Røket registerreim, kan motoren ha tatt skade? 2.0 AGG

Anbefalte innlegg

Dette er min brors 96 Passat, registerreima røk i dag. Dette skjedde mens bilen sto stille! Han hadde parkert utenfor en forretning og alt var ok, men bilen ville ikke starte og han fant fort ut at reima hadde røket. Uansett, kan motoren ha tatt skade når han prøvde å starte den?

 

Det rare er at han og jeg snakket om å snart få byttet reima, for bare noen dager siden. Den har gått ca 90.000 km på denne reima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis motoren snurrer greit så er nok alt i orden.

 

Det eneste som kan ryke er vel ventiler og slikt...det høres tenker jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet det, og brodern vet det, tenkte bare jeg skulle spørre om noen har erfaring med denne motortypen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AGG er vel 8V. Og på 8V motorer skal det gå greit med at reima sliter...litt værre hadde det vært en 16v topp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 8V ja, 115 hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

grøss, hater at slike ting kan skje, vertfall når det gjelder endel penger, men det jeg lurte på er, på min Golf Mk3, 1.8 Gl (66kw) vil motoren ta noen spesiell skade ved ett registerreim havari?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Dette er min brors 96 Passat, registerreima røk i dag. Dette skjedde mens bilen sto stille! Han hadde parkert utenfor en forretning og alt var ok, men bilen ville ikke starte og han fant fort ut at reima hadde røket. Uansett, kan motoren ha tatt skade når han prøvde å starte den?

 

Det rare er at han og jeg snakket om å snart få byttet reima, for bare noen dager siden. Den har gått ca 90.000 km på denne reima.

 

Måtte bytte fire eksosventiler på en AAD motor etter registerras.

Monter ny reim (og strammer), og ta svik test.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Dette er min brors 96 Passat, registerreima røk i dag. Dette skjedde mens bilen sto stille! Han hadde parkert utenfor en forretning og alt var ok, men bilen ville ikke starte og han fant fort ut at reima hadde røket. Uansett, kan motoren ha tatt skade når han prøvde å starte den?

 

Det rare er at han og jeg snakket om å snart få byttet reima, for bare noen dager siden. Den har gått ca 90.000 km på denne reima.

Ta en kompresjonstest, da ser du om noen ventiler er bøyd(manglende komp.) Skjedde omtrent det samme med RS2`en min. To bøyde ventiler og mange lapper fattigere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering. Nå har jeg hjulpet broren min med bilen. Det vi fant ut var at reima slett ikke har røket! (Det var en NAF-fyr som sa at denne var røket) Nå er den uansett byttet sammen med spennrulla og begge reimene til AC, dynamo, servo og vannpumpe.

 

Likevel ville ikke bilen starte, så vi begynte litt feilsøking. Først mistenkte vi bensinpumpa, men den virker ok, så da sjekket vi tennpluggene og fant at det ikke finnes gnist! Pluggene var våte, og reg-reima er ny. Så da er spørsmålet, hvor skal man begynne å lete? Det er jo så mange ting på disse moderne motorene som styrer tenning.

 

Vi er sikre på at det er en elektrisk feil, og ikke mekanisk, for rotoren går nemlig rundt. Da har vi jo bare coil, hall-giver, ECU og tenningsbryter igjen. Geir vil bare sette bilen på et verksted og få dem til å diagnostere hvor problemet ligger, så tar vi det derfra. Likevel, alle innspill mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka alle sikringer da?..mener det er et par stk som har med tenning og gjøre...men enklest er å kjøre en diagnose....feilen burde dukke opp der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, jeg sjekket sikringene, og kikket over releene. Det var 2 sikringer, 1 til motorstyring og en til bensinpumpe, men begge var ok, selvfølgelig. Alle releene så ut til å fungere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det enkleste å få tatt en diagnose på den....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er akkurat det det er, så broren min skal bestille time i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.