A6 2.5TDI mistet turbotrykk

Anbefalte innlegg

Hei (første innlegg her,,,,, har forsøkt å søke etter liknende feil før jeg starter ny tråd....)

 

Har en Audi A6 2.5 TDI Quatro 1999

 

Jeg har siden jeg kjøpte min kjære Audi hatt problemer med en "dropp" i effekt litt under 2000 omdreininger, hvis jeg ventet tålmodig rundt 2000, så kom trykket tilbake og akselrasjonen fortsatte. Jeg har levd med dette "problemet" i 2 år, og avpasset feilen, med å gire ned ved forbikjøring i oppoverbakke : flau :

 

Dette fungerte helt frem til i helgen, da jeg mistet trykket helt. Jeg stoppet og startet bilen for å se om jeg fikk tilbake effekt. Dette fungerte 1 gang..... helt til jeg stoppet og startet bilen litt senere på dagen.

 

Kjøpte meg da ny luftmassemåler (Da jeg har liknende feil på en VW Sharan) og trodde kansje dette hjalp...... nope.... ingen effekt,,,, og jeg er fremdeles dømt til et liv i krabbefeltet..

 

Fikk NAF til å hente ut feilregisteret for meg, og fant følgende feil:

 

023f innsugsrørstrykk

Reguleringsgrense underskrives.

 

Dro så til Møller for å få reservedel (da vi konkluderte at dette måtte være en defekt sensor)

 

Møller kunne ikke bruke denne koden som NAF hentet ut (BOSCH diagnose), men en behjelpelig tekniker sa at det var en sensor på innsugsrør med artikkelnummer 059906051.

 

Tekniker henviste også til at denne sensor sitter plassert under lykta på venstre side, og at hele fangeren må demonteres.....

 

så...

 

Er det noen som kjenner til denne sensoren og vet hvor den sitter plassert?

Evt om noen har en annen teori på hva som kan være feil?

 

Håper noen kan hjelpe meg : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tar 10 min å hive vekk fangeren da...

Den sitter på røret inn til til intercoolern, på venstre side av bilen, bak fangeren.. Det er vel en trykkreg. føler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et tips om en helt annen ting. Det hender reguleringsklokka på turboen begynner å lekke. Da gir ikke turboen trykk i det hele tatt fordi wastegaten ikke stenger.

 

Ta av dekselet over motoren. Start motoren og la den gå på tomgang. Trekk av vakumslangen på klokka på turboen. Da skal staget under klokka bevege seg nedover. Den skal gå opp igjen da du setter på igjen slangen. Står stanga stille er klokka sansynligvis lekk. Test den evt. med ei vakumpumpe.

 

Har du lekasje på EGR ventilen ( den andre klokka som sitter oppi der med en svart slange innpå ) kan også det gi slike symptomer.

 

Evt. ta bilde av motoren uten dekselet over, så kan du få hjelp til å finne tingene om du lurer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg angrer noe på at jeg ikke ble medlem her før nå....

 

Sjekket reguleringsklokka, og stag flyttet seg ikke da jeg tok av slangen. Skal forsøke å få tak i en vakumpumpe for å få testet klokka.

 

Da jeg er noget "noldus" på allt annet en en B20 motor..... hva skaper vakumet før reguleringsklokka (dvs, slangen inn til denne klokka går til komponent x) ?

 

Lurer også litt på om det er noen sammenheng mellom feil avlest fra feilregisteret (innsugsrørtrykk - underskrides) og reguleringsklokka ? (antar det ikke er noen sammenheng, men at begge tingene må rettes...)

 

Undelig dog at 2 forskjellige system skal bryte sammen samtidlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får vel opp feilkoden siden du ikke har ladetrykk. Altså feilkoden er et resultat av at reguleringsklokka lekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får vel opp feilkoden siden du ikke har ladetrykk. Altså feilkoden er et resultat av at reguleringsklokka lekker.

 

Stemmer nok det gitt. Temmelig sikkert er vakumklokka def. slik at du ikke har noe turbotrykk. Såvidt jeg veit skaffer Møller KUN hel komplett turbo og ikke løs klokke. Veit NBS iallefall hadde løse klokker.

Det som skaper vakumet på denne er vakumpumpa i bakkant venstre topplokk. Rett ved/under ekspansjonstanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøkte å finne delen på sidene til NBS, men er usikker på hva denne vakumklokka heter.. Dette er ikke wastegate?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klokka regulerer såkalt wastegate ja. rett og slett en ventil/spjeld som åpner og lar eksosen passere uten å "dra med seg" skovlene i turboens eksoshus.

 

Veit ikke om du finner noe på sidene dems uansett. Ville prøvd å ringe dem var jeg deg. Har kjøpt noen derfra på jobben iallefall og de har vært levert i plastpose fra Forge. Veit ikke om de da tar det fra Forge selv men....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koblet av slangen på "klokka" i ettermiddag for å sjekke status på'n. Forsøkte å blåse og suge på klokka for å se om det var noe motstand / en veis luftstrøm i den. Uansett hvilken vei jeg tilførte luft, var det som å blåse i et sugerør. Jeg antar dette er veldig feil, og at dette er "bevis" nok til å si at klokka er definitivt årsak til null turbo...

 

Hva er korrekt benevnelse på denne "regulatorklokka" ? Ser på NBS at en wastegate koster noe over 3k... Er wastegate denne klokka?

 

Takk for all hjelp så langt!! Jeg hadde ikke lokalisert dette uten Deres hjelp! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enden på visa denne gang ble kjøp av ny turbo fra Turbopower, da ingen bytteturbo eller løse reguleringsklokker er å få tak i...

 

Anbefaler Turbopower dog, de er hyggelige og hjelpsomme.

 

Så hvis noen lurer, så er det variable geometri i turbo'n på 1999 A6 2.5 TDi,,,, denne må kjøpes ny om reguleringsklokke-membranen pajer..... morro ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.