1.8t går alt for dårleg?

Anbefalte innlegg

Hei ny her i dag:) . Har ein 2001 modell A6 quattro. Den har AJL motor, altså den som er 180hk i. Men i og med at denne er chipet til 220, so meiner eg den går alt for dårleg. Opp til ca 3700omdr går den heilt drit, ingen drag. Men rundt der kjem turboen inn og går jo greit nok, men ikkje so bra som eg håpet den sku. Får og rykk i bilen til tider. Av og til kraftige. Har skiftet lmm og tempfølere for kjøleveska. Ingen feil koder inne no. Nokon som har ein ide? Lekasje på slanger, på turbo siden? Eller defekt/dårleg turbo?

 

Håper på nokon gode svar her no:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

første trolige syndebukk er vel n75 ventilen som justerer turbotrykket..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp n75h og prøv vis det ikke blir bedre så har du jaffal en bedre ventil, kan vel også være lamda?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du turbotrykksmåler? Hvis ikke er dette første bud for å finne feil, siden du da kan se hvilket trykk du får og når.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp n75h og prøv vis det ikke blir bedre så har du jaffal en bedre ventil, kan vel også være lamda?

 

Ja tenkte litt på den, men synest å ha lest at ein får feil koder på den? Den n75h, får eg kjøpt den? Ja har tenkt på å montere ein måler, berre for å sjekke. Takk for raske svar, vell verd å bli medlem her:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vell AYR motor koden min er? den som har 180 org. Leste ein annen tråd om at da var to n75 ventiler på denne motoren? Fant ein tråd med nr på n75h ventilen og. Men virker som ingen heilt er enig i typen som er best.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den "beste" ventilen er H ventilen..

 

J er også ett alternativ, som ikke gir like mye trykk..

Vist du har høyt trykk fra før så er det mulig at H ventilen gjør at bilen går i nødmodus, tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

n75 ventilen gir vel som regel lite lyd fra seg når den svikter.

Og at du har 2 stk n75 er vel også heller lite trolig med kun en turbo.

 

bestill deg en orginal eller en j ventil, er så kjedelig og finne ut at bilen ikke aksepterer det "minimale" høyere trykket du får

av h ventil, får du får jo ikke akkurat byttet den igjen når den først er brukt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

n75 ventilen gir vel som regel lite lyd fra seg når den svikter.

Og at du har 2 stk n75 er vel også heller lite trolig med kun en turbo.

 

bestill deg en orginal eller en j ventil, er så kjedelig og finne ut at bilen ikke aksepterer det "minimale" høyere trykket du får

av h ventil, får du får jo ikke akkurat byttet den igjen når den først er brukt.

 

Blei noko forvirret når eg leste rundt på forume her i går, om n75 ventilen. For ja eg er med på at da berre er ein på min bil. Eg får no ein H ventil, denne er ikkje noko heft å bytte. Har avtale med Møller i Haugesund om da. Fekk da med lmm og. So greie folk som jobber der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

n75 ventilen gir vel som regel lite lyd fra seg når den svikter.

Og at du har 2 stk n75 er vel også heller lite trolig med kun en turbo.

 

bestill deg en orginal eller en j ventil, er så kjedelig og finne ut at bilen ikke aksepterer det "minimale" høyere trykket du får

av h ventil, får du får jo ikke akkurat byttet den igjen når den først er brukt.

 

Det er en magnetventil som styrer bl.a resirken også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en magnetventil som styrer bl.a resirken også..

 

Jasså, hvor er den da? Jeg trodde resirken ble styrt av vakuumet fra innsugsmanifolden når man går av gassen, jeg da. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ventilen som ja, faktisk styrer resirken, ligger under innsugsmanifoilen ca mellom sylinder 3 og 4. Ble og litt forundret når jeg oppdaget dette først gang, men det er tilfelle. Men, dette, etter hva jeg har skjønt, kun er på biler med elektronisk gass spjeld. De med vaier overføring henter vakum direkte fra innsugsmanifoild.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ventilen som ja, faktisk styrer resirken, ligger under innsugsmanifoilen ca mellom sylinder 3 og 4. Ble og litt forundret når jeg oppdaget dette først gang, men det er tilfelle. Men, dette, etter hva jeg har skjønt, kun er på biler med elektronisk gass spjeld. De med vaier overføring henter vakum direkte fra innsugsmanifoild.

