Problemer med dekktrykksensor

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har et "lite" problem med dekktrykksensorene på en Audi A4 8E. Da bilen ble kjøpt fulgte det kun med vinterdekk og i disse var det dekktrykksensorer. Da jeg bytte over til sommerdekk uten sensor ifjor kom det opp varsel i mellom turteller og speedometer om at jeg ikke hadde fungerende sensorer. Dette var forsåvidt ok da jeg alikevel kom inn på kjørecomputeren osv. Men da jeg heiv på vinterdekka ifjor høst/vinter klikka alt. Fikk opp varsel om at jeg har punktert og da låser dette kjørecomputeren. På Audiseneteret i Stavanger fikk jeg opplyst at de ikke kunne si hvilken sensor som var røket, så det beste vil være å bytte alle 4. Stk. pris ligger på rundt 950,- + moms. og montering. Med andre ord DYRT!! Jeg spurte da om det er muligheten for å koble vekk dekktrykksensor. Dette var de usikkre på om gikk. Jeg ble faktisk presentert en pris på mellom 5 og 15000,- for jobben, da dette var veldig vanskelig å umulig å gi et tilbud på. Det jeg lurer på er om det faktisk skal være så vanskelig å koble vekk sensorene, eller om dette er noe de burde kunne fikse rimelig greit? Å evt. om det er andre som har erfaringer rundt dette med å koble vekk dekktrykksensorene.

Mvh Ole Bolstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ikke dette an å kode bort med Vag-Com / VAS da? Eller lage til en motstand å sette i stikket for sensorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke si det for sikkert, men går det ikke an å deaktivere dette i menyen på bilens kjørecomputer? Noe med å trykke så så mange ganger i løpet av sånn og sånn tid på SET knappen. Sjekket om det står noe i instruksjonsbok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener det er å holde inn dekktrykknappen i 3 sek så blir trykket adaptert og holde inne knappen i 10 sek så blir systemet deaktivert.Hvertfall slik på vw.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er systemet kun basert på avvik mellom hjulenes rotasjonshastighet når man kjører rett fram (basert på samme sensorer som ABS/ESP)? Eller er det en trykksensor i hver felg? (Hvis sistnevnte blir det vel bare rot hvis man bytter fordekk med bakdekk pga slitasje?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være for sikker på det jeg sier, men jeg tror ikke det står i instruksjonsboka. Min er for øvrig bare på tysk....:P Må vel se til å få kjøpt meg en på møller på norsk tenker jeg.

 

Har også fått vite at sensorene ikke kan kobles ifra i Vagcomen. Dette må kobles ifra fysisk på tre(?) forskjellige moduler som kommuniserer med hverandre hvis jeg forstod han på Audisenteret riktig. Det var dette som gjorde at de ikke kunne gi noen garanti på om de klarte å koble de ifra og hvor mye det evt. ville koste. Han referetet til at dette var blitt gjort på en Q7 til nette sum av nesten 15000,-!!! Hadde visst tatt 2-3 dager for ett par mann å fikse det.

 

Mvh Ole

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er systemet kun basert på avvik mellom hjulenes rotasjonshastighet når man kjører rett fram (basert på samme sensorer som ABS/ESP)? Eller er det en trykksensor i hver felg? (Hvis sistnevnte blir det vel bare rot hvis man bytter fordekk med bakdekk pga slitasje?)

 

Er montert en sensor i hvert dekk hjul var beskjeden jeg fikk på Audisenteret.

 

Mvh Ole

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener det er å holde inn dekktrykknappen i 3 sek så blir trykket adaptert og holde inne knappen i 10 sek så blir systemet deaktivert.Hvertfall slik på vw.

 

Mener å huske at jeg ikke har en spesifikk kanpp for dekktrykk. Å for å kunne gå inn å nullstille sensorene må jeg inn i kjørecomputeten, å den er selvfølgelig låst som følge av at den får beskjed om at jeg har punktert....

 

Mvh Ole

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2-3 dager for ett par man og fikse,, da må de legge ned butikken,, kan aldri tenke med at det er noe probloem og kode bort det der men,, har kodet både inn og ut på tiguan men den tar jo signalene abs sensorene og registrere rulleomkrets avik bare., skal sjekke opp for ble nyskjerring selv nå så....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være for sikker på det jeg sier, men jeg tror ikke det står i instruksjonsboka. Min er for øvrig bare på tysk....:P Må vel se til å få kjøpt meg en på møller på norsk tenker jeg.

 

Har også fått vite at sensorene ikke kan kobles ifra i Vagcomen. Dette må kobles ifra fysisk på tre(?) forskjellige moduler som kommuniserer med hverandre hvis jeg forstod han på Audisenteret riktig. Det var dette som gjorde at de ikke kunne gi noen garanti på om de klarte å koble de ifra og hvor mye det evt. ville koste. Han referetet til at dette var blitt gjort på en Q7 til nette sum av nesten 15000,-!!! Hadde visst tatt 2-3 dager for ett par mann å fikse det.

 

Mvh Ole

 

2 til 3 dager??? kan jo demonter å montere heile bilen igjen da omtrent! hørtes veldig merkelig ut : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel den tiden det tok å finne ut hvordan de skulle koble de ifra.....:) Men jeg skal ikke vedde månedslønna mi på at dette stemmer... Er tross alt ett par måneder siden jeg var innom...

 

Mvh Ole

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må da være enklere å bare skrelle av vinterdekka og pelle av sensorene og ta ut pæra i dashen? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må da være enklere å bare skrelle av vinterdekka og pelle av sensorene og ta ut pæra i dashen? :P

 

I wish, men der ikke så lett. Har ikke pæra i dashen, men sånn display ting...:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt sånn er det på vw,skaff deg instr.bok det står alt forklart.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tro det er mulig å kode om instrumentet med vag-com slik at den ikke vet om at bilen har denne funksjonen.

 

 

http://de.openobd.org/audi/a4_8e.htm#17

 

-> Kanal 61 (Verbauliste Datenbus-Komfort)

+00512 - Reifendruckkontrolle (Mehrausstattung)

 

Jeg ville prøvd å trekke fra 512 på kanal 61 og sett om den forsvant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kode det vekk er nok løsningen ja, og det er jeg 99,99% sikker på at går an. Å koble det vekk fysisk er en veldig dårlig løsning, og sannsynligvis omtrent så komplisert som de prøver å få det til å høres ut som på Møller, da dette går på trådløs kommunikasjon direkte mot "hjernen" i bilen, kun via en ekstra trådløs mottaker.

 

Det enkleste blir nok da å gjøre som Bjørn sier, selv om jeg personlig heller ville montert sensorer i sommerhjula også, og fått kjørt en adaption på det igjen så alle sensorene er med. For å finne ut hvilken av de i vinterhjula som har gått, ville jeg byttet fra vinter til sommerhjul ett og ett hjul av gangen, og sjekket computeren mellom hvert hjul for å se når feilmeldingen endrer seg fra "pungtert" til "ingen sensorer".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I wish, men der ikke så lett. Har ikke pæra i dashen, men sånn display ting...:P

 

Hehe..Du får gjøre som svigers; sette på en svart tape på dashen der det 'plagsomme' røde lyset er! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.