Lurvete tomgang + fusk i småpreppa aan-maskin etter Vålertreffet...

Anbefalte innlegg

Nei, ettersom den lader det den skal ca 1,5-1,6 så burde det vel ikke være noe lekkasje da...Eller kan det likevel være lekkasje..??

 

(Tenkte litt på flex-slangen fra innsugsrøret til røret i frontbjelken da jeg har hørt mange får lekk i denne).

 

du hadde aldri klart å ladde 1.5 med hull/rift i en slange på trykksiden..

 

Men jeg tipper mye på at det er tomgangsregulatoren.. prøv å koble ut denne.

Jeg fikk samme problemet som deg på vei ned til våler. jeg koblet bare ut kontakta å kjørte slik hele helgen. noen kan få problem med at bilen begynner å fuske når den er varm når kontakta taes av. men jeg fikk det ivertfall ikke. :) derfor kan det vær så enkelt at det er den som har hengt seg opp..

Uansett så er det sikkert lurt å ha den av å rense den:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ole Johnny: Prøvde å nappe av kontakta til tomgangsreg ja...da øket tomgangen med et par hundre rpm.

Men jeg kjørte ikke med bilen med den utkoblet.

 

Får ta den ut og prøve å rense den med noe avfetting el.lign...Takk for tipset:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg omsider orka å forska litt på bilen i kveld.

Kjørte den varm og den ujevne tomgangen begynte igjen..

Nappet deretter av kontakten til tomgangs-regulatoren....da gikk tomgangen opp snaue 100 rpm til ca 1050 rpm (ikke et par hundre som jeg skrev over her....: rolleyes )

 

Og DA var tomgangen helt stabil..!! Når jeg kjørte med den virket den også helt fin. Den hadde heller ikke denne tendensen til å "dø ut" (dvs stoppe) etter f.eks et hardt drag på 2. gir hvor jeg slipper den rett ned mot tomgang etterpå...

Slik har den vært før nemlig...nå gikk tomgangen rett ned på 1050 uten å gå nesten ned mot null og opp igjen.

 

Så da er det vel tomgangs-reg som er kaputt eller dårlig da..??

 

Tok den ut og prøvde å spraye/rengjøre den med smøreolje fra Nova (PTFE). Blåste forsiktig med trykkluft men den oppførte seg likt på tomgang etterpå.

 

Hvordan fungerer den regulatoren egentlig og hva er det som evt ryker inni den...noen som vet..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg omsider orka å forska litt på bilen i kveld.

Kjørte den varm og den ujevne tomgangen begynte igjen..

Nappet deretter av kontakten til tomgangs-regulatoren....da gikk tomgangen opp snaue 100 rpm til ca 1050 rpm (ikke et par hundre som jeg skrev over her....: rolleyes )

 

Og DA var tomgangen helt stabil..!! Når jeg kjørte med den virket den også helt fin. Den hadde heller ikke denne tendensen til å "dø ut" (dvs stoppe) etter f.eks et hardt drag på 2. gir hvor jeg slipper den rett ned mot tomgang etterpå...

Slik har den vært før nemlig...nå gikk tomgangen rett ned på 1050 uten å gå nesten ned mot null og opp igjen.

 

Så da er det vel tomgangs-reg som er kaputt eller dårlig da..??

 

Tok den ut og prøvde å spraye/rengjøre den med smøreolje fra Nova (PTFE). Blåste forsiktig med trykkluft men den oppførte seg likt på tomgang etterpå.

 

Hvordan fungerer den regulatoren egentlig og hva er det som evt ryker inni den...noen som vet..?

 

Regnet nesten med at det var synderen ja.:)

MEN, den er dyr på møller, og kjøpe brukt er litt kjedelig, for du vil garantert oppleve samme problemet etter relativt kort stund. Den er kjent for å lage trøbbel også.

 

jeg kommer til å kjøre uten ivertfall til jeg finner en lite brukt en eller kommer over en bunke med cash til å kjøpe en ny:p

 

Hvordan den funker har jeg egentlig ikke satt meg inn i.. men det har noe med stenging og åpning fra trykk til vacuumside.:)hehe, veldig godt forklart:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor sitter tomgangs-regulatoren? prøve det på min å.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor sitter tomgangs-regulatoren? prøve det på min å.

 

Den sitter på siden av gass-spjeldet ditt. Den er tilkoblet en slange som forgrenes fra innsugsrøret (før gass-spjeld) og det går en slange ut fra tomgangs.reg som går til innsuget (etter gass-spjeld).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 3-4stk liggendes jeg, den ene skal være ganske ny. noen som trenger? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mitt aby-innsug sitter den bak og under der jeg har markert ved gummislangen mellom innsugsrøret og gass-spjeldet.

Rudskogen-Bremsingosv001-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 3-4stk liggendes jeg, den ene skal være ganske ny. noen som trenger? ;)

 

Hadde vært gøy å prøve hvis du har en som er ganske ny...

 

Har du prisantydning på den..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gi bud, skal få den billig. Men får ikke testa den på noen bil nå, skulle helst ha gjort det, slik at jeg er 100% sikker på at den funker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki. men tok du ut begge kontaktene??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki. men tok du ut begge kontaktene??

 

Begge..?

På min regulator er det bare ên kontakt....

Sikker på at du har funnet regulatoren..?

Den er ca 12-13 cm lang, i metall og med 2 stusser til slangene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge..?

På min regulator er det bare ên kontakt....

Sikker på at du har funnet regulatoren..?

Den er ca 12-13 cm lang, i metall og med 2 stusser til slangene...

 

var nok ikke den jeg fant da nei :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.