#1 Skrevet Juli 1, 2008 Har et skikkelig kjedelig problem på energolfen. Den har stått i nesten 2 år nå, og bremsekaliperne bak ble tatt av en liten stund etter at bilen ble satt bort. Bremsene virket helt fint frem til da. Nå vil ikke bilen bremse noe særlig i det hele tatt. Pedalen går i bånn og venstre framhjul låser, men ikke alltid. Virker som at trykket blir borte. Hvis man pumpebremser blir pedalen hardere, og det kan virke som at flere hjul tar, men neste gang man trykker inn pedalen igjen er den myk og kun venstre foran tar. Gikk ut ifra at det måtte være masteren som var problemet, så den ble overhalt. Fortsatt samme problem, så da kjøpte jeg en helt ny master i dag. Fortsatt samme problemet. Bremseslangene foran er helt nye. Stempelet på høyre forhjul virker tydeligvis, ettersom det "setter skiva på plass" (settskruen er selvfølgelig knekt) når jeg presser inn pedalen når hjulet er av og bilen henger på bukken. Bak bremser det ikke så kraftig, men det tror jeg er meninga. Det er både "strupeventiler" (Tiltonventiler så jeg noen kalle det) og lasteavhengig ventil. Mulig kaliperne bak er dårlige, men skjønner ikke hvorfor pedalen skal bli myk og miste trykket da? Det lekker jo ikke noe sted. Begynner å miste motet her nå. Har prøvd alt jeg kommer på og brukt masse penger på ingenting. Noen som har noen tips? Alt av interesse! Til info er det nye klosser hele veien rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 1, 2008 hihi, minner meg om da jeg hadde skjev bremsekloss og friksjonen ved HARD tråkk eller pumping ga effekt, mens ellers heeeelt dødt. Sett at alt sitter som det skal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 1, 2008 Alt sitter som det skal. Har demontert og montert flere ganger. Er litt skeptisk til kaliperne bak, men ser ikke helt hva som kan være problemet, og hva det skal gjøre for resten av systemet. Biltema har nye bak til Golf 4 i alu til 600 kr stk., men jeg hadde håpet å slippe å bruke enda flere tusenlapper på dette nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 1, 2008 Fant du ut om lasteventilen er koblet til? Er den det tipper jeg du kan ha synderen der. Uansett så foreslår jeg at du kommer oppom og låner deg calippere bak og lasteventil av meg så kan du ihvertfall utelukke det. Sjekket du slangene bak også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 1, 2008 Den er koblet til ja. Slangene ser hele og "fine" ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 1, 2008 Har sjekka at alle kalippere står på riktig sted?? Høyre foran på H foran osv? Veit det høres dumt ut,men har fått inn biler hvor det har vært blingsa på dette.. (ett veksted som hadde blingsa,faktisk) de bilene oppførte seg sånn.. Bare en tanke.. har jo sett at du har skrudd litt bremser før,så jeg regner med at du hadde sett dette,men bare kaster ut en erfaring... eller så er bremse last ventilen ofte en synder,men da drar vel ikke bilen ujavnt på forhjula?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 2, 2008 Luftenippelen skal vel stort sett stå opp, så kaliperne står nok der de skal. Jeg syns også at det høres rart ut at bilen skal dra skeivt foran pga. lastventilen, men det er jo verdt et forsøk. SKIKKELIG lei nå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 2, 2008 Ja da er jo de riktig satt på.. jeg fikk litt lav pedal nå når jeg bytta alt av bremser på einser GTi'n min.. det var laste ventilen som sto litt på pga senk.. da bremsa bilen skeivt når jeg bremsa hardt,men det var vel egentlig at bremsene tok bedre bak... men pedalen var myk.. jeg lufte da bremsene men strips på ventilen,og modda den fjæra så den sto i 0 når bilen sto på hjula.. da blei iallefall pedalen min bra.. Bremser er jo liksom så såre enkelt,at det skulle ikke være veldig vanskelig å få det til med nye deler som du har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 2, 2008 Nei, det virker jo ganske enkelt egentlig. Det jeg ikke skjønner er at pedalen kan bli myk og gå i bånn uten at det lekker bremsevæske noe sted og når masteren er helt ny. Lasteventilen er ikke koblet til bakstillinga, men festet med strips på min også. Når jeg lufter bak er det mye mindre trykk ut av lufteniplene der enn foran også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 2, 2008 Er bremsekraftregulatoren vakuumstyrt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 2, 2008 Ja... edit: Hmmm. Tenkte på bremsekraftforsterkeren jeg. Er det samme? