#1 Skrevet Juni 19, 2008 Den siste tiden har Passaten begynt å lage endel lyder som ikke høres bra ut. Det er først og fremst det at den tikker ganske kraftig ved pådrag når motoren er kald. Dette forvinner etter et par minutters kjøring. Tikker ikke merkbart på tomgang, eller når man legger den stabilt på høyere turtall. Har ikke merket noe redusert effekt, el. lign. Noen som vet hva som er galt..? Hadde oljeskift for litt over en måned siden. Er snakk om en 2,0 8v motor. Husker jeg ikke feil er det motorkode 2E. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 19, 2008 Kanskje dumt spørsmål men, har du fylt på nok olje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 19, 2008 Sjekket nå, er ikke fullt opp med olje, men ligger såvidt over minimunsstreken. Tror egentlig ikke dette har allverden med saken å gjøre. Da problemet begynte tenkte jeg på nettop dette, og det var da fullt. Vet ikke om dette kan ha noe med saken å gjøre, men tror tikkingen oppstod omtrent samtidig med at jeg byttet oljetrykksbryteren som sitter på siden av motorblokka, da jeg oppdaget en bitteliten lekkasje i den. Er vel ingen muligheter for å justere ventilene på denne typen motor? Er det farlig om jeg har blandet litt syntetisk olje med delsyntetisk?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 19, 2008 hvordan motor kode har du? Vil tro du har hydrauliske ventilløftere. Disse vil begynne å tikke når de er slitt. Disse trenger ikke å justeres. Er en grunn til at de er hydrauliske;) NBS har disse til 125kr stk. Møller skal ha 336kr stk. Hvordan olje bruker du? Tikking kan også forekomme med feil olje på motor. Vist du har blandet del synt. og hel synt. så kanskje dette er problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 19, 2008 Første jeg tenkte var ventilløftere ja, men som nevnt kan det jo kanskje være oljen også. Mindre jobb å bytte olje enn å bytte ventilløftere, så kan jo prøve det først. Hvis det ikke hjelper, så koster løfterne 43 kr pr stk +mva fra http://www.autohausaz.com og byttes på en formiddag uten noe større demontering. Er bare å vri motoren til stempel 1 er på topp, sette tusjmerker på regreima og kamdrevet, ut med kam, bytte løftere, og så tilbake samme veien:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 28, 2008 Kanskje det å bytte løfterene er noe som er lurt å koste på bilen uansett. Motoren har tross alt gått nesten 300k, så er vel ikke utenkelig at sånt slites? Tenkte jeg skulle ta et oljeskift i morgen tidlig, hvis det ikke hjelper blir det henting av ventilløftere hos NBS. Regner med at det er 8 stk man trenger av disse? En til hver ventil? Løfterne er altså ikke festet på noen heftigere måte, enn at de holdes på plass av kammen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 28, 2008 Ja, en til hver ventil. Og de er sylinderformede og ligger fritt mellom kam og ventil. De er oljefylte og består av to deler som presses fra hverandre slik at høyden blir riktig (mellom kam og ventil) pga oljetrykk, oljen presses inn fra fra ventilsiden. Hvis bilen har stått lenge vil løfteren miste oljen og motoren vil tikke litt etter oppstart, til løfteren har blitt lang nok ("oppblåst") igjen. Men etterhvert blir dette slitt og de to delene beveger seg ikke fritt, og da blir det permanen tikking. Når dette er OK er dette et opplegg som er selvjusterende og kompenserer for litt slitasje på ventil/kam. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 28, 2008 hvordan motor kode har du? Vil tro du har hydrauliske ventilløftere. Disse vil begynne å tikke når de er slitt. Disse trenger ikke å justeres. Er en grunn til at de er hydrauliske;)NBS har disse til 125kr stk. Møller skal ha 336kr stk. Hvordan olje bruker du? Tikking kan også forekomme med feil olje på motor. Vist du har blandet del synt. og hel synt. så kanskje dette er problemet? Er de så spesielle til de bilene? 336kr pr stk? KMCams leverer 20stk til 20vt motorer for 1300kr.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 28, 2008 Fyll på litt ekstra olje enn det du må ha. Da bruker det å bli borte:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 28, 2008 Du har flere muligheter før du må bytte løftere. Det er forsøket verdt å sikre seg at løfterne er helt gjennomluftet. Det gjøres greiest på følgende måte: -sjekk at oljenivået er omtrent på max, -kjør motor så varm at kjølevifta starter -stå i ro og rus så mototren på rundt 3000 rpm i ett kvarter. Dette er ikke noe jeg har funnet på selv, men et tips fra teknisk avdeling på Møller en gang på slutten av 80-tallet. Det viste seg at enkelte kunder(som aldri peilet og etterfylte olje mellom servicene: bh fikk slike problemer innimellom. Denne metoden kurerte mange tikke-tilfeller, men hold deg langt unna folk så det ikke kommer folk i hvite frakker for å hente deg. Det hverken ser eller høres klokt ut. Et annet tips er å kjøre på med en seriøs(!) rens av motorens smøresystem. Både jeg og flere kompiser har fått tystere motor etter en slik behandling. Sot og møkk som avsettes i kanalene til løfteren kan lage nok trøbbel til at det blir tikking ut av det. Stoffet koster ikke mye, og er forsøket verdt. Her finnes mange merker og mye forskjellige kvaliteter på markedet, og Protec er det jeg har brukt med god erfaring. Og de er de eneste jeg har sett som har en TÛV-dokumentasjon på at det faktisk virker. Importeres