#1 Skrevet Juni 28, 2008 Heisann! Har endelig fått Passaten min på hjula igjen, men siden jeg ikke har noe erfaring med disse motorene overhodet har jeg et par spørsmål som har meldt seg etter at jeg har kjørt litt. Nr 1: Hva er originalt ladetrykk på en 1.8t (motorkoden på min er AEB). Har funnet en graf på "den store dumpventil-tråden", stemmer denne? Jeg har ikke dratt motoren over 4000RPM enda siden jeg kun har kjørt et par hundre km etter motorbytte, men fra 3-4K RPM lader min ca 0,9-1 BAR. Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke vet om chip'en som satt/sitter i bilen fungerer etter motorbytte eller ikke. Jeg kjøpte bilen med defekt motor, så jeg aner ikke! Nr 2: På bilen satt det en dumpventil av ukjent slag når jeg kjøpte den, denne sitter på trykkslangen inn til intercooleren (bak venstre hovedlykt). Er dette original plassering av resirk? Virker ikke som om denne åpner i det hele tatt, og dimensjonen på åpningen til denne går ikke overens med Forge resirken jeg har kjøpt. Kan jeg bare kjøpe den originale slangen her og sette på Forge resirk eller må jeg ha no "køstom" greier? På forhånd takk for svar! EDIT: Endret emnetittel da jeg har fått svar på det andre jeg lurer på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 28, 2008 Jeg hadde maks 0,5 bar, og lå som oftest på 0,4 bar. Så ser ut som at den stemmer rimelig greit. (1.8t AEB) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 28, 2008 0,9bar er mer enn normalt ja.. Venstre lykt fra førerposisjon, eller forfra? Er såfall på styrbord side, rett bak tåkelykten omtrent som er normalt på audi a6.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 28, 2008 hehe, ja det blir litt vanskelig med høyre og venstre av og til! Jeg mener at den sitter sånn ca bak hovedlykten på førersiden! på slangen som går til intercooleren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 28, 2008 Høh.. Trodde forskjelen på dette var rekkestilt eller tverrstilt motor jeg, hvor tverrstilt har ventilen like tilgjengelig som å fylle på spylervæske, menst rekkestilt har det like vanskelig som å skifte olje Kommer vell en passatdude innom og svarer hvert øyeblikk, om ikke får du nevne i emnetittel at det gjelder passat.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 28, 2008 Min sitter iallefall veldig lettvint til! Kanskje noen har et bilde av original plassering i en passat? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 29, 2008 orginalt sitter den rett over motorplaten bak høyre front lykt, på den siden luftfilteret er. lavere enn turboen mener jeg og huske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 30, 2008 Takk for svaret! Har ordnet med ny "tut" og montert en Forge resirk i original plassering. Har bare blokket den gamle dumpen som sitter på nå, så den skal ikke virke lenger. Men allikevel har jeg fått enda mer lyd nå enn tidligere, iallefall endel høyere enn jeg trodde på forhånd. Ganske distinkt PSHHHT lyd når jeg går av gassen på 0,5-1 Bar. Er helt sikker på at den gamle dumpen er blokkert, og i grunn lurer jeg bare på om dette er lyden av en defekt (ny) ventil eller om den faktisk lager så grom lyd? Bestilte forge 07 med gul fjær, det var det de anbefalte for chippede biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 30, 2008 blir høy lyd om du kjører med åpent filter ja, selv om det er en resirk ventil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 30, 2008 Flott, da regner jeg med at alt jeg lurer på er oppklart! Har som sagt ikke noe erfaring med disse motorene, og har ikke hørt så mye på de heller, så det er derfor jeg må spørre om så mye rart! Takk for hjelpen, iallefall! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 1, 2008 dette er kjempe motorer. at bilden din lader 0,9-1 bar tilsier da at bilen er chippet med en snill chip. (min lader 1,6) vil nok tippe at siden du har den lyden du har når du gir på så sitter den orignale resiken der fortsatt. visst denne slangen hadde vært blendet helt så hadde du hørt flere gjentatte pop-off lyder (tegn på at turboen bremser trykket) få byttet ut den orignale resiken og sett inn forge. få også byttet luftfilter visst dette har sitti der lenge. ALFA omga på disse bilene er varmeskold. det gjør utrolig mye med responsen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 1, 2008 Flere gjentatte pop-off lyder? Som i etter hverandre når jeg går av gassen med litt trykk? Har bare en lyd da, men den kommer selv på relativt lavt trykk! satt ikke noen resirk på gamlemotoren, kun en dumpventil. Har blendet denne og montert en Forge 07 resirk på orignal plassen, og lyden kommer fra området der! Er bare redd for at jeg har en defekt ventil, hehe. Har varmeskjold og et åpent K&N filter, men jeg tror jeg skal bytte filteret uansett da jeg er usikker på hvor langt det har gått og hvor ofte det har blitt renset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 1, 2008 Kjapt spørsmål i tråden din. Får man noe lyd ut av en forge resirk med åpent filter uten å ha chippet bilen? Jeg har jo fått filteret mitt og ventilen, men har ikke chippet bilen enda så jeg lurer på om det er noe vits å montere før den er chippet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 1, 2008 Får trykk fra 0.4-0.5 bar med chip får du høyere trykk fra ca 1 bar. Poffer felt selv uten chip ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 1, 2008 Den raper ganske bra selv uten høyt trykk ja, så det merkes nok godt Uansett så må du jo montere det en eller annen gang, så du kan like gjerne ta det først som sist 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...