#1 Skrevet Juni 18, 2008 Etter å ha lest meg grønn og en smule gul om Tdi, dyser, turbo osv osv osv. Så fant jeg endelig ut at jeg skulle bytte dyse spissene på bilen til noe litt større. Gikk til innkjøp av pp 520 dysene fra kerma i USA. (lett oppgradering) Satt de inn i bilen, og etter litt så hadde jeg da fått det til. (Måtte kjøpe meg et repsett fra bosch, pga feil montering/slurv da jeg skulle sette på plass spaceren mellom spissen og selve dysa. De små boltene i ble bøyd osv. Men er ikke merker på verken spissen eller dysa, så det skal ha gått bra!) Fikk liv i motoren, og begynte å kjøre. Dysse nummer 2 måtte strammes etter at det kom litt eksos opp rundt den (hadde strammet godt før jeg kjørte selvfølgelg!) Men syntes motoren går litt rart etter bytte? Noe fusking ved turtall på 1700-1800, også litt rart på tomgang. Hva kan det være? Har ikke trykktesta de nye spissene, kan det være problemet? Svar mottas med stor takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 18, 2008 Vel.. bytte av program kanskje? Vil anta at blandingen ikke er helt som den skal, og rundt 17-1800 er jo der du normalt skulle hatt max moment. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 18, 2008 Tja, kan være det. (Bilen er fra før av chippa, lodda på en brikke i hjernen. Tror det er gjort i Tyskland, da den er importert en gang i tiden.) Motoren er forøverig 110 hester, motorkoden husker jeg ikke helt i farta nå. Er egentlig litt ujevn frem til den når 1900 omdreininger, ved fult gasspådrag så merkes det nesten ikke. Noen flere kloke hoder som har noen svar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 20, 2008 bumper denne, ingen som har noe klokt å komme med?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 22, 2008 Gikk den helt feilfritt før du skiftet dysespissene? Nye dysespisser gjør at motor går penere på tomgang og drar bedre i hele turtallsregisteret. Justering av programmering skal ikke være nødvendig, men kan gi ytterligere effektøkning. Jeg tror det er et feilspor å håpe på at programmeringen bør endres. Årsaken ligger nok i at nevnte spiss faktisk er blitt skadet eller noe annet, feks at du har fått lekksasjer i noen av de tynne slangene som er med på å styre motoren. Du nevnte eksos som kom ut, var det "tilfeldigvis" den samme dysa som du har nevnt noe om skade på, så kan det kanskje ha en samenheng ? Det synes fornuftig å ta ut den skadde dysa og trykkteste den, alternativt montere orginal dysespiss for å se om tomgang blir normal. Sistnevnte forslag krever svært grundig rengjøring av gammel spiss for å unngå fremmedlegemer i dysa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 22, 2008 Har du hatt diagnose på den? dyse nr3 er veldig ømfintlig. G80 (Needle Lift Sensor) kan svikte. Dette er bare et skudd i mørke. Defekt G80 kan føre til ugjevn tomgang og nykking på visse turtall med litt pådrag, men fungerer helt fint ved full gass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 22, 2008 Har ikke vagcom, men kjenner en i området som har. Begynner med det jeg, så eventuelt å trykkteste dysene. Noen som vet om hvor man får gjort det til en rimelig penge? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 22, 2008 Jeg kan trykkteste dyser og se på strålebildet, har sent deg PM. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 23, 2008 Jeg kan trykkteste dyser og se på strålebildet, har sent deg PM. Litt OT, men jeg lurer på hva åpningstrykket skal være på Dysene? 2,5TDI AEL. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 23, 2008 Litt OT, men jeg lurer på hva åpningstrykket skal være på Dysene? 