2,8 AAH koker, termostat OK

Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon på jobben her nå... Sjefen har en 1995 modell AAH-motor som blir for varm. Termostaten skal visst være OK. Han sier at radiatoren er betydelig varmere på ene siden enn den andre. Kan det være radiatoren som er tett..? Eventuelt, hva annet kan gjøre at vannet ikke sirkuleres i radiatoren, når termostaten virker?

 

Ble så utrolig nysgjerrig på dette selv, at det hadde vært morsomt om det hadde dukket opp en løsning:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Tett radiator.

- Dårlig vannpumpe

 

Var pumpa som ikke funka godt på min når den var slik, men da var sirkulasjonen gjennom varmeapperatet dårligerer å.

 

Kan jo kjøre full varme på vamreapparatet å se om du får skikkelig gjennomstrømning der.

 

Om det er brukt noe form for tettemiddel på kjølesystemet en gang i tida, så kan det gi dårligere gjennomstrøming i feks. radiator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også lufteskruen på kjølevæskerøret bak venstre topp , her er det en lufteskrue med unbrako-hode som må skrus opp for å lufte, det er ikke selvluftende som f.eks. på femmeren. Sitter også en lufteskrue like ved innløpet til varmeapparatregisteret som man kommer til ved å ta av plastdekselet over vannkassen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en Peugeot 605 med V6 som hadde akkurat samme problemet. Tips på forum var å la bilen stå på tomgang i 10-15 min. med lokket til ekspansjonstanken AV. -Gratis, tenkte jeg og prøvde. Etter kort tid kom det luftbobler som ikke hadde kommet gjennom lufteskruen. Problem solved. 10 min. og gratis. Verdt et forsøk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også lufteskruen på kjølevæskerøret bak venstre topp , her er det en lufteskrue med unbrako-hode som må skrus opp for å lufte, det er ikke selvluftende som f.eks. på femmeren. Sitter også en lufteskrue like ved innløpet til varmeapparatregisteret som man kommer til ved å ta av plastdekselet over vannkassen. :)

10 poeng til deg :) Etter å ha løsnet på denne lufteskruen og kjørt den på høy tomgang i noen minutter, ser alt ut til å være som det skal igjen:) Det må ha sneket seg inn noe luft i forbindelse med termostatbytte som han ikke hadde fått luftet ut igjen andre steder.

 

Mange takk til alle andre også for gode forslag:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.