Liten dekkdimensjon i vognkort??

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er blitt noe tull med inntasting av dekkdimensjon i vognkortet når bilen min ble importert altså. Hva skal det egentlig stå i mitt vognkort?

Bilen det gjelder er en '99 Audi A6 Avant 2,4 Quattro. Sportsunderstell om det har noe å si...

 

Husker ikke helt profilen som står (sikkert 55 eller noe slikt), men bredden er ihvertfall 195 på 16".

Syns dette virker svært lite?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 2,5 tdi så er det 205 iallefall på 16" og 91 i LI

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originale dimensjoner er 195/65R15 og 205/55R16

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originale dimensjoner er 195/65R15 og 205/55R16

 

På V6 er det nok det siste, iallefall hvis du har 312mm skiver, noe det vel er på 2,4 også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På V6 er det nok det siste, iallefall hvis du har 312mm skiver, noe det vel er på 2,4 også?

 

Min V6 2,8 har 280 (eller 288?) mm skiver, og 15" hjul i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde 205 16" på min 99" V6

 

Men har det noe å si for deg?

Så lenge du holder deg innenfor 5% rulleomkrets fra hva som står i vognkortet kan du jo

ha så store/små felger du vil..

 

Bare ikke sporvidden endres med mer enn 7mm pr side

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde 205 16" på min 99" V6

 

Men har det noe å si for deg?

Så lenge du holder deg innenfor 5% rulleomkrets fra hva som står i vognkortet kan du jo

ha så store/små felger du vil..

 

Bare ikke sporvidden endres med mer enn 7mm pr side

 

Kan man det? Jeg er ikke så veldig inne på reglene i forbindelse med dette.

Uten å ha regnet det ut regner jeg med at 225/40-18 har omkrets som er innenfor kravet på +/- 5%?

Så det eneste jeg da kan bli "tatt" for er innpresset, som er 35. 45 er vel originalt...

For å være helt lovlig burde jeg vel da hatt 38...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man det? Jeg er ikke så veldig inne på reglene i forbindelse med dette.

Uten å ha regnet det ut regner jeg med at 225/40-18 har omkrets som er innenfor kravet på +/- 5%?

Så det eneste jeg da kan bli "tatt" for er innpresset, som er 35. 45 er vel originalt...

For å være helt lovlig burde jeg vel da hatt 38...

 

Når det gjelder innpress så vet jeg det er flere som har ET42 som originalt i vognkort mens andre har 45. Vet ikke om det kan være forskjell med/uten quattro eller om det er avhengig av årsmodell. Jeg har hvertfall 205/55-16 oppgitt i vognkort og de originale alufelgene har ET45.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg vet har biler med sportsunderstell 205/55-16 som standard, biler uten sportsunderstell har 195/65-15 som standard. Det er dette som skal stå i vognkortet, og er det feil her (ikke uvanlig) kan det være greit å rette det opp. Kommer litt an på hvor kjipe de er på trafikkstasjonen om det må dokumenteres i "hue og ræva" eller at litt generell kunnskap + en instruksjonsbok og evt. en telefon til nærmeste forhandler er tilstrekkelig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg vet har biler med sportsunderstell 205/55-16 som standard, biler uten sportsunderstell har 195/65-15 som standard. Det er dette som skal stå i vognkortet, og er det feil her (ikke uvanlig) kan det være greit å rette det opp.

 

Min bil er originalt utstyrt med "understell for dårlige veier" (dvs høyere bakkeklaring), men de originale hjulene (vinterhjulene og reserven) er 16". Likevel står det altså 15" i vognkortet,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er da kun innpresset du må passe på!

Jeg brukte ET 35 istedenfor 45 med 18x8 235 på A6´n.. Dette så bedre ut! (i teorien ikke lov)

 

Men med 38, 42 eller 45 så kan du velge akkurat dimensjoner som du vil, som ikke skiller med enn 5% på rulleomkrets!

 

 

 

Min var levert med 205 16" også i vognkortet.. Og høy som ett fjell, så uten no sportsundestell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, virker nesten motsatt her. Flere med sportsunderstell som har 15" i vognkort, og andre uten sportsunderstell med 16".

Men jeg ser for meg at det fort blir krøll på importbiler, at de som skriver inn opplysninger i vognkort ikke har tilstrekkelig greie på på dette.

 

Men et nytt spørsmål, hvor strenge er de på ET-kravet? Er sikkert så godt som umulig å få endret noe i vognkort som sier at man kan bruke ET 35?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som har noe å si om det er 15 eller 16" er hvor store skiver det er på bilen framme. min 02 2,5TDIQ har 312mm skiver framme og har derfor ikke plass til 15" felg, dermed er det orginalt med 16" på denne. Det har ingenting med understell å gjøre, bare at man må få felgen over bremsene ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.