Anbefalte innlegg

jeg har nylig kjøpt en audi 100 2.3, kjempe bil, men jeg lurer litt på noe kansje kan være galt med bensinforbruket..

på 80 mil brukte den normalt tror jeg, 0.8 L/M ca.. (da kjørte jeg den fra trondheim til lofoten)

men når jeg kjører hjemme og omegn (3 mil til byen) så virker det som den bruker atskillig mer

kjørt ca 12 mil, og det ser ut som den bruker godt over 2 liter på mila..

er det normalt liksom, hva Kan jeg gjøre for og begrennse forbruket, hva er feilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket at tanken ikke lekker?

har selv opplevd at tankene på disse ruster i skjøten og begynner å lekke som ei sil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket at tanken ikke lekker?

har selv opplevd at tankene på disse ruster i skjøten og begynner å lekke som ei sil.

ingen lekasje som jeg kan se uten og løfte opp biln...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen lekasje som jeg kan se uten og løfte opp biln...??

 

Om det er lekkasje så bør du kunne lukte det. eller se flekk etter det på bakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er lekkasje så bør du kunne lukte det. eller se flekk etter det på bakken.

ser ingen/lukter inegn lekkasje ...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ingen/lukter inegn lekkasje ...?

 

da er det nok noe annet som er galt, ville bare tipse om dette siden jeg har opplevd det selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er det nok noe annet som er galt, ville bare tipse om dette siden jeg har opplevd det selv.

takker for tipset, skal ha det i bakhodet når jeg skal løfte opp bilen, kan jo være greit og forebygge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har nylig kjøpt en audi 100 2.3, kjempe bil, men jeg lurer litt på noe kansje kan være galt med bensinforbruket..

på 80 mil brukte den normalt tror jeg, 0.8 L/M ca.. (da kjørte jeg den fra trondheim til lofoten)

men når jeg kjører hjemme og omegn (3 mil til byen) så virker det som den bruker atskillig mer

kjørt ca 12 mil, og det ser ut som den bruker godt over 2 liter på mila..

er det normalt liksom, hva Kan jeg gjøre for og begrennse forbruket, hva er feilen?

 

Sjekk plugger, olje, luftfilter og bensinfilter.

 

Jeg tviler forresten veldig på at du får 0,8 på motorvei; Audis egne tall er 1,0 på motorvei og 1,3 i by.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk plugger, olje, luftfilter og bensinfilter.

 

Jeg tviler forresten veldig på at du får 0,8 på motorvei; Audis egne tall er 1,0 på motorvei og 1,3 i by.

 

kan sikkert stemme, bare fikk følesen.. på 70 mil, hadde jeg brukt 59 liter bensin hvertfall, når jeg ser på kviteringene:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten service som å bytte olje, filter og plugger kan som regel forbedre bensinforbruket ditt.

Men så bruker også disse 2,3E mye suppe, merker det selv også til bykjøring med min.

Er man i tillegg litt tung på foten, så går det fort unna..

Ta service på bilen hvis det er lenge siden, og fyll full tank, null ut triptellern og kjør til det blir tomt, og se om det blir noe forbedring:)

 

Følge drivstofflinja for å se etter lekkasje også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten service som å bytte olje, filter og plugger kan som regel forbedre bensinforbruket ditt.

Men så bruker også disse 2,3E mye suppe, merker det selv også til bykjøring med min.

Er man i tillegg litt tung på foten, så går det fort unna..

Ta service på bilen hvis det er lenge siden, og fyll full tank, null ut triptellern og kjør til det blir tomt, og se om det blir noe forbedring:)

 

Følge drivstofflinja for å se etter lekkasje også.

 

må vel følge rådet ditt. sevice er vel tingen kansje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.... , husk at det blir mer småkjøring hjemme uansett , så det vil nok gå opp en del :)

 

Men luftfilter , vacumlekasje , lambdasonde og kansje en CO sjekk er vel noe jeg ville sjekket....

 

0.8 er nok fullt mulig på 2.3.... Har selv kjørt min 100 2.3 quattro på 0.85 på langtur.....

Og min 90 2.3 20V kjørte vi på 0.82 på ferietur i fjor sommer..... begge målt med påfylte liter i forhold til kjørte mil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.... , husk at det blir mer småkjøring hjemme uansett , så det vil nok gå opp en del :)

 

Men luftfilter , vacumlekasje , lambdasonde og kansje en CO sjekk er vel noe jeg ville sjekket....

