen ;O)

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jonus-chippene feilminne? I såfall må han kanskje inn å slette feilkoder etter lambdabytte også før ting blir normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har enten trua på lambda-sonde eller en temp-føler som driv å kødder!

 

Ja får håpe det kan være SÅ enkelt. Prøver å skru ut lambda i mårra.

Men hvor sitter disse temp-følerne på denna da tru...på innsug, bakkant topp, oljebrakkett..?? : klø :

 

2x2Adapter_1_MED.jpg

 

slik bare i hann utførelse ;)

 

Okei, skal titte litt, men nettet er "Jonus-edition" og dette sitter i en 90 så kontaktene er ikke der de burde..: rolleyes

 

Hei Jon-Christer :-)

 

Fant en liten guide som sier hvor diagnosekontaktene er :-)

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/dlc.html#audi90

Har du Vag-Com da? :-)

 

Det er vel kanskje like lett for deg å bare bytte sensor og se om det blir bedre siden du har en liggende :-)

 

Så lar du motoren bli varm og ser om det hadde noe å si :-)

 

Se heller ikke bort ifra det Roger sa :-) Kan være innsugstempen som er loookoo også :-)

Men! Èn ting av gangen ;O)

 

Morten

 

Takk for oversikten men som sagt sitter ikke kontaktene der de burde nå i denne 90`n..:P

Prøver å rense/bytte lambda i morgen så får jeg se hva som skjer.

Har ikke egen vag-com nei, men en kompis har.

 

Har jonus-chippene feilminne? I såfall må han kanskje inn å slette feilkoder etter lambdabytte også før ting blir normalt.

 

Feilminne i chippene....?? Aner ikke...ikke hørt om dêt jeg...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilmeldingene lagres ikke i chippen da denne er som en cd, så chippen er kun read.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel heller mer rett å spørre om chippene er programmert for å lese/lagre feilkoder, de lagres i et minne som holder seg så lenge det er strøm tilstede, eller til feilkodene slettes via VAG-COM. Men kan ikke skjønne annet enn at Jonus-chippene har mulighet for å lese ut feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel heller mer rett å spørre om chippene er programmert for å lese/lagre feilkoder, de lagres i et minne som holder seg så lenge det er strøm tilstede, eller til feilkodene slettes via VAG-COM. Men kan ikke skjønne annet enn at Jonus-chippene har mulighet for å lese ut feilkoder.

 

Hmm, "så lenge det er strøm tilstede"...Jeg har hovedstrømbryter og bryter strømmen til ecu og ja alt hver gang bilen stoppes...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

falsk luft på suge side av turbo??

defekte coiler??

 

er noen tips. har vært borti symptomer veldig like med disse feilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

falsk luft på suge side av turbo?? Hmm, må sjekke fra lmm til turbo men tviler på om det er noe lekkasje der

defekte coiler?? kan de gi slike feil altså når det tydeligvis er problem ved varm motor..??

 

er noen tips. har vært borti symptomer veldig like med disse feilene.

 

Takk for tips..skal sjekke litt i kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er bilen på mellomgass? (Kan testes bare mens bilen står i fri..) Hadde lignende symptomer etter forrige helg, der det hadde gått en sikring som styrer N75, tomgangsregulator og litt annet tjafs som er ganske vesentlig for normal gange. For å skjekke tomgangsregulatoren kan du bare sette bilen i fri og legge deg på halv gass og høre om den jager (Turtall hopper opp og ned). Napp av pluggen på tomgangsregulator og prøv igjen. Jager den nå men ikke først fungerer den, jager den på begge er den defekt.. ;)

 

Kjører du med N75 eller manuell kontroller?

 

 

Ellers kan det høres ut som defekt LMM eller falskluft..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er bilen på mellomgass? (Kan testes bare mens bilen står i fri..) Hadde lignende symptomer etter forrige helg, der det hadde gått en sikring som styrer N75, tomgangsregulator og litt annet tjafs som er ganske vesentlig for normal gange. For å skjekke tomgangsregulatoren kan du bare sette bilen i fri og legge deg på halv gass og høre om den jager (Turtall hopper opp og ned). Napp av pluggen på tomgangsregulator og prøv igjen. Jager den nå men ikke først fungerer den, jager den på begge er den defekt.. ;)

 

Kjører du med N75 eller manuell kontroller?

 

 

Ellers kan det høres ut som defekt LMM eller falskluft..

 

Okei, skal prøve den testen nå bare jeg kommer meg avgårde. Takk for tipset.

