Passat 3BG. Klunkelyd og knirking etter senk!!

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk endelig senka Passaten min i dag :) Det ble et FK Silverline X sett.

Etter å ha justert inn passelig høyde.. Som var veelidg lavt hehe. Så vat det ut å kjøre.

Alt virket bra, bortsett fra en irriterende klunkelyd fra demper på passasjer siden. Klunkelyden kommer når jeg kjører i sakte fart å det blir press på demperen på den siden.

Når bilen står i ro. Og jeg jynger bilen ved å presse den opp å ned så kommer det akkurat knirkelyd fra denne siden på bilen. Gjør jeg det samme på førersiden av bilen så er det ingen lyd.

Er det noen som kan tenke seg hva dette skyldes? Vi har sjekket at alle bolter er skrudd til skikkelig!!!

Mvh

Eirik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk at alt er skrudd skikkelig til, se på fjørenes posisjon bak og evt. prøv å vri litt på de.. hadde tilsvarende på min forrige a6..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk at alt er skrudd skikkelig til, se på fjørenes posisjon bak og evt. prøv å vri litt på de.. hadde tilsvarende på min forrige a6..

Takk for svar. Skal prøve å vri litt på fjøren og dobbelsjekke at alt er skrudd fast.. Men du skriver bak. Dette gjelder den ene demperen framme! eller hva det framme du mente? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det knirker kan det være en bærearm\bærekule foran som i utgangspunktet var slitt, som blir satt i ekstra stress og framskynder symptomer på defekte bærearmer.. sjekk etter sprukne mansjetter rundt bærearmene..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det knirker kan det være en bærearm\bærekule foran som i utgangspunktet var slitt, som blir satt i ekstra stress og framskynder symptomer på defekte bærearmer.. sjekk etter sprukne mansjetter rundt bærearmene..

Huff. ikke kjekt å høre. SKal se på dette også. Vet du om det er stress å bytte bærearmen/kule selv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sier ikke med sikkerhet at det er bærearmene, men multiknirken er jo berømt for å lage knirkelyder.. og bærearmer som funka fint uten senk begynner plutselig å vise symptomer etter at senk er montert.. kan være at knirken gir seg når du har kjørt litt, du kan evt. få tak i en tynn sprøyte og sprute litt gris inn i bærekulene og se om det hjelper.. skulle du bestemme deg for å bytte så ville jeg tatt ALT foran på en gang, ca 2500-4000 i deler + endel timer skruing, men bilen vil oppfattes som nærmest fabrikkny i forhold til hvor tight og fin forstillinga blir til å begynne med før det går tilbake til normalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sier ikke med sikkerhet at det er bærearmene, men multiknirken er jo berømt for å lage knirkelyder.. og bærearmer som funka fint uten senk begynner plutselig å vise symptomer etter at senk er montert.. kan være at knirken gir seg når du har kjørt litt, du kan evt. få tak i en tynn sprøyte og sprute litt gris inn i bærekulene og se om det hjelper.. skulle du bestemme deg for å bytte så ville jeg tatt ALT foran på en gang, ca 2500-4000 i deler + endel timer skruing, men bilen vil oppfattes som nærmest fabrikkny i forhold til hvor tight og fin forstillinga blir til å begynne med før det går tilbake til normalt.

Ok. Tusen takk for hjelpen. Skal få bilen på bukk i morgen og få sett litt nermere på problemet.

Men denne klunkelyden. Kan det også sklydes bærekula/armen ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om en bærearm er ca kaputt så kan det nok være klunkelyden.. dere fikk festa øvre demperfeste skikkelig etc?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om en bærearm er ca kaputt så kan det nok være klunkelyden.. dere fikk festa øvre demperfeste skikkelig etc?

Ok. Ja mener denne ble fester godt. Etter første kjøretur etter å ha merket lyden så hev vi bilen på bukk igjen og strammet øvre delen av demperfestet enda mer. Er maks strammet nå.

Men gjerne vi tar av hele demperen i morgen og monterer på ny..

Her er et bilde av bilen etter senk forresten. Ble veeldig lav framme. Men er litt skuffet bak. Er på det laveste, men syns ikkje det var så velig lavt :-\

28062008050.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal være unødvendig å demontere foran..

har ikke satt inn for mye av de orginale gummidelene bak da? hadde samme senk på forrige bil, ikke noe problem å få justert riktig der...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve alt før vi demonterer tenker jeg.

Fjernet den orginale gummien som lå i bunnen av fjæra bak. Men den som er i toppen må vel være der?

