Golf 3, klutsjpedal har null motstand, klutsj funker ikke.....

Anbefalte innlegg

Min svoger har en Golf 3, og på den sluttet klutsjen å fungere helt plutselig idag. Han skulle stoppe opp i et kryss, og når han tar inn klutsjen får han ingen motstand, og klutsjen fungerer ikke.

 

Jeg slepte ham hjem nå isted, og da sjekket jeg klutsjvaieren. Den var hel, og forbundet til "armen" på girkassen slik den skulle, og bevegde denne opp og ned. Så det virker som om noe har hoppet av på klutsjmekanismen på innsiden?

 

Noen som har kjennskap til dette problemet? Bilen er en 1994 Golf 3 med 1,8 liters motor. Noen som vet girkassekoden på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min svoger har en Golf 3, og på den sluttet klutsjen å fungere helt plutselig idag. Han skulle stoppe opp i et kryss, og når han tar inn klutsjen får han ingen motstand, og klutsjen fungerer ikke.

 

Jeg slepte ham hjem nå isted, og da sjekket jeg klutsjvaieren. Den var hel, og forbundet til "armen" på girkassen slik den skulle, og bevegde denne opp og ned. Så det virker som om noe har hoppet av på klutsjmekanismen på innsiden?

 

Noen som har kjennskap til dette problemet? Bilen er en 1994 Golf 3 med 1,8 liters motor. Noen som vet girkassekoden på denne?

 

Litt usikker på den girkassen der, men vil tro at den er lik de andre golf 3erne. På enden på kassen er det et stor rundt lokk/blekk med vw logo på, dette tar du av, (Ikke lett å få av uten å ødelegge det, så nytt kan være lurt å skaffe seg) Men når du tar av dette lokket kan det være du ser problemet. Det skal gå en arm der som skubber trøstlageret som igjen skubber en pinne som går gjennom hele girkassen til trykkplaten. Denne armen har en tendens til å knekke, visst det ikker dette så har denne stangen gått igjennom trykkplaten, og da må du av med girkasse og bytte clutch.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Er det en smal sak å bytte den armen hvis det er den som er knekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er ganske enkelt. fjerne et låseklips som holder fast akselen armen på utsiden av kassa sitter på. Så trekke denne akselen ut av kassa og ta av/skifte den lille tappen/armen som sprekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. Men jeg må tappe av girkasseoljen først regner jeg med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Er ikke så store mengden om noe i det hele tatt som renner ut der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, supert! :) Takk for gode svar! Er vel ingen som har delenummer på den saken som sansynligvis er knekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å se på tegninger på vagcat.com, men ble ikke klok på hvilken del det er snakk om. Hadde vært greit å kunne kjøpe en slik del og ha klar når jeg åpner opp kassen og skal bytte. Noen vet delenummeret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den armen var ikke knekt. Men det var avstand mellom armen og der den skal presse. Så det tyder vel på at den stangen Tommy nevnte har gått gjennom trykkplaten?

 

Isåfall må klutsjen byttes ikke sant? Hele klutsjen, eller bare trykkplaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på den ikke har sprukket i området rundt splines på akselen? I så tilfelle sklir den på akslingen istedenfor å presse inn utløserlageret og kan stille seg slik du nevner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm. skal sjekke nå etterpå.

 

Men den greien som armen dytter på, skal den befinne seg helt ute i "sporet" sitt? For den er et stykke trykket inn, selv om armen ikke står i spenn mot den. Har lagt inn et bilde av det i galleriet mitt her på nettsiden, men får ikke til å lime inn her i posten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når du bytter clutch, bytt trøstelager og denne stangen og, stangen fåes kun orginal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Du er enig at ut ifra bildet ser det ut som om selve klutsjen må byttes? Trøstelageret følger vel med klutsj-settet? Bør vel kanskje bytte den armen i samme slengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Du er enig at ut ifra bildet ser det ut som om selve klutsjen må byttes? Trøstelageret følger vel med klutsj-settet? Bør vel kanskje bytte den armen i samme slengen.

 

Vanskelig å stille rett diagnose over nett, men det heller mer og mer mot at du må av med gearkassen ja, kjøper du clutch sett så følger lageret med ja, men den stangen er det kun møller som har, og samtidig kan det være lurt å kjøpe det lokket som du må åpne for å komme til å bytte lager og stang om du ikke allerede har klart å få det av uten å ødelegge det da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å stille rett diagnose over nett, men det heller mer og mer mot at du må av med gearkassen ja, kjøper du clutch sett så følger lageret med ja, men den stangen er det kun møller som har, og samtidig kan det være lurt å kjøpe det lokket som du må åpne for å komme til å bytte lager og stang om du ikke allerede har klart å få det av uten å ødelegge det da.

 

Ville bare skyte inn at det er ikke altid lageret følger med, bytta clutch i går på en golf 3 94 mod, kjøpte clutchsett og der var det ikke med noe lager!

Det var da et sett kjøpt på mekonomen, vet ikke om det har noe og si! har også byttet på andre golf 3 uten at lager har fulgt med!

 

Ronny

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å stille rett diagnose over nett, men det heller mer og mer mot at du må av med gearkassen ja, kjøper du clutch sett så følger lageret med ja, men den stangen er det kun møller som har, og samtidig kan det være lurt å kjøpe det lokket som du må åpne for å komme til å bytte lager og stang om du ikke allerede har klart å få det av uten å ødelegge det da.

 

Ok. Takk for svaret. Jeg har bestilt klutsjsett fra ebay.de nå, kom på 900,- inkl frakt. Mølller ville ha 2700,- og mekonomen 2400,-. : haha :

Fikk tak i slik stang fra 034motorsport, og kjøpte samtidig ny slik arm (Som du sier har en tendens til å knekke) og nytt lager til pushrod-stangen. Samt nytt slik lokk. Så da burde jeg vel ha det som trengs til denne jobben? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.