Sitter den sikringen i selve ledn.nettet til motoren tro..?? Har sett noe som ligner sikringer i motornettet men aldri rørt dem..

 

Ledningen sitter tilkoblet N75 ja men ikke selve slangene (skulle være sånn sa Jonus..)

Bruker en manuell turbo-xs ventil (fra Jonus) til å styre trykket med ja.

Så ja, kjører med begge deler på en måte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du har samme problem som meg. men har ikke funnet ut hva det er enda. er det sånn at tutallet hopper skikkelig når du har inn cluthen? så stabeliserer det seg etter en liten stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du har samme problem som meg. men har ikke funnet ut hva det er enda. er det sånn at tutallet hopper skikkelig når du har inn cluthen? så stabeliserer det seg etter en liten stund.

 

Tjaa...neei. Har ikke merket det ved tomgang f.eks.

Det som skjer er at tomgangen er fin når den startes fra kald tilstand. Så etter litt hardkjøring er tomgangen veldig ujevn...jager opp og ned før den roer seg noe etter en stund...

Og smålugging under kjøring etter den har blitt varm da...

 

Nei nå må jeg komme meg ned på verkstedet før hele kvelden går her...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, var på tomgang jeg mente, så er nok det samme problemet.

får si ifra hvis du finner ut hva det er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, "så lenge det er strøm tilstede"...Jeg har hovedstrømbryter og bryter strømmen til ecu og ja alt hver gang bilen stoppes...: klø :

 

Da sletter du feilkoder også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da sletter du feilkoder også.

 

Hm, javel... Er det ugunstig..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp tilbake fra en liten sjekk i verkstedet.

Fikk ikke gjort så mye jeg hadde tenkt.

Fordi mens jeg var ute for å kjøre bilen varm, hadde de hissige typene HER inntatt verkstedet:

Sauerpverkstedet001.jpg

Sauerpverkstedet003.jpg

 

: haha : Men fikk dem omsider ut..

 

Det var kun 6 grader varmt ute og duskregn så fikk liksom ikke kjørt bilen skikkelig glovarm syns jeg og da fikk den heller ikke den veldig ujevne tomgangen som er problemet.

"Vandret" litt noen ganger men ikke så mye som sist.

Motoren stoppet også et par ganger etter pådrag og deretter nedgiring/clutching inn mot veikryss o.l. (Men det har den gjort før og det er visst noe med et kryss fra ES-tuning osv som kan monteres foran lmm for å forhindre dette).

 

Syns dog den lugget litt under kjøring, men jammen ikke lett å si sikkert med slik hompete asfalt som er oppi her..: rolleyes

 

Nappet ut kontakten til tomgangs-regulatoren mens den gikk fint på tomgang og da økte tomgangen med et par hundre omdreininger..gikk ned på 900 O/min igjen når jeg satt i kontakten Så da er vel den ok!

 

Skrudde ikke ut lambda fordi jeg fant ikke den nye jeg har liggende så venter litt med å prøve det.

 

Men fant de 2 ledningene til vag-com (eller DLC -Data Link Connector....heter det dêt??). De var i fargekode grønn-rød og hvit-rød som det står på koblingsskjemaet jeg har (der stod det også DLC).

Kontaktene var klippet av og ettersom dette er det gamle nettet Jonus hadde i sin grønne 90 så hadde vel han klippet de og koblet på noe lurt der...: klø :

 

Så tenkte da å få lest av/blinket ut (eller hva det nå heter...) feilkoder men da må jeg vel ha de kontaktene...?

Eller er det noen som vet en annen måte å gjøre dette på? (Hørt noe om en lampe man kan koble på for å gjøre det selv men vet ikke helt...: klø :..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fått sett no mere på bilen din eller???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fått sett no mere på bilen din eller???

 

Nei, har vært borte siden fredag og var på fest i natt...:full:

 

Men må få tak i de kontaktene til diagnoseledningene og få kjørt en vag-com på den så fort som mulig. Må opp til en kompis som har vag-commen først.

 

Kom på at jeg har et klippet likt ledningsnett hjemme så får se om kontaktene fins der så kan jeg flytte de over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket for eventuelle lekkasjer i trykkrør/slanger osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket for eventuelle lekkasjer i trykkrør/slanger osv?

 

Nei, ettersom den lader det den skal ca 1,5-1,6 så burde det vel ikke være noe lekkasje da...Eller kan det likevel være lekkasje..??

 

(Tenkte litt på flex-slangen fra innsugsrøret til røret i frontbjelken da jeg har hørt mange får lekk i denne).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.