Anbefalte innlegg

Jeg har en episode med bilen no der bilen går som normalt ved pådrag mens med vanlig kjøring i stabil fart merker jeg at noe bremser i motoren, ved å gi litt ekstra gass da tar det litt tid før det rykker til, har nettopp skjedd og er veldig irriterende.

Grunnen håper jeg på kan være magnetventilen fordi det kom etter at jeg tok den ut og renset den (sprayet den godt inni med elektronikkrens) , jeg byttet samtidig noen slangeklemmer og rengjorde tomgangsregulatoren samt noen slanger som hører til dette.

Jeg trodde at i værste fall kunne det bare gjøre underverker for motoren men noen ting liker nok ikke å være reint.

Håper noen har et svar på hva det kan være.

 

P.S - etter rensen gikk motoren ved ca 600 o/min (ristet sykt i hele bilen) til den var varm , men det var bare første starten etter rensen, no går den som normalt bare litt høyere??(12-1300 o/min.)

 

 

Christian:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å test med VAG-com, var en bankesensor som hadde gått på min..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det var også noe jeg gjorde, skrudde løs bankesensoren og til igjen med 20nm moment som beskrevet i en annen tråd.

Jeg hadde den av forrige år nemlig og da visste jeg ikke at momentet var så viktig på den så no ville jeg gjøre det rett.(en kjapp sjekk viste at den fra før var skrudd bedre til en 20nm)

 

 

Kjørte en liten test-tur tidligere i kveld og når motoren gikk fra kald til lunken virket det som at motoren nesten ble kvelt etter hver giring for så å komme når gasspedalen ble trykket et stykke inn. Etter den var blitt lunken gikk den som normalt med unntak av litt urolig tomgang??

 

Tar møller betalt for en feilkodesjekk av VAG-COM?

 

Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, mener de tar 2-300 for å gjøre det. Fort gjort da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjappe tjente penger for de sikkert.

Har du forresten delenummeret på den magnetventilen?

Liit lettere så slipper jeg å forklare i det vide og breie og måtte peke på delen for de på skjermen.

 

Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den heter ihvertfall n75, innbiller jeg meg.

 

Edit; Nå er jeg dårlig å lete i akte, men innbiller meg at du skal ha denne;

 

034 906 283 H

 

Rett meg dere andre dersom jeg tar feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian bjerga

 

Kjørte en liten test-tur tidligere i kveld og når motoren gikk fra kald til lunken virket det som at motoren nesten ble kvelt etter hver giring for så å komme når gasspedalen ble trykket et stykke inn. Etter den var blitt lunken gikk den som normalt med unntak av litt urolig tomgang??

 

Christian

 

 

 

De symptomene som blir beskrevet her i tråden, minner meg om problemer med kondens. Som også Bjørn Eirik her var inne på.

Jeg tok motorvask på min en gang, og etterpå skulle jeg ut å kjøre en tur. Og når jeg ga gass så dabbet bare motoren mer og mer av, giret ned og ga gass igjen, det samme skjer, så rykker det litt før motoren kom skikkelig.

Dette var ett problem helt til motoren ble "skikkelig" varm. Årsak; kondens! Jeg tømte en flaske med kondensfjerner ned på tanken, og etter dette var problemet bort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg var inne på tanken, selv om jeg ikke har tatt noen motorvask i det siste. Så kondensfjerner har jeg prøvd uten hjelp.

Er litt frustrerende nå som alt er stengt så jeg demonterte alt igjen og renset en gang til, men denne gangen sprayet jeg litt 5-56 inn i magnetventilen etter rensen, og etter alt var skrudd sammen igjen koblet jeg fra batteriet i noen minutter. Etter det gikk motoren som vanlig med unntak av urolig tomgang og litt luggete aks. Så i morgen er det bare til å bestille ny magnetventil.

Så får vi se.

 

Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det som jeg gjorde funket visst bare midlertidig, etter en test-tur i kveld ble det bestemt at jeg tar meg fri fra jobben i morgen, problemet MÅ løses, jeg er bare så redd for at det kan være noe dyrt for motoren oppfører seg ikke som den skal.

 

- med vanlig kjøring må det hele tiden gis gass for å motvirke det som "bremser" i motoren.

- test av full gass i 3 gir gav fullt ladetrykk på måleren (2,2) men ingen effekt av det

- høres ut som turboen jobber overtid

- motoren har en del høyere driftstemperatur enn normalt

- knitrer som bare juling av en tydeligvis alfor varm turbo og manifold etter stopp (ved rolig kjøring)

 

Hvis noen av disse symptomene virker kjente setter jeg pris på om dere gir beskjed.

 

Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har jeg fått diagnose på gullet:

 

-En vakumslange som gikk til diffsperren hadde poppet av slik at motoren sugde falsk luft ( så no virker sperren og )

- Magnetventilen skulle være i orden , men feilkode kom opp på luftmassemåleren (selvfølgelig) , prøvde en de hadde liggende til rs2 og da funket alt så mye bedre.