 

0.8 er nok fullt mulig på 2.3.... Har selv kjørt min 100 2.3 quattro på 0.85 på langtur.....

Og min 90 2.3 20V kjørte vi på 0.82 på ferietur i fjor sommer..... begge målt med påfylte liter i forhold til kjørte mil :)

jeg er jo ikke noe mekanikker, kansje en litt mer hobby mekaniker, men hva der lamdasonde, hvor finner jeg den..??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er jo ikke noe mekanikker, kansje en litt mer hobby mekaniker, men hva der lamdasonde, hvor finner jeg den..??

 

Lambdasonden måler oksygeninnholdet i eksosen, og sitter som regel før katalysatoren.

Er verdien på denne feil feil, vil det enten bli for fet eller tynn blanding av bensin i bensin/luftblandingen og forbrenningen blir ikke optimal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambdasonden måler oksygeninnholdet i eksosen, og sitter som regel før katalysatoren.

Er verdien på denne feil feil, vil det enten bli for fet eller tynn blanding av bensin i bensin/luftblandingen og forbrenningen blir ikke optimal.

stadig vekk noe man lærer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dessuten så går bilen ganske dårlig.. den trekker dårlig, og kommer sent opp i hastighet de første 3000 rpm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningstidspunkt kan du også se på;)

Og tett bensinfilter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som det kan være lambda som kødder i mine ører, men jeg er ingen ekspert.. Kanskje i kombinasjon med gamle plugger og tett luftfilter..

 

Har samma greiene med 6ern min, med at den tidvis er slapp under 3000 og bruker litt mye bensin. Bytta plugger og luftfilter for 10kkm siden, og merka da at den blei litt snillere på bensina og litt mer responsiv. Men det hjalp ikke mye på draget, så lambdaene (så heldig å ha to jeg da) blir bytta nå på torsdag, så får vi se om det hjelper. Skal prøve å huske og komme tilbake med resultatet om du er int. Ellers får du sende en PM hvis jeg glemmer det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som det kan være lambda som kødder i mine ører, men jeg er ingen ekspert.. Kanskje i kombinasjon med gamle plugger og tett luftfilter..

 

Har samma greiene med 6ern min, med at den tidvis er slapp under 3000 og bruker litt mye bensin. Bytta plugger og luftfilter for 10kkm siden, og merka da at den blei litt snillere på bensina og litt mer responsiv. Men det hjalp ikke mye på draget, så lambdaene (så heldig å ha to jeg da) blir bytta nå på torsdag, så får vi se om det hjelper. Skal prøve å huske og komme tilbake med resultatet om du er int. Ellers får du sende en PM hvis jeg glemmer det :)

det er jeg faktisk interessert i og få vite....

skal minne deg på det når den tid er inne:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er lambdaene mine bytta og det var der feilen lå! Er jo som en helt ny motor, har vært sånn slapp på lavt turtall siden jeg kjøpte den for nesten et år sida, så dette var en ny verden :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God og høre du fant feilen:) bruker den mye mindre bensin da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk igjen bilen av lillebror (som tar seg av mye skruing for meg) for en halvtime sida så har ikke fått sjekka, men skal følge med nå framover og se. Regner med det, for den går helt reint nå i motsetning til litt fett før.

 

Skal bli godt å få testan litt orntlig i morra, for det var virkelig mye mere behagelig å kjøre nå. Mye bedre respons og. Får kontant svar bare jeg tråkker forsiktig på gassen nå, mer svar enn jeg fikk med full spiker med giret låst i 2. før. (på lavt turtall vel å merke)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk igjen bilen av lillebror (som tar seg av mye skruing for meg) for en halvtime sida så har ikke fått sjekka, men skal følge med nå framover og se. Regner med det, for den går helt reint nå i motsetning til litt fett før.

 

Skal bli godt å få testan litt orntlig i morra, for det var virkelig mye mere behagelig å kjøre nå. Mye bedre respons og. Får kontant svar bare jeg tråkker forsiktig på gassen nå, mer svar enn jeg fikk med full spiker med giret låst i 2. før. (på lavt turtall vel å merke)

 

jeg har hvertfall bestillt meg time for full service, neste fredag. så jeg får se hva som skjer med min, men må sikkert bytte lamdaen siden min er også dau på lav turtall ( rimelig kjedelig igrunn )

 

takk for tipset:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.