Snodig S4 2.7TT | Problem løst!

Anbefalte innlegg

Okei :)

Da lærte jeg noe nytt i dag og ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei :)

Da lærte jeg noe nytt i dag og ;)

Ross-Tech wikien er fin den vøtt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg antar kanskje det er denne markert i rødt som streiker...

mm2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må hive meg på denne tråden jeg og, sliter med akkurat samme feil.

Som oppstod når jeg kjørte ut ifra et kryss i 1.gir, so hørte jeg en "smell", hørtes ut som en slange eller noe som sprakk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har feilsøkt som bare juling idag og muligens kommet frem til problemet.

Sjekket med Vag-Com og bilen lader 0.3-0.4 bar og var helt oppe i 0.5 bar. Noe som tilsier nødmodus eller hvertfall kraftig nedregulering av turbotrykk.

Nappet ut slangen til wastegaten og fikk da 1bars ladetrykk. Men det er fremdeles ikke godt nok. 0.8bar er det bilen skal lade originalt. Vil anta at med chip så er det 1.1 eller 1.2 Dette utelukker hvertfall mekanisk feil som f.eks at wastegate "flappen" er stuck.

Lambdaene har rett verdier.

LMM'en hadde max 4.75V noe som er ok

Det sitter noen enveis ventiler rundbaut på motoren. Vil anta at en eller flere av disse er defekt. SAAB har hatt en del problemer med disse, med lignende symptomer. Og enveisventilene er helt like, med en membran inni som kan gå istykker, så satser på det er så enkelt.

På bildet vedlagt tror jeg det er en av de tre som er merket med rødt!

Skal straks i garasjen å sjekke!

S4 feil.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var de tre sjekket ut. De fungerte som de skulle.

Sjekket også Pressure Limiting Valve, denne var ikke stengt noen vei. Har lest litt og denne har med veivhusventilasjonen å gjøre også, på den måten at når den er stengt så slipper den allikevel litt luft igjennom. Men hva er litt? Var en ørende liten restriksjon da jeg sugde og blåste, men ikke mye. Denne er jo også festet med hardplastrør som er krympet på! Kjempe!!

Den andre ventilen jeg funderer litt på er den som er merket med rødt nede til venstre, men denne får jeg ikke testet pga sinnsykt trangt. Denne går fra Pressure Limiting Valve og innpå innsuget bak gasspjeldet så jeg antar den har noe med veivhusventilasjonen å gjøre.

Irriterende å ikke finne feilen!!!

s4 feil3.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom gjerne med innspill! Jeg begynner å gå tom for idéer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisan. jeg sleit lenge med samme problem, fikk samme feilmeldinger, å da var det hull i en slange.har du prøvd å trykkteste? det jeg gjorde var å skjerte ut med en hullkopp i en sturodurplate som jeg limte fast slangen til kompresoren i. tok av lmm å satte koppen i slangen å startet kompresoren på 0,5bar og hørte etter lekasjer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisan. jeg sleit lenge med samme problem, fikk samme feilmeldinger, å da var det hull i en slange.har du prøvd å trykkteste? det jeg gjorde var å skjerte ut med en hullkopp i en sturodurplate som jeg limte fast slangen til kompresoren i. tok av lmm å satte koppen i slangen å startet kompresoren på 0,5bar og hørte etter lekasjer...

det stemmer bra overens med min feil... Finnes vell utstyr for å trykkteste?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bra du leter:) Har ikke vært hjemme siste uka så har ikke fått sett noe på det. Det ser ut som du kommer til å finne evnt feil før meg!! Men det er jo et sinnsykt irriternde problem det her.. Ikke artig å kjøre med bilen når den er slik:/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet feilen! En stor sprekk i Y-stykket rett før gasspjeldet! Løp og kjøp og håper det er problemet. Når jeg tenker meg om så har jeg lest en plass at dette er et problem på S4'en. Derfor RS4 har dette i metall!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet feilen! En stor sprekk i Y-stykket rett før gasspjeldet! Løp og kjøp og håper det er problemet. Når jeg tenker meg om så har jeg lest en plass at dette er et problem på S4'en. Derfor RS4 har dette i metall!

Ser ut som det er det samme med meg, hele y-stykket har løsnet.. håper det er det eneste problemet.. supert=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra at du fant feilen da!

Ser du har flere veldig bra oversiktsbilder du har lagt ut div steder i tråden, hvilket program er disse fra? Eller er det noe du har funnet på nettet? Er jo helt supert å ha slikt i feilsøkingen! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en self study guide om S4 2.7TT og RS4 2.7TT motorene. Elsa er straks på disk, så da får jeg workshop manual også :) Send meg en mailadresse på PM så sender jeg glatt S4 self studyen :) Mye intressant der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kva var det eg sa. :P

eg har høyrt om andre som har hatt samme feilen pga trykklekkasje, men hugsa ikkje kva slange det var.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kva var det eg sa. :P

Okeidå :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, med meg har den bare løsnet, monterte den på igjen å alt fungerte fint en stund, så smeller den av igjen.

Noen som vet hva som kan forårsake det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg antar kanskje det er denne markert i rødt som streiker...

Kan det være denne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sender bare informasjon om ladetrykket så tror ikke det er den...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det nok ikke den nei.. Kan 0 om denne motoren, og alle andre for den del..

Kan det være så enkelt att den bare ikke sitter skikkelig fast? Er vell her trykket kommer inn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo være at den ikke sitter skikkelig fast? Passe på å tørke bort all evt olje og rusk som ligger inni Y-stykket og rundt gass-spjeldet slik at den får bra feste når du monterer så tenker jeg det holder :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har plukket av og renset skikkelig, montert igjen, sitter godt fast, men smeller av når jeg gir på litt.

Noen idè om hva det kan være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei har ikke det, men det kommer hvertfall for mye trykk en vei det ikke skal komme så mye trykk. Resirk?

I dunno!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket resirk ventilene, de ser ut til å virke som de skal..

Er det noe som kan stoppe trykket da? Eneste som sitter i veien er vell gassspjeldet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.