Kjølevifte og ABS - Audi 100

Anbefalte innlegg

På min nylig innkjøpte Audi 100 2,3 quattro -90 mod. synes jeg kjøleviften er ganske hissig. Når bilen har gått på tomgang bare en liten stund, starter den og når jeg har kjørt litt i byen og parkert og stoppet så går den en liten stund. Jeg skjønner jo selvfølgelig at det er derfor den er der og at den gjør jobben sin, men den slår fort inn. Jeg har da hatt mange andre biler men ingen med ei kjølevifte som denne. Kan det være en feil eller er det bare slik den er??? Nå er det høst og 7-8 grader. Hva skjer til sommeren med 15-20 grader og campingvogn?!

ABS lyset på dashbordet slår inn til stadighet. Når jeg trykker to ganger på ABS-knappen forsvinner lyset og så en liten stund etterpå så er det der igjen. Dette skjer ganske ofte. Kan det være skitt på følerne eller noe annet?

Mvh

Frode Raanes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ABS-problemet ditt kan være skit på føler, skit i "krans", men mest sansynlig en føler som takker for seg.

Tror ikke du får lest av noe diagnose på abs på denne bilen, så her må du nok feilsøke på gamlemåten.

Kan også være som på min tidligere S4, defekt styreenhet.

Blei mye dette, men slik er det, vanskeligt å definere, og mye feilsøkingstid.

Mvh

Lars Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan måle abs sensorene med multimeter. Skal være minimum 1000 ohm, iallefall på de jeg har. Bruker å være en kobling/skjøt på abs-sensor ledningene i området rundt fjærtårna på hver side i motorrommet som du kan bruke for å måle. Skal være 2 små hull på den kontakten som går ut til hjulene, mål på de 2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjølevifta er jeg litt usikker på, min starter ikke så fort men bråker no inni h....vette når den starter. Den bruker faktisk så mye strøm at hvis jeg kjører på lavt turtall når den starter nøkker det til i bilen!! Abs lampe som lyser vet jeg dessverre en del om etterhvert. I tilegg til det som allerede har blitt nevn kan også et slitt hjullager føre til at abs lampa begynner å lyse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Frode Raanes

På min nylig innkjøpte Audi 100 2,3 quattro -90 mod. synes jeg kjøleviften er ganske hissig. Når bilen har gått på tomgang bare en liten stund, starter den og når jeg har kjørt litt i byen og parkert og stoppet så går den en liten stund. ......

Min vifte er jobber slikt....

Om sommeren går den jo endel når jeg kjører og står stille med motor igang....

Men kjennetegnet på vifta både om sommeren og nå er følgende:

Har motoren oppnådd arb. temp., og jeg skrur av motoren starter

kjølevifte en liten stund etter...

Om dette er riktig, vet jeg egentlig ikke ?

mvh

rs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.