#1 Skrevet Juni 29, 2008 Hei Driver å kobler opp noen lys på bilen som jeg vil at skal tennes når jeg åpner bilen med fjernkontrollen for så å lyse en stund til prøvde en Lys forsinker fra biltema, men den klarer ikke å få lysene til å lyse lengre... http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=464&iItemId=77048 Noen som har peiling på hvordan jeg kan fikse det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 29, 2008 Tennes lysene når du åpner bilen med fjernkontroll fra før av og du vil bare at de skal lyse lengre? Da er det bare til å koble en kondensator i parallell med pæren. Jo større kapasitans, jo lenger lyser pæren etter at strømmen er skrudd av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 29, 2008 Tennes lysene når du åpner bilen med fjernkontroll fra før av og du vil bare at de skal lyse lengre? Da er det bare til å koble en kondensator i parallell med pæren. Jo større kapasitans, jo lenger lyser pæren etter at strømmen er skrudd av. Lysene blinker når jeg åpner og lukker bilen ja, og vil ha de til å lyse lengre. Var det jeg prøvde med den kondensatoren fra biltema. men tror ikke at kondensatoren rekker å lagre nok strøm før lysene slukkes.. Får jo bare 12v i 1sek eller no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 29, 2008 Lysene blinker når jeg åpner og lukker bilen ja, og vil ha de til å lyse lengre. Var det jeg prøvde med den kondensatoren fra biltema. men tror ikke at kondensatoren rekker å lagre nok strøm før lysene slukkes.. Får jo bare 12v i 1sek eller no En kondensator lader veldig fort uten serieresistans, så tror ikke det er problemet. Hvis det ikke lyser lenger kan det være at du har koblet kondendsatoren i serie med strømmen. Du har da laget ett filter som blokkerer likestrøm, og da får pæren null strøm og lyser ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 29, 2008 Nå står det plutselig litt fast i hodet mitt, men tror det er koblet i parallell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 29, 2008 Du skal jo ha ein passe steike svære kondensator for å holde lys i pærene 5 sec da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 29, 2008 Er bare to dioder da... men har nå koblet de opp mot kupelyset slik at de skrur seg på når jeg åpner døra og lyser en stund etter at døra er lukket.. er ikke helt slik jeg vil ha det men... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 29, 2008 Hvor lenge vil du at de skal lyse da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 29, 2008 5-10sek kanskje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 29, 2008 5-10sek kanskje Hmm.. lage en krets og koble til permanent +12v og jord samt bruke kupélys signalet som remote til å starte en timerkrets som gir ut strøm til diodene dine ønsket tid. Hvor mye strøm trenger du til diodene? En LM555 timer IC burde greie jobben, men skal du trekke mye strøm må det ett lite relé til på utgangen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 29, 2008 Hmm.. lage en krets og koble til permanent +12v og jord samt bruke kupélys signalet som remote til å starte en timerkrets som gir ut strøm til diodene dine ønsket tid. Hvor mye strøm trenger du til diodene? En LM555 timer IC burde greie jobben, men skal du trekke mye strøm må det ett lite relé til på utgangen. Vet ikke hvor mye strøm diodene trenger, men det kan da ikke være mye.. Er to av disse http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?cPath=242_22_61_110&products_id=712&osCsid=4ac46c8f97820c30fd953470375295b8 Men finnes det er rele med innebydg forsinker eller noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 29, 2008 Vet ikke hvor mye strøm diodene trenger, men det kan da ikke være mye.. Er to av disse http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?cPath=242_22_61_110&products_id=712&osCsid=4ac46c8f97820c30fd953470375295b8 Men finnes det er rele med innebydg forsinker eller noe? Må nok lage en krets som skrus på med kupélyset og lyser så så lenge før den skrur av igjen. Sikkert mulig å få til med både LM555 timer krets eller en opamp krets. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 29, 2008 Må nok lage en krets som skrus på med kupélyset og lyser så så lenge før den skrur av igjen. Sikkert mulig å få til med både LM555 timer krets eller en opamp krets. Skal ha de til å skru seg på når jeg låser opp bilen med fjernkontrollen og ikke på kupelyset.. det er bare en midlertidig løsning. men det høres veldig komplisert ut for å få det til å funke:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...