V8 3,6 89 mod - hva er borring, slag, rådelengde ventildiameter osv

Anbefalte innlegg

Har en 3,6 V8 motor stående i god stand. Utfordringen er at det er få andre som trenger slikt og vil kjøpe. Lurer derfor på å slakte den for å bruke innmaten, og lurer derfor på om noen vet:

  • diameter på stemplene
  • om stemplene er smidde, og tåler å bli brukt i et kraftig turboprosjekt
  • lengden på rådene, og om de er like som på 20VT motorene
  • diameter og lengde på eksosventiler og innsugsventiler
  • hvilke deler som er like på 4,2, tenker da på stempler, ventiler, veiv, kammer, bunnpanne, blokk, etc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teori:

3.6 er 3562 ccm, boring 81mm og slag 86,4mm. 2 doble kammer og 25 graders ventilvinkel pr topp

I 89 var det ingen 4.2

4.2 fra 1993 har boring 84,5mm og slag 93mm (4172ccm)

S2 2.2T 20V fra 1993 har samme boring og slag som 3.6. 3562 /8 * 5 = 2226 stemmer bra.

2.8V6 fra 1993 har boring 82,5 og slag 86,4, dvs samme slag som din

 

Praksis: Aner ikke......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda mere teori: den første 3.6 V8 er i utgangspunktet to stk 1.8-16V satt i vinkel, og med en speilvendt topp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda mere teori: den første 3.6 V8 er i utgangspunktet to stk 1.8-16V satt i vinkel, og med en speilvendt topp.

 

Vil det si at en av toppene ER en 1,8 16V topp som kan brukes på 1,8 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.