av gode,gamle Lütken & Co, og kan sikkert leveres av ei bilrekvisitasjappe nær de fleste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 29, 2008 Kanskje det å bytte løfterene er noe som er lurt å koste på bilen uansett.Motoren har tross alt gått nesten 300k, så er vel ikke utenkelig at sånt slites? Tenkte jeg skulle ta et oljeskift i morgen tidlig, hvis det ikke hjelper blir det henting av ventilløftere hos NBS. Regner med at det er 8 stk man trenger av disse? En til hver ventil? Løfterne er altså ikke festet på noen heftigere måte, enn at de holdes på plass av kammen? Ja du trunger 8stk. Beste er vel egentlig som du sir selv å bytte løfterene med en gang.. Veldig enkel å bytte er de også.. Av med toppdekselet og av med kam'en.. verre er det ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 29, 2008 Er de så spesielle til de bilene? 336kr pr stk? KMCams leverer 20stk til 20vt motorer for 1300kr.. Nei de er ikke spesielle. 336kr på møller.. "Orginale" De er ikke akkurat billige på deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 5, 2008 Skjønner virkelig ikke hva dette kan være!! Fikk nye ventilløftere i dag, fra Velox(Originale). Hadde frahverandre kamakselen, bytet løftere. Satte alt på plass igjen. Motoren ble tappet for olje i går. Satte på nytt oljefilter, og fylte opp med ny Vavoline delsyntetisk. Startet motoren opp igjen...Alt er akkurat som før.... Svak tikking når den står på tomgang(ikke noe man hører hvis man ikke vil) Men når man gir gass tikker det som bare det! Lurer på om det kan være oljepumpa?` Om jeg holder motoren stabilt på høye turtall forsvinner også tikkelyden... Er bare når man gir gass at den kommer, ved unntak av når motoren er helt kald. Da er den også litt mer markant på tomgang! Skal på langtur med bilen på tirsdag, så hadde virkelig håpet å få den frisk i dag, så jeg slapp å tenke noe mer på dette! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 5, 2008 det tar tid før ventilene fyller seg opp, kjør deg en tur så regner jeg med at det ordner seg, jeg måtte kjøre i en time før det gidd seg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 5, 2008 Mulig jeg må kjøre en lengre tur som du sier kjørte en liten tur....alt ble veldig bra etter noen minutter, som vanlig, ingen tikking.... Kom hjem igjen...tok av kamremmen(hadde justert den ett hakk feil) Da jeg var ferdig med dette, og startet bilen igjen etter ca 15 min var lyden tilbake...motoren var fortsatt helt varm... Lurer på om dette har noe med at oljetrykket synker når bilen står stille, og at det av enellerannen grunn tar drit lang tid før det bygger seg opp igjen når jeg starter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 5, 2008 Hva med sliten oljepumpe? Få målt trykket så ser du om det er dårlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 6, 2008 Jess...dette er kanskje ikke så dumt...måleverktøy til sånt? hvor får man det? Hvor sitter forresten oljepumpa på disse bilene? Er helvete løs for å få dem av? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 6, 2008 høres litt ut som det problemet jeg hadde med bilen min for ei stund tilbake..byttet oljepumpe og alt ble bra. På min satt oljepumpa rett bak bunnpanna. bare ta av bunnpanna så ser du rett på den..regner med det er slik på passaten og 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 7, 2008 høres litt ut som det problemet jeg hadde med bilen min for ei stund tilbake..byttet oljepumpe og alt ble bra. På min satt oljepumpa rett bak bunnpanna. bare ta av bunnpanna så ser du rett på den..regner med det er slik på passaten og Takk! Da skal jeg prøve det! Noen som har priser på en sånn pumpe, eller er dette noe en kan hente fra høggern kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 30, 2008 Skjønner virkelig ikke hva dette kan være!! Fikk nye ventilløftere i dag, fra Velox(Originale). Hadde frahverandre kamakselen, bytet løftere. Satte alt på plass igjen. Motoren ble tappet for olje i går. Satte på nytt oljefilter, og fylte opp med ny Vavoline delsyntetisk. Startet motoren opp igjen...Alt er akkurat som før.... Svak tikking når den står på tomgang(ikke noe man hører hvis man ikke vil) Men når man gir gass tikker det som bare det! Lurer på om det kan være oljepumpa?` Om jeg holder motoren stabilt på høye turtall forsvinner også tikkelyden... Er bare når man gir gass at den kommer, ved unntak av når motoren er helt kald. Da er den også litt mer markant på tomgang! Skal på langtur med bilen på tirsdag, så hadde virkelig håpet å få den frisk i dag, så jeg slapp å tenke noe mer på dette! Lenge siden jeg har tenkt noe med dette nå, men tenkte jeg skulle få en slutt på dette for godt. Har tenkt endel på å bytte oljepumpen som det ble nevt her...kan være at den er full av avleiringer, eller rett og slett bare er dårlig... men ville ikke oljetrykkslampen lyst da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 30, 2008 Har du prøvd å fylle på ekstra olje, slik at du har litt over maks på pinnen? Hvis du har prøvd dette. Dra på bensinstasjonen og kjøp en halvliter diesel og hell på motoren. Kjør forsiktig 10 min, dra hjem, tøm ut gammel olje og diesel. Bytt filter og fyll opp godt med ny olje. Mitt første tips til alle som sliter med tikking. Har hatt flere VAG som har tikket ved litt lavt oljenivå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...