girkasse rapet litt over 5000 o/min på våler. tips

Anbefalte innlegg

Når jeg har kjørt noen runder på banen rapet det litt når jeg giret fra 3 til 4 ved over 5000 o/min.

giret jeg på 4,5 var det ingenting.

har ikke testet etter jeg kom hjem, kanskje varm olje på banen/ utløserlager/ synkronisering

noen tips om ka det kan være??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen blir jo varm når du kjører, og jo varmere den blir, jo tynnere blir den. Dersom oljen er gammel vil den ha helt andre egenskaper enn når den er ny. Vet du hvor gammel oljen er?

Kjør motor driftsvarm, finn deg en øde plass og test litt. Dersom den da ikke raper, skyldes det nok tempen du kom opp i på bane. Uansett bør du bytte olje etter en banedag, både på motor og gir. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen blir jo varm når du kjører, og jo varmere den blir, jo tynnere blir den. Dersom oljen er gammel vil den ha helt andre egenskaper enn når den er ny. Vet du hvor gammel oljen er?

Kjør motor driftsvarm, finn deg en øde plass og test litt. Dersom den da ikke raper, skyldes det nok tempen du kom opp i på bane. Uansett bør du bytte olje etter en banedag, både på motor og gir. :)

byttet olje på girkasse før vintertreffet, es-tuning gjorde det da før mappingen.

trur no de gjorde det værtfall, mener det sto olje på kvitteringa, men kan ta og bytte igjen nå

hvilken olje er best?? motor og gir

takker for svar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ble det nevnt i en annen tråd her at 10w60 (Feks agip eller castrol) er fint for banekjøring, mens 5w50 er en langt bedre allround-olje til disse motorene.

Oljelageret.no har feks olje fra Fuchs, kalt TITAN SPEED 75W-90. Den anbefales for s4/s6 2,2t

Transaxle, manual/transferbox 5/1 LubeCap 2,6 liter

Use: Normal

Products:

TITAN SPEED 75W-90

Check/Change:

Check 15000 km / 12 months

Må ærlig innrømme at jeg ikke er noen ekspert på girolje. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

60 soner er vel ikke den beste sonen for å teste giring mellom 3 og 4 på 4500 o/min og oppover

+fergekø;)

fikk sjekket ut 4,5 - 5- 5,5 - 6 - 6,5 men ikke noe raping ;) mulig det va litt varmt på våler + dårlig olje læll

om den var byttet i vinter.

satte bilen i bokken idag så skal sjekke giroverføring osv i morgen etter jobben.

satans stress på jobb å fortia så bli dårligere med bil mekkinga da, men fint for pengboka

noen tips til olje som er super for banekjøring- hva me redline??

castrol som er på no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol 10w60 er bortimot optimal for audi-femmere på bane. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.