- Biltema lambdaen som bare er 2 mnd. gammel gav helt feile verdier ( helt opp i 8 volt ) , men det var visst ikke så farlig.

- Føleren for innsugstemperaturen gav utslag for "kortslutning til jord" , der måtte jeg sjekke kontakter for brudd( kunne resultere i litt høyere forbruk ).

 

Så no har jeg bestilt helt ny LMM, og oljefilteret skal VEKK når denne monteres (får satse på apexi eller noe)

 

Gildet kom på 4500 så det passet jo fint i disse "vil ha nye felger" tider.

 

 

Siden det virker som at det er bare jeg som leser denne tråden så skriver jeg vel dette som en huskeliste til meg selv:rolleyes:

 

 

En god nyhet og, på vag-com ble det opplyst at det står hohenester sport chip i, så no hvet jeg det.

Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. PM'en kom ikke frem, du har full PM-kasse, Christian!

 

Paste:

 

Heisan!

Ga ca. 2400,- for den, men det var 'overhalt bytteenhet', dvs. fabrikksoverhalt med stort sett nye deler.. Oppga bare Bosch-nummeret hos Mekonomen, og fikk 'nice-price' i forhold til VAG. (8300,-)

 

Edit: Vanlig papirfilter er ikke noe problem, bare bytt det hvert eller hvert annet år så er det like bra (=bedre) som de 5x så dyre K&N..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det ordnet seg ihvertfall Christian : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merket det, innboksen er no tømt.

Måtte du gi den du hadde i innbytte?

Jeg måtte gi 3900 for en helt ny - skremmende at vag tar dobbel pris på helt lik del .

Bilen lugger litt enda etter girskift men det skjer hvertfall noe når gassen trykkes i bånn.

Får håpe det blir gode greier med ny ellers blir jeg skuffet.

 

Hvem forhandler apexi eller de papirfiltrene , de nærmeste jeg hvet om her forhandler bare ramair eller KD ?

 

 

Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NEI NEI NEI!

Fikk ny LMM i dag og monterte med en gang, bilen funket i en km, så var det rett på det samme poblemet igjen.

I morgen får jeg nok levere bilen inn på en omstendig sjekk.

Alle tips om ting å sjekke mottas med stor takk.

 

Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først!

Kvar fikk du tak i så billig LMM?

 

Så eit forslag:

Sjekk kontaktn som går inn på LMM. Denna har laga litt krøll hjå meg. Rensen den skikkeleg med elektronikkspray.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil og tele a.s i bergen gir 10% rabatt, og så forhandler de bosch-komponenter så de kan vel levere en konkurransedyktig pris regner jeg med.

Det er ingen eire på kontakten men du tenker kansje på ledningene inn eller selve kabelen? de har jeg ikke sjekket,alt ser så bra ut.

 

Knut Arne: nummeret på magnetventilen stemte.: ja : Den koster nesten 700,- minus rabatt.

Sjekket og prisen på innsugstemperaturføleren siden den slår ut som feilkode, den koster svimlende 1800,- kr :confused:

 

Dette blir for dyrt hvis jeg bare skifter de for å se om det hjelper.

 

Jeg håper de finner ut av noe i morgen, er vanskelig å få sove om natten når jeg tenker på bilen som står ute på plassen å lider.:(

 

 

Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, hva skjedde videre kan vi vel bare lure på... : sove :

 

Var ute å kjørte litt med S4n i dag og så skulle jeg til å dra på, men ved fullt gasspådrag plutselig bare brå kutta den helt! var ikke snakk om at den døde ut eller noe, men bare bra kutta. Mulig jeg tar litt feil men jeg synes at den gikk litt for bra i forhold til vanlig rett før den kutta.. Jeg prøvde og stoppe og starte bilen og da var den blitt helt frisk igjen! hva kan så dette være for noe rart???
Dette har hendt meg også. Hadde med brodern og skulle vise han laddetrykker. Plutselig kuttet motorn til jeg slapp gassen. Måtte, som Peder Roer skriver, slå av og på igjen tenningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det var lenge siden. Det gikk greit med et par timer feilsøking og omkobling.

Det som kan ha vert årsaken er at de som skiftet dynamo på bilen har puttet masse kontakter på feil sted.

innsugstemperaturføleren var helt i orden, men kontakten til tomgangsregulatoren stod på den. d.v.s ikke oppe, men der kontaktene ender. Var noen andre kontakter og rundt med dynamoen et sted som var feil. Det skal jo egentlig ikke gå an, men var visst koblet feil. Etter det har bilen fungert fint hvertfall, og det kostet meg bare 500 ekstra eller noe sånt.

Magnetventilen er og blitt skiftet i ettertid, men merket ikke noe forsjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt det endte godt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.