Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettopp skiftet girkasse (automat) fordi den gamle ble svidd.

Da jeg satt i den nye kassen og skulle testkjøre sluret den veldig, men i etterkant regner jeg med at det var fordi jeg bare hadde på 3 liter olje på kassen som jeg fikk beskjed om. Men etterhvert ble det bare mer og mer sluring og tilslutt etter kanskje 1km går ikke bilen fram engang. Akkurat som at den står i fri. Har nå fylt på rett oljenivå (7 liter). Fylte til det rant ut av påfyllingshullet mens det ble skiftet gir hele tiden og med høy temperatur. Men bilen går framdeles ikke framover. PS: den går fint i revers.

Har testet vag-com og får 3 feilkoder.

 

65535 internal control module memory error

00513 g28 speed sensor (kan denne vær årsaken til at bilen bare giret opp til 2.gir før?)

00526 brake light switch-F

 

Noen som har peil på hvorfor bilen ikke går framover.

 

edit: skiftet oljefilter mens jeg satt i kassen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpt brukt eller nyoverhalt kasse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpt brukt.. Men den skal virke. Tappet den for olje og den så fin ut og luktet ikke svidd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruker du riktig olje? det er helt sinnsykt nøye på automat.. gjorde det samme med en volvo en gang, fylte ett hakk gal olje å bilen rørte seg ikke... tappet av å fylte rett olje så gikk den normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet du converteren da? (er det rett skrevet mon tro?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. brukte det jeg fikk besked om på autoparts. men bilen går nu vel fram uansett om det er "litt" feil olje? Ja byttet converteren også. Ja rett skrevet tror jeg .. Torque converter hete det vel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke så god greie på automat, men for meg høres det ut som trykkmangel, og som regel er det vel feil på converteren, eller en eller annen magnetventil (solinoid) som ikke åpner når den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja trykkmangel er det jeg også tenker. men var så rart at den virket med det samme jeg satt den i og testet. Nå virker den jo ikke i det hele tatt. kan det være at feks oljekjøleren har gått tett?

 

Men er det virkelig SÅ viktig å få rett olje. At bilen kanskje ikke går fram i det hele tatt med feil olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan kanskje være så enkelt som en tett kjøler, for oljen fra den gamle kassa var sikkert ikke helt ren?

 

Og nei, for en testtur er det nok ikke så viktig med rett olje, for veske kan du ikke komprimere, så om det er vann eller olje så skal det fungere, men vann anbefales ikke pga den har ikke de smøre egenskapene eller toleranse til varme som oppstår i en automatkasse. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja regnet med at bilen skal gå framover uansett hvordan olje det var. Men må vel bare teste å blåse igjennom kjøleren. Må jo nesten være en mekanisk feil dette. Og hva annet kan det være? Er jo kun oljekjøleren som er mekanisk utenom selve girkassen.? Men har foresten et annet problem også. Bilen girer bare opp til 2.gir. Har testet å bytte styreenhet uten hell..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det en mekanisk spak fra girvelgeren og til girkassa? Eller er den full elektrisk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den er mekanisk. og jeg hører at den girer når jeg setter girspaken i alle gir. hadde samme problem med den gamle girkassen også. Før satt jeg den i drive og kjørte, men giret aldri mer en til 2gir. kjedelig og ha 6000 rpm i 60 sona :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder olje går alle med Dexron II eller III fint, og det vil si de aller fleste kurante giroljer.. :)

 

Går bilen fremover om du setter spaken f.eks. i posisjon 1, eller går den ikke fremover uansett? Fungerer revers helt som den skal, eller slurer det mye?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen går ikke framover uansett gir. 1.2.3 eller drive. Den funker fint i revers.. ingen sluring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at den funker på revers er at revers er ikke styrt av converter, den er omtrent som reversen på en manuelgir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan garrantere at feil olje kan medføre at drive fungerer som nøytral. det har jeg prøvd selv, fylte dextron 1 på en ZF kasse som skulle ha 3. rikket seg ikke en millimeter, mens den fungerte ypperlig med rett olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey. får sjekke det imorgen da. Men hvordan får jeg ut all oljen fra kassen da? inkl converteren.. Uten å ta ut hele girkassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men hvorfor gikk bilen ca 1 km da før den stoppet helt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Tror du vil slite med å få ut olja uten å ta ned girkassa, men dette vet andre mer enn meg om. Legger seg mye olje i converteren.

Får forresten håpe at det er feil olje som er skyld i dette. Det lar seg fikse, men er noe bekymret for kjøreturen med bare 3 liter olje på girkassa. Det kan ha satt sine spor : eek :

 

FIkk du sjekket om oljekjøleren er tett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke girkassen tok skade av den lille turen jeg hadde.. Nei har enda ikke sjekket om oljekjøleren er tett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ligner veldig på symptomene jeg hadde, gikk en liten stund på oljen som var igjen i konverteren helt til den hadde bli blandet ut med den nye, da var det som å sette den i fri. du får ikke ut oljen i konverteren uten å skru den av, den rommer ca 1-1,5l. eneste måte å få ut renset alt på er å fylle på ren olje, starte opp, for så å tappe, av gjentatte ganger. en annen ting jeg har vært ut for er at svinghjulet har sprukket rundt boltkransen på veiva.. de er jo ekstreemt tynne som regel på automater, bare blikk.. så da gikk heller ikke bilen framover.. sprakk så fint at det var ikke ulyd heller, men da gikk den heller ikke i revers da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket idag hvordan type olje det var jeg kjøpte. Mobil atf shc. Merket Dexron II.. Var også merket med ZF , TE og ML. Lurer på om dette er forskjellige girkasser. Vet at jeg har en ZF girkasse. Sjekket autohidden og der står det at jeg skal ha Dexron II.

Regner med dette er rett da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mobil ATF SHC er riktig for denne girkassen ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.