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 2, 2008 Ja,bremsekraftforsterkeren. Var det jeg skulle skrive,men jeg sto her og solgte en spenningsregulator,så det ble litt mix-up! Men, har du sjekket at det ikke er vakuumlekkasje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 2, 2008 Du sier biln har stått i to år. Åssen er bremseveska? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 2, 2008 Du sier biln har stått i to år. Åssen er bremseveska? Har lufta/skylt gjennom hele systemet flere ganger. Ingen vakuumlekkasje til bremsekraftforsterkeren, men en mente at om det hadde kommet bremsevæske inn på membranen i BKF kan den bli ødelagt. Noen som har vært borti dette før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 2, 2008 hehe... du har ikke montert tilbakslagsventilen på vakumslangen BKF feil vei? da får du noen av de feila.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 2, 2008 Det har jo fungert før. Ingenting har blitt demontert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 2, 2008 Fyllte du kalipperne bak med bremsevæske da du monterte dem igjen? Dersom du har 36mm kalippere vil du slite med å få luftenippelen på høyeste punkt (om de er montert opp-ned, som jeg har gjort på min. Dvs. med innfestinga til brekkwirene nedover). Ofte lønner det seg å ta av kalipperne og holde de så luftenippelen peker rett opp. Da trenger du verktøy for å trykksette systemet (som er en meget god investering). Fåes bl.a. hos din nærmeste BilXtra. Beveger begge kalipperne foran seg likt? En ting er at stempelet kan gå treigt i den ene. En annen ting er at glideflata til bremsebeleggene på sadelen er så fulle av rust og møkk at du i praksis får vesentlig mer bremsekraft på den ene sida. Bare noen enkle tanker fra min side umiddelbart før leggetid;). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 3, 2008 Fylte dem ikke, men de er montert riktig vei. Tok av kaliperne foran, og når jeg pumper på pedalen går stempelet som er foran til venstre ut, og siger bittelitt inn når man slipper pedalen (sånn den skal gjøre). På høyre side sklir stempelet helt inn igjen hver gang man slipper pedalen. Tok av kaliperne og satt på de jeg hadde på VR6-en, og der siger ikke stempelet helt tilbake. Lagde motstand på stemplene, men pedalen går fortsatt i bånn. Får bygd opp trykk, men når man slipper pedalen og prøver igjen et par sekunder senere går den rett i bånn igjen. MEN nå hadde plutselig den lastavhengige ventilen begynt å lekke! Ble litt glad og litt lei da jeg tenkte at DER har vi løsningen og litt lei fordi den er et helvete å bytte. Lånte Joachim sin og monterte den i kveld. Luftet ganske mye bak også, and guess what. AKKURAT samme feil. Det som gjenstår nå er selve bremsekraftforsterkeren, bremseslanger bak og evt. kalipere bak. Bremseslangene bak bør nok byttes om ikke så lenge uansett. Biltema har nye Golf 4 kalipere bak til 600,-/stk. Mulig jeg ender opp med et sett sånne også, da. Akkurat nå er jeg skikkelig lei. Har brukt alt for lang tid på dette nå. Jeg "vil" heller sveise rust og gjøre bilen baneklar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 14, 2008 Det viste seg at fluxkondensatorene i kaliperne bak hadde vridd seg og at diameteren da hadde økt med 7,1 prosent og at vridningskoeffisienten på stemplene da ble for lav. Løste dette ved å bytte kalipere, og alt fungerer nå fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...