girkasse problem Auotmat, Audi 100 2.8 Q C4

Anbefalte innlegg

Har en audi 100 2.8Q automat som tuller med giringen.

 

den går greit opp til den skal skifte til 3. men v aks. her, eller giring til 3/4. frir den helt, akkurat som å dra en manuellkasse ut av gir til nøytral. Dette skjer nøyaktig samtidig som oljevarsel i "f.i.s light" dukker opp.

 

Det går helt greit å kjøre bilen i 2. gir, men den går over i fri igjen nesten med en gang jeg prøver å gire til "D" igjen. Dette er vel "limp home" funksjon/nødmodus, men er varsling på olje/oljetrykk en del av systemet i "f.i.s light" på kassa i disse gamle bilene?

 

Jeg tipper enten solenoid i kassa eller tett filter (klarer ikke å suge olje til resten av gira?) Bilen har bare gått 196000, så det ville undre meg om kassa er søppel allerede, selv om disse kassene ikke er skuddsikre..

 

Noen gode tips eller linker til problemløsning/feilsøkning rundt dette hadde vært supert å få.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen som helst varsling av noenting til fører fra girkasse i disse bilene, men det er feilminne på girkassen. Det er verdt å sjekke her med vag-com for å se om det er noe som står der, men dette virker som en mekanisk feil.. Solenoid kan henge dersom olje/filterskift ikke har blitt utført til foreskrevne intervaller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen som helst varsling av noenting til fører fra girkasse i disse bilene, men det er feilminne på girkassen. Det er verdt å sjekke her med vag-com for å se om det er noe som står der, men dette virker som en mekanisk feil.. Solenoid kan henge dersom olje/filterskift ikke har blitt utført til foreskrevne intervaller.

 

Er det en egen tilkoblingskontakt (vag-com) på kassa da, siden du skriver at det er ingen som helst varsling? kontaktene i boksen foran er vel direkte "linket opp" mot skjermen i displayet? (mtp feilmeldinger ol.)

 

Andre med lignende trøbbel er velkommen til å tilføye her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får sjekket feilkoder på kassa med VAG-COM. Dersom solenoidventilene er nevnt der, så står oljebytte og bytte av sil (filter) for tur.

 

lenge siden du byttet olje på kassa ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med det, kjøpte nylig bilen ja, med nevnte problem..

 

Første pri blir ebn vag com scan da, samt bestille sil og skaffe dexron 3 olje.. (riktig det, eller AQM?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener å huske at det er ATF-olje. Bør kanskje bytte pakning også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt ordinær Dexron II/III på den kassen ja.

 

LCD-displayet i instrumentpanelet er et standalone-system som ikke er koblet til motor/girkassestyring i det hele tatt. LCD-displayet varsler kun om motoroljetrykk, kjølevæsketemperatur, diverse væskenivåer og defekte lyspærer, ikke noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.