Fjerning av div rust, hvordan går jeg frem?

Anbefalte innlegg

Skal snart til å fjerne en god del rust på bilen min. Er forresten Prosjekt "RABID" som skal gjøres rustfri. :D

 

Siden jeg aldri har fjernet noe rust i hele mitt liv, tenkte jeg å søke deres kompetanse på dette feltet. Trenger liksom en litt sånn: "dette kjøper du, slik gjør du, steg for steg og sånn grunner du til slutt" guide hvis noen kunne hjelpt meg. Har pdd ikke kompressor til rådighet, men kan skaffes hvis jeg trenger det.

 

Håper noe av dere kan hjelpe meg her.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.vask bilen grundig, gjerne med silikonfjerner der det er rust.

2.lett overflaterust kan du fjerne med sanpapir.

3.grav rust ol. fjernest m, sandblåsing eller vinkelsliper/bandfil.(vinkelsliper og bandfil er egentlig ikkje til å anbefale, da du må fjerne masse ikkje rusta stål for å komme ned i porane)

4. sandblås rusta til alle dei svarte prikkane er vekke.

5.puss lett over der du har sandblåst.

6. vask flekkanne grundig, med feks, silikonfjernar.

7.ha på epoxy grunning eller anna rusthindrane grunning.

8. la tørke.

9.matt lett over, og sparkl i porer og slip.

10.ha på farge og klarlakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jo en grei fremgangsmåte det Kjell.. :) Da regner jeg med at du flikker litt på min etterpå også da (på søndag?), for du blir vel ferdig med din i morgen?? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snart ferdig nå ja.. Hehe.. Nei, jeg må få den ut på værkste først. Blir nok satt ut i slutten av måneden og da er det fullt gjør for pussing. :) hehe..

 

Robert: Er det noen produkter som du anbefaler til bruk på de forskjellige tingene? Type pussepapir, silikonfjerner osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anyone? Products?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anyone? Products?

 

Hammerite bør ikke brukes om du tenker å lakkere over, da det inneholder mye silikon. Brunox f.eks fungerer bedre som rusthindrende grunning (skal også fungere bra for å stoppe videre rustdannelse om du ikke får bort alt).

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, lakkeres skal det. :) Brunox ja, hvor får man tak i sånt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, lakkeres skal det. :) Brunox ja, hvor får man tak i sånt?

 

Bilrekvisitabutikker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, thanks.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brunox får du kjøpt på Torshov bilrekvesita i både spray og til pensling. De er de billigste jeg har funnet.

Hvis du skal pensle så hell litt i en boks og ikke bruk rett fra boksen da det resulterer at du ødelegger resten i boksen pga skitt/rust i fra penselen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brunox er genialt.... Må kjøpe meg en stoor boks nå når jeg skal til på golfen. Den lille gikk fort tom gitt : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror også jeg må skaffe meg en stoooor boks! Hehe.. Hvor langt rekker 1L?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du dekker den rusten du har på golfen med 1 liter.

Bruk 2 strøk så er du sikker på at det er dekket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror også jeg må skaffe meg en stoooor boks! Hehe.. Hvor langt rekker 1L?

 

SÅ forbaska mye rust har du ikke Kjell... Ut ifra det jeg har sett burde det holde lenge med 1 liter på din!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å la det tørke mellom strøka da. da blir det best virkning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SÅ forbaska mye rust har du ikke Kjell... Ut ifra det jeg har sett burde det holde lenge med 1 liter på din!

 

Hehe, nei, har jo ikke det.. :P Men visste ikke hvor mange lag jeg eventuelt måtte ha.. :)

 

Nedre hjørne på fremdøra mi har rustet vekk. Eller det vil si at det er reparert med noe jalla greier. Er det greiest å bare skaffe seg ei ny dør fremfor å sveise sammen.. Skal se om jeg får tatt et bilde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida! Det der er bare å polere vekk! :P

 

Tror det nå hardere skyts til der, ja.. Får du tak i en strøken dør er nok det det beste, skal ikke mange timene til før det ikke lønner seg å begynne å flikke på sånt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vell bare kjøpe nedre del av døren på Veng eller no og sveise driten sammen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.