#1 Skrevet Juli 2, 2008 For noen mnd. siden kjøpte jeg en forge resirk. Jeg sjekka ikke om jeg kunne blåse igjennom den da. Nå går ikke bilen helt som den skal, og jeg tok ut resirken. Hvis jeg setter den til munnen, og blåser, eller suger, holder den ikke helt tett. Selv om jeg tar den fra hverandre, og holder imot stemplet klarer jeg å få luft gjennom. Er denne som den skal, eller må jeg bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 3, 2008 Ingen som vet om man skal kunne blåse gjennom en forge reirk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 3, 2008 jeg mener at jeg klarte å få igjennom litt luft i min også når jeg blåste. det er jo det denne gjør. når det kommer trykk i denne så løfter stempelet seg og luften går gjennom. så tror ikke det er feil. ikke skyt meg visst jeg tar feil her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 3, 2008 om du får luft gjennom så vil vel også turbotrykket gå rett gjennom dumpen i lukket tilstand. å det skal det jo ikke gjøre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 3, 2008 Hva gjør vacumen som kobles inn på toppen da...?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 3, 2008 Hva gjør vacumen som kobles inn på toppen da...?? den åpner ventilen når det blir vakum i innsuget. dvs. når du slipper gassen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 3, 2008 Og presser stemplet ned ved turbo trykk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 3, 2008 Nemlig...så da er det kanskje ikke så enkelt å si om den er defekt bare ved å blåse gjennom den... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 3, 2008 Nemlig...så da er det kanskje ikke så enkelt å si om den er defekt bare ved å blåse gjennom den... når han sier at han trykkte på stempelet og den fortsatt lekker, så vil jo han uansett trykke hardere en turbotrykket klarer, nemlig:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 3, 2008 eh, slangen på toppen gjør at den åpner seg, har du ikke på den vil den ikke åpne seg, ergo har du blendet trykket og får kvittrelyd og skader turboen og muligens en slange eller to. Når den åpner slippes trykket igjennom fra ene stor slangen til den andre. Hvis ikke går det tilbake der det kom fra. Om du kan SUGE luft igjennom, sett på en slange, sug fra nippelet på toppen er fjæra svak. Jeg kjører forge, eller ts sin kopi?! eller forge ventil med ts logo, sterkeste fjeren og begge chims. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 3, 2008 når han sier at han trykkte på stempelet og den fortsatt lekker, så vil jo han uansett trykke hardere en turbotrykket klarer, nemlig:) Javel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 4, 2008 Når ventilen er i orden holder den tett. Du skal ikke klare å blåse i gjennom den!! Min erfaring er at om du ønsker at Forgen skal holde tett, så må du være flittig med å rengjøre den, smøre den opp og bytte o-ring hvis nødvendig. Det er også VIKTIG at du IKKE kopler Forgen på samme måte som den originale resirken(der slangen på trykksiden går inn på siden av ventilen) men at du på denne kopler slangen fra trykksiden på UNDERSIDEN! Fordi hvis du kopler trykksiden inn på siden av Forgen, vil stempelet dras skeivt under trykk, og o-ringen blir extra belastet på ene siden, og vil til slutt slippe trykket forbi. Min erfaring i allefall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 4, 2008 eh, slangen på toppen gjør at den åpner seg, har du ikke på den vil den ikke åpne seg, ergo har du blendet trykket og får kvittrelyd og skader turboen og muligens en slange eller to. Når den åpner slippes trykket igjennom fra ene stor slangen til den andre. Hvis ikke går det tilbake der det kom fra. Om du kan SUGE luft igjennom, sett på en slange, sug fra nippelet på toppen er fjæra svak. Jeg kjører forge, eller ts sin kopi?! eller forge ventil med ts logo, sterkeste fjeren og begge chims. Hvis