Kanskje det har noe med at jeg kun har 17" felger at den ser litt høy ut bak?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye har du sluppet den ned her da? Dette var lavt jo og så helt konge bra ut:tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye har du sluppet den ned her da? Dette var lavt jo og så helt konge bra ut:tilber:

Hehe takk for det :) ble meget fornøyd selv. Men er aalt for lav for norske veier. Så den skal opp litt fremme ganske snart. Vett ikke hvor mye den er senket..

er skrudd 3 cmd opp på jengene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da jeg senka min touran,med silverline x,så glemte jeg å setta på den gummuforinga som den rødeskåla som kom med senkesettet skal gli på.. da kom det knirkelyder og knepp.. sjekka detta?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da jeg senka min touran,med silverline x,så glemte jeg å setta på den gummuforinga som den rødeskåla som kom med senkesettet skal gli på.. da kom det knirkelyder og knepp.. sjekka detta?

Hmm. litt usikker på hva du mener her. rødeskåla?

Mvh

Eirik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er foran du snakker om nå eller?

altså på toppen av senkedemper'n skal det sitta en rødrund dings ( :P ) som skal ligge mot noe og gli rundt da du svinger osv..

der glemte jeg å setta på den gamle foringa som skal sitta oppå den røde på senkesettet,hvis denne ikke sitter på,blir fjøra med rundt og du vil få klunkelyder osv!

dsc00025jk1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er foran du snakker om nå eller?

altså på toppen av senkedemper'n skal det sitta en rødrund dings ( :P ) som skal ligge mot noe og gli rundt da du svinger osv..

der glemte jeg å setta på den gamle foringa som skal sitta oppå den røde på senkesettet,hvis denne ikke sitter på,blir fjøra med rundt og du vil få klunkelyder osv!

dsc00025jk1.jpg

Aha. Bilder hjelper vet du ;) På mitt sett så følgte ikke disse røde skålene med. Er heller ikke helt likt ditt. Men ja, jeg tok gummi foringa fra de orginale demperene og satt over på senkesettet.

Sam sagt så er det kun den ene demperen som lager klunkelyd og knirkelyd. På passasjersiden.

Men tror nesten jeg får vente til i morgen. Har fått en god del råd å tips nå. Så får se om jeg ikke finner utav noe i morra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde glemt det på begge jeg også,men kom fra passasjersiden bare!

lykke til med feilsøk :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Eirik,

Hva løsnet du av saker og ting når du monterte senken? Slet selv med klunking foran på førersiden etter montering. Det viste seg å være staget som sitter helt nederst i forstillingen og peker skrått bakover. Hadde løsnet litt på en mutter der som jeg ikke fikk skrudd til tight nok. Klunkelyden kom hos meg ved nedbremsing og ved hardt gasspådrag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten. Jeg kom på en ting i farten.

Det følgte med 2 stk små skiver til det nye senkesettet fra FK. Disse brukte vi ikke ved montering.

Noen som vet hva disse skal brukes til og evt om det kan ha noe med ulyden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hatt bilen på bukk igjen. Kunne ikke finne en eneste løsning på problemet.

Men klunkelyden forsvant etter vi justerte setter opp 2 cm på jengene slik at fjæra ikke var løs.

Men fremdeles er denne irriterende knirkelyden der : bh :

Tror jeg skal ta bilen til møller en dag i uka og spør om de kan finne ut hva som lager lyden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva synes du ellers om kvaliteten på demperene? Virker det av god kvalitet eller er det blitt slik at du føler hvert eneste hull i veien? Får dette settet selv snart se :) Møtte forresten dama di på kinoen igår :) Hun er heldig med den jobben!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva synes du ellers om kvaliteten på demperene? Virker det av god kvalitet eller er det blitt slik at du føler hvert eneste hull i veien? Får dette settet selv snart se :) Møtte forresten dama di på kinoen igår :) Hun er heldig med den jobben!

Hey.

Virket som det var av meget god kvalitet. Har ikke vert borti så mange senkesett. Men det virket veldig solid og bra. Kan stille hardheten på det jeg har, men må av med hele fjørbeienet, å det er litt minus.

Men det er vel pga byggemåten på bilen min.

Ang kjøring så har jeg ikke testa så mye enda, men det er ikke sånn at kjenner hver eneste hump i veien nei :) veldig behagelig for å si det sånn. Mye bedre å kjøre nå enn med det den gamle båten jeg hadde :D

Ja hørte hun hadde truffet på deg å dama på kinoen. Hun får i verfall gratis kino når hu jobber der hehe ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får si fra når knirkelyden er identifisert. Har selv slitt med litt knirking bak på den ene siden, men det høres selvfølgelig kun når det er kaldt ute

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klunkelyden er øvre berearm som tar oppi innerskjermen.... Mange som ler når jeg sier det, men ta av dekslet foran frontruta så skal du se. Samtlige som jeg kjenner som har senket såpass med passat og a4 har fått lyd, og har nå "oppoverbulker" i innerskjerm inkl meg selv. Var nok derfor det forsvat når du hevet litt.

Angående denne knirkelyden så kan du prøve og spraye på litt teflonsøremiddel på stempelstanga i demperen. Det kan vere så enkelt at det er tørre tetniger i demperen. Sier ikke at det er det som gjør det, men det er en enkel ting å prøve:)

Håper du finner ut av dette. Ulyder er utrolig slitsome...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.