Merkelige vibrasjoner i S4 C4.

Anbefalte innlegg

Når bilen er kald og jeg drar opp i fart på plan vei, begynner det å vibrere stygt i drivverk, omtrent som i et to-motors fly hvor motorene går nesten like fort, resonansen er omtrent hvert 1.5 sekund i 80. Det gir seg så og si helt etter litt (urundhet i dekk?), men during som sannsynligvis følger motoren tar over. Det rister til dels hardt under pådrag, værst i 4. og 5., men kun ved pådrag. Jeg mistenker vel egentlig at en coil er gåen, men har ingen 'reserve' å teste med, og dessuten går det over etter en liten stund, helt plutselig! Her en dag når det var varmt, gikk bilen fint fra begynnelsen av, men etter er kort stopp i en butikk, fikk jeg vibrasjonen igjen for en liten stund.

Begge forakslene er overhalt for kort tid siden, kan mellomakselen oppføre seg sånn? (Når bilen er 'god og varm' funker alt bra, ingen vibrasjoner i det hele tatt!!) Kanskje på tide med en overhaling av hele kardangen?

 

Urrk.. Gøy med gammel bil! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noen forslag her før jeg begynner å ake meg rundt under bilen på grusen? Noen som har opplevd at pluggene på disse kan ta kvelden og gi overslag? Har ikke hatt ute pluggene ennå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet med min da pluggene mine var på tur ut , mitt tips er å sjekke disse. fungerte som en drøm etterpå til meg hvertfall. Lykke til :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Ja, har hørt flere med slike problemer, men de har vært mer eller mindre permanent når de først har oppstått, men skal skru ut plugger og sjekke i dag. Og trekke de til med riktig moment igjen etterpå!

Ellers får jeg vel sende en bestilling på høyeffektcoiler fra 034.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ut plugger, og nr. 4 så litt mørkere ut enn de 4 andre. Satte inn en annen plugg, men var like ille i morges, så det må nok til coiler..

Jeg løftet opp det ene bakhjulet og dreide forsiktig på hjulet, og da så jeg at det er masse slark i mellomakselen, vil anslå omtrent 4-5 grader, i hvertfall på den bakre koblingen. Tipper alt er tørt og utslitt der, så jeg får finne en annen som er bra! (evt. repsettet fra autohaus som bytter alle delene inni der..)

Kan det forklare den grusomme resonansen (er nok omtrent 1pr. sek. i 80 allikevel) når jeg kjører igang om morgenen? Det virker som at hele drivverket er på vei bort fra bilen da.. Den effekten har jeg merkelig nok ikke på vei hjem igjen om ettermiddagen, og den forsvinner omtrent etter 2-3 minutter/3km på morgenen. Jeg blir helt matt.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sommer'n er en fin tid, kan kjøre Supra da.. Så da blir lite gjort! :P

Skinnet bedrar.. Ingen slark å snakke om, i hvertfall ikke i leddet, men diffen har ganske mye igrunn. Er det normalt?

Tok av mellomaksel inn på diff og smurte opp, så skal i hvertfall ikke det leddet være problemet. Krysset så heller ikke ille ut, og opphengslageret hadde ingen ulyd så vidt jeg kunne høre/kjenne. (hater å ligge under bilen og gjøre slikt..)

Dag har vært så elskværdig å låne meg noen injectorer, så det er siste utvei når det kommer til vibrasjonen som følger turtallet.. Overhaler bakbremsene mens jeg er baki der også, for de har jeg ikke gjort noe med på over 100' km..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjullager kan lage merkelige romlelyder, er og vanskelig å lokalisere.

hold tråden igang, har problemer med ulyder i drivverk selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Helt sant!

Skulle igrunn ønske jeg fant et drivledd med masse spon i, eller et oppheng som var slapt, for dette begynner å gå meg på nervene! :D

Ingen som har en løs bakdiff som vet om det skal/kan være endel slark i den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har ihvertfall vært ganske mye slark i alle bakdiffene jeg har vært borti, så vil tro det er ganske normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her, slark i bakdiff på begge quattroene jeg har hatt.

 

Jeg har nesten samme symptomer som BE da. Når jeg skal på jobb om morran, kjører jeg først litt sakte i ca 100meter, så skal jeg gå fra 0-70 når jeg kommer til hovedveien. Når jeg nærmer meg en 60 kjenner jeg en liten vibrasjon i hele bilen, omtrent som å kjøre på et veldig fint vaskebrett. Det går så over etter ca 3-4minutter. Jeg trodde i det lengste at strekningen var problemet, men jeg kjenner ingenting om ettermiddagen når jeg kjører hjem igjen.

 

Min er også litt harkete når den har stått lenge (over natten), og har lyst å dø om jeg ikke gir greit med gass når jeg skal ta løs. Tenkte jeg skulle sjekke plugger og rense tomgangsregulator til helgen, se om det hjelper litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Ja, ja. Felles skjebne, i hvertfall!

Har jo sett på drivverksdeler på f.eks. blauparts som gir 'nytt' drivverk for snaut 7 lapper, så en overhalt girkasse og bakdiff samt nye lagre gir alt dette nytt for 'lommepenger' og bilen vil leve 200' til! :P

Den vibrasjonen _kan_ komme av harde dekk, jeg har i hvertfall skikkelig huskestue med Supraen på kalde dager og ikke minst etter vinteropplaget (nei, jeg setter den ikke på bukker.. ;)) hvor hjulene virker firkantede etterpå! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bli greit å bytte til vinterhjul og teste.

De dekkene jeg har nå er skikkelig jalla på alt annet enn helt tørr asfalt, og da støyer og sporer de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde med andre injectorer, uten endring. Synes den ble litt bedre når jeg rikket litt på den fete kabelen som går inn i coupéen ved passasjersiden, men det var nok forbigående, for den ristet en mil i morges også.. Ingen målinger jeg har gjort med tenningen av avdekker noen feil/forskjeller i strømkoblinger til injectorer eller til tenning, men det virker fortsatt som at en sylinder er ute av drift i 3-5. gir med littegrann belastning. Bilen bruker også 1,3l/mil, så noe er feil.

Har også en mer og mer tydelig romling (som jeg har problemer med å lokalisere) som sikkert er et lager, bak, kanskje?

 

The hunt continues!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Audi A6 2.4 avant quattro med tiptronic. Jeg opplever noe av det samme som blir beskrevet ovenfor. Når jeg kjører på fin vei, så virker det nesten som om det er noen små forhøyninger / hull i avfalten. Girkassen ble skiftet (fabrikksny) i fjor, og problemet fortsatte da jeg la om til vinterdekk (4 nye Nokian dekk) før helgen. Alt i forstillingen er byttet bortsett fra ytre endeledd på begge sider. syntes jeg kjente noe slakke på ytre endeledd på venstre side, så jeg skal bytte de nå for å se om det blir noe bedre av den grunn. Hvordan sjekker man slakke i karangkryss, mellom aksling osv. Symptomene er stort sett stede selv om bilen er varm eller kald.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det noen som fant ut av romlelyden?

Jeg har den samme i min A6 2003 Quattro.

Lyden har kommet nå når kulda slo inn, men det er kun i 5th gir ifra 100km/t til 120km/t ved greit gasspådrag.

Høres ut som en romlelyd/vibrasjonslyd ifra mellomaksel eller bakaksel!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del er nok gåen topp synderen, har kjørt med 4,5 sylindre tydeligvis siden forrige overhaling.. Har ny topp på plass, så tipper det hjelper noe grådig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.