2,5TDI AEL. 190 bar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 9, 2008 Har du hatt diagnose på den? dyse nr3 er veldig ømfintlig. G80 (Needle Lift Sensor) kan svikte.Dette er bare et skudd i mørke. Defekt G80 kan føre til ugjevn tomgang og nykking på visse turtall med litt pådrag, men fungerer helt fint ved full gass. Litt på siden, men jeg har en 3-er golf med 1Z motor. Denne fjusker litt ved delgass, verst når man går av gassen og deretter akser igjen. Har også i det siste begynt å sperre på rundt 3000 rpm på høygir (4. og 5.), vil liksom ikke lenger opp i registeret. Hva kan være galt med denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 9, 2008 Litt på siden, men jeg har en 3-er golf med 1Z motor.Denne fjusker litt ved delgass, verst når man går av gassen og deretter akser igjen. Har også i det siste begynt å sperre på rundt 3000 rpm på høygir (4. og 5.), vil liksom ikke lenger opp i registeret. Hva kan være galt med denne? Er litt usikker på fjuskinga di. Har du hatt Diagnose på den? Skal ikke si det sikkert, men d kan være lmm (luftmassemåler) som er gåen. Det vil da komme oppi i diagnose. Er det bare i 4-5. gir at den ikke vil øke mere på turtall? Vist det er at han pluttselig blir "lat" så kan det være at den går i nødmodus. Dette er også en bivirkning av at lmm er gåen. En annen ting kan jo også være at catalysator er tett.. Hadde det på min å da nektet den å gå høyere enn ca 2800-3200rpm. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=104919 (om tett katalysator) http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=114680 (bilde inni tett katalysator) En ting til.. Sjekk alle slanger. Vacuumlekasje kan forårsake mye rart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 9, 2008 Jaja, etter litt frem og tilbake så fant jeg endelig ut av problemet. Det var at jeg antakeligvis ikke har strammet og rengjort ting skikkelig. Tok opp dysene igjen, og trykktesta de, strålebildet var ikke helt bra og de "pisser" til tider. Dette er anntakeligvis pga mye sot og urenheter som har løsnet etterhvert. De "store mutterne" som skal holde dysespissene på plass satt nemlig ikke i det heletatt. Jeg hadde jo strammet, trodde jeg... Da har jeg lært det på den harde måten Så vask godt, få vekk alt av sot og møkk ved dysespiss bytte. Og for all del, stram også ting godt!!!!! Nå venter jeg på en ny pakke, pp764 dysene. En liten oppgradering fra pp520 En annen ting, vil det ha noe for seg å bytte min lmm til en som står i en 2,5 tdi? Vil det bli mer luft inn i systemet? Takker for svar.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 9, 2008 Jaja, etter litt frem og tilbake så fant jeg endelig ut av problemet. Det var at jeg antakeligvis ikke har strammet og rengjort ting skikkelig. Tok opp dysene igjen, og trykktesta de, strålebildet var ikke helt bra og de "pisser" til tider. Dette er anntakeligvis pga mye sot og urenheter som har løsnet etterhvert. De "store mutterne" som skal holde dysespissene på plass satt nemlig ikke i det heletatt. Jeg hadde jo strammet, trodde jeg... Da har jeg lært det på den harde måten Så vask godt, få vekk alt av sot og møkk ved dysespiss bytte. Og for all del, stram også ting godt!!!!! Nå venter jeg på en ny pakke, pp764 dysene. En liten oppgradering fra pp520 En annen ting, vil det ha noe for seg å bytte min lmm til en som står i en 2,5 tdi? Vil det bli mer luft inn i systemet? Takker for svar.. Tror ikke det vil bli mere luft i systemet. Den måler bare hvor mye luft som passerer. Har du en LuftMassemåler bør du beholde denne. Det er den med tråder inni. LuftMengdemåleren måler bare mengde og ikke temperetur som LuftMassemåleren gjør. Massemåleren vil da komensere for hvor fuktig lufta er også, derav litt mere nøyaktig måling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 10, 2008 http://www.kermatdi.com/servlet/-strse-82/Three-Bar-%273-BAR%27/Detail?sfs=59c8f589 Bare tenkte på det siden jeg leste det her.. Men, mulig jeg har misforstått litt da.. Er vel kanskje ikke samme sensor en gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 10, 2008 http://www.kermatdi.com/servlet/-strse-82/Three-Bar-%273-BAR%27/Detail?sfs=59c8f589 Bare tenkte på det siden jeg leste det her.. Men, mulig jeg har misforstått litt da.. Er vel kanskje ikke samme sensor en gang MAP sensor.. Manifold Absolute Pressure. Den måler trykket du har på innsuget. 3bar's mappsensor tåler 3bar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 10, 2008 Stemmer stemmer Da er det andre saker.. Er den som sitter litt unna innsuget det, har jeg lært det også. Takk for svar.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...