ladetrykket er høyere en forspennet i fjæra og trykket er koblet på undersiden, vil den åpne seg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 4, 2008 Det er også VIKTIG at du IKKE kopler Forgen på samme måte som den originale resirken(der slangen på trykksiden går inn på siden av ventilen) men at du på denne kopler slangen fra trykksiden på UNDERSIDEN! Fordi hvis du kopler trykksiden inn på siden av Forgen, vil stempelet dras skeivt under trykk, og o-ringen blir extra belastet på ene siden, og vil til slutt slippe trykket forbi. Min erfaring i allefall.. Er det riktig da? Husker ikke i farten hvilken vei min står. Men en ting er sikkert, kobler du den feil så høres det ut som en gris som hyler i dødsangst hver gang du går av gassen.. been there, done that! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 4, 2008 Hvis ladetrykket er høyere en forspennet i fjæra og trykket er koblet på undersiden, vil den åpne seg... Nei, hvorfor det? Du har jo like mye trykk på oversiden av stempelet gjennom den lille nippelen på toppen, eller hva? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 4, 2008 Øhh.. Hvis du leser lenger oppe ser du at den lille slangen ikke er tilkoblet... Da vil du ikke ha noe trykk som hjelper deg å holde ventilen tett...Eller er jeg helt på vill spor... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 4, 2008 Ja, men hvis den er koblet slik, er det jo ikke noe vits i å ha den der, da kan man jo like gjerne plugge rørene. Trykkbølgen fra gasspjeldet er jo ikke kraftig nok til å åpne denne ventilen av seg selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 5, 2008 Ventilen står jo på trykksiden av turbo...Og hvis ladetrykket er høyere enn forspennet på fjæra og trykket kommer i bunn av ventilen vil trykket presse opp stemplet og ventilen vil åpne, så fremst du ikke har koblet til vakuum/trykk på den lille nippelen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 5, 2008 Er overbevist om at alt er helt normalt. "vakumslangen" som omtales her har jo samme trykket som trykksiden når du har pådrag ( åpent gasspjeld). Dvs at "vakumslangen" er med på å holde ventilen lukket ( sammen med fjæren). De er ikke bygget opp med tanke på at fjæren skal motstå hele ladetrykket. (feks 1 bar ) for da hadde heller ikke vakumet i den lille slangen på ca 0,6 bar ( vakum ) greid å åpne ventilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 7, 2008 Når ventilen er i orden holder den tett. Du skal ikke klare å blåse i gjennom den!! Min erfaring er at om du ønsker at Forgen skal holde tett, så må du være flittig med å rengjøre den, smøre den opp og bytte o-ring hvis nødvendig.Det er også VIKTIG at du IKKE kopler Forgen på samme måte som den originale resirken(der slangen på trykksiden går inn på siden av ventilen) men at du på denne kopler slangen fra trykksiden på UNDERSIDEN! Fordi hvis du kopler trykksiden inn på siden av Forgen, vil stempelet dras skeivt under trykk, og o-ringen blir extra belastet på ene siden, og vil til slutt slippe trykket forbi. Min erfaring i allefall.. Når jeg skulle montere denne første gang, ble jeg usikker på hvilken vei jeg skulle sette den. Mange sa forskjellig. Det dumme er at jeg ikke husker hvordan jeg satte den først. Jeg har prøvd den begge veier, uten at jeg kan si jeg har merket noe forskjell. Det virker ihvertfall for meg rart at den skal slippe luft igjennom når jeg presser ned stempelet det jeg er kar om. Da må jo også noe trykk slippes ut her når trykket øker? Vakumslangen er koblet til toppen, og den kvitrer ikke når jeg går av gassen. Hvis jeg peller den fra hverandre, og ser på motstykket til stempelet,(dvs. den delen som stempelet treffer når det er i bunn) er ikke denne jevnt slitt. Dette kan vel kanskje som du sier komme av at jeg har hatt den på feil vei? Og at den da ikke er som den skal nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...