 

Vil tru en bil med wireoverføring også har denne ventilen, hvis ikke vil de vel suge falskluft gjennom toppen av resirken når du kjører på vacum? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tru en bil med wireoverføring også har denne ventilen, hvis ikke vil de vel suge falskluft gjennom toppen av resirken når du kjører på vacum? : klø :

 

Min AEB har ihvertfall ikke dette, som er wireoverføring. Men den vil ikke suge falskluft, da resirkventilen skal være tett. Er den montert riktig, er det en hel membran/stempel mellom vakuumsiden og friluft-siden, hvis jeg forklarer forståelig. :)

 

Jaja, da lærte jeg noe nytt i dag også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tru en bil med wireoverføring også har denne ventilen, hvis ikke vil de vel suge falskluft gjennom toppen av resirken når du kjører på vacum? : klø :

 

Ehhh, nei. Tror du det er hull ut i friluft på toppen av resirk? Hva skulle da poenget med en vakumslange der da være??? Klarer ikke og oppnå noe vakum uten at man har et tett kammer. Poenget med den slangen inn på toppen av resirk er at når spjeldet stenger, blir det vakum, og vakumet hjelper og holde ventilen åpen til trykket er tømt ut ifra trykksiden. Under pådrag vil det stå turbotrykk på toppen av resirk og hjelpe til og holde den stengt ilag med fjær trykket. Det er vel der litt av forskjellen med og uten magnetventil på resirk ligger.

Når der er magnetventil, så må man kanskje ha en sterkere fjær når man har høyere trykk for og holde tett.

Vet av egen erfaing at f.eks AEB motoren ikke har den magnetventilen det er snakk om, da jeg har hatt en slik, og der er det vaieroverføring.

Har ellers bare sett denne ventilen på motorer med el spjeld. Men så har jeg heller ikke studert andre eldre utgaver av denne motoren,

AEB var vel også den første 1.8t etter hva jeg har forstått. Der var det f.eks ikke map sensor som det er på modellene etter. Den hadde heller ikke samme luftmengdemåler som de med map, og var dermed heller ikke plaget med havari på LMM. Hørt om det? VAG uten LMM problemer:)

Var ingen bytteordning for lmm til denne motorkoden, og sku man ha en ny, koster den over 3 lappa, og er heller ikke hyllevare hos møller.

Er litt forskjellig og følge med på med de forskjellige modellene.

På en kompis sin bil, så plugget vi utgangen fra den magnet ventilen, og tok vakum/trykk rett fra innsug som på de eldre modellene. Ga ivertfall en veldig merkbar forskjell i lyden av resirkventilen. Virket som den dumpet mye mere når man tok vakum rett fra manifoild.

 

Edit: Lars Olav kom meg litt i forkjøpet der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener at de første AEB hadde denne lmm-en du tenker på, men ikke fra ca 97 og fremover. Men jeg mener den også hadde problemer med lmm, og som du sier er den svinedyr. De senere modellene har en bytteordning på den, og er mye rimeligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet ventil i dag, til H ventil. Virker som den blei bedre ja. Meir kraft i enkelte områder. Men eg er ikkje fornøyd. Er jo litt usikker på korleis desse går med chip. Tenker jo litt på om chipen er av bra kvalitet. Har papir fra eit tunning firma på Sotra. Der dei har sendt info om chip til Tyskland, og fått svar på at chipen ser ut til å verre av bra merke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT kanskje, men hvordan finner de ut hva slags merke det er på chippen som sitter i bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT kanskje, men hvordan finner de ut hva slags merke det er på chippen som sitter i bilen?

 

tja sei da. Ser vell at noko eg gjort med den. Men korleis dei kan sende info om dette over mail, veit eg ikkje. Eg leste berre da som stod på papiret eg fekk med. So lurer jo litt på om da er fakta, eller ikkje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått surret meg til å montere ein turbotrykksmåler, provosorisk for å sjekke kva trykk som er. Om eg berre gir gass jevnt oppover i 1 og 2 gear får eg ingen trykk. Men får den opp i ca 1.bar ved fullt gasspådrag i høgere gear. Synest bilen kjem so seint og har dårleg drag. Normalt? Er jo ein steike liten turbo som står der da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig resirkventilen din ikkje er heilt tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er 2 magnetventiler som heter n75 på ARY motoren(180hk). en på undersiden av innsuget og en rett etter luftfilterboksen/lmm. den siste går det slanger til wg.

 

Nr. 1

DSC00470.jpg

 

Sånn ser den ut

DSC00473.jpg

 

Nr. 2

DSC00019.jpg

Til høyre for resirken.

 

Jeg har samme problem som deg. innbiller meg at det er problem med vakum systemet. en tett slange et eller annet sted, evt. lekkasje et sted. Både wg og resirk er helt ute av kontroll hos meg. i ny og ne høres det som jeg kjører uten resirk og andre ganger slipper ikke wg opp på lavt turtall med minimalt gass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

siden det er mye snakk om n75 ventilen her,

 

jeg skal nå bytte min,

hvor er biligst,?

og hvem er best til en orginal 1,8t 150hk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vell kun møller som selger dette, til ca 700kr.

J ventilen skal vell gå greit.. Jeg kjørte H ventilen på min chippede 1,8T..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jag har en J ventil liggende, ikke brukt mere enn 4 måneder.. 300kr eksl frakt. PM om interesse..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.