Audi 100: Dørstopperne er utslitt

Anbefalte innlegg

Det høres ut som om framdørene holder på å ramle av når jeg åpner og lukker dem. Lyden kommer fra dørstopperne, dvs. den delen som sitter fast i bilen. Stopperen består av et, tja, flattjern som går inn i en brakett. Disse to delene holdes fast med en kraftig nagle, og det er tydeligvis slitasje her som skaper ulyden. Lyden kan best beskrives som et høylytt KNEPP.

Jeg har prøvd å presse inn fett, men det hjalp ikke - utslitt er utslitt. Hvilke andre muligheter har jeg? Bytte ut hele dørstopperen, hvis forhandleren fortsatt har disse? Passer forresten stoppere fra (mindre brukte) bakdører om jeg finner noen på skroten? Eller går det greit å bare kappe av naglehodet med Dremelen og sette inn en bolt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet nagle på en Audi 100 jeg hadde, og da forsvant faktisk bråket.. Kostet ikke mange kroner for en ny nagle originalt. Den må bankes både ut og inn og er rimelig "tight fit", men det må nok til for å bli kvitt bråket.. :)

Det kan også være hullet i det "flatjernet" fra døren som har blitt for stort, men det ser du når du tar ut den gamle naglen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott, takk Eyvind! Kan du kommentere hvordan du fikk satt fast naglen? Selv om den sitter tight må den vel bankes på (el.l.) sånn at den utvider seg på undersiden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det fikset, og det var en nokså grei jobb. Naglene er ganske riktig en egen reservedel slik du sa, Eyvind, og de kostet hele 11 kr stykket. Den nederste delen av naglen er hul, så der var det bare å sette en passende dor og slå oppover. Dermed var de gamle ute. Etter å ha klint fett inni braketten, slo jeg inn ny nagle. Den er riflete og temmelig tight fit, ja. For å hindre at den likevel arbeider seg ut, tok jeg doren og lagde en bulk utover på den hule delen som stakk ut under braketten.

Og under over alle undre: Dørene ble helt lydløse!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.