#1 Skrevet Juli 2, 2008 Noen som kan anbefale kammer til 20 Vt femmer motorene til ett 500 HK oppsett med hydr løftere? Har lite peiling på slikt og det jeg kunne tenkt meg å vite er merke, hvem som selger dei forskjellige merkene, pris klasse og spec på kammene. Har justerbart kamdrev på "hoved drevet" og ser at mangen i tillegg velger justerbart drev på hver individuelle kam. Er det egentlig nødvendig? Ønsker selvsagt tidligst mulig spool up og satser på ca 8000 rpm. Hvis mulig så ønsker jeg også kammer som kan operere med mer enn 500 HK hvis jeg endrer motor oppsett senere. Vet man må inngå kompromiss, men hva er best egnet til mitt bruk? Har ABY innsug og 7A eksoskam idag. Toppen er overhalt og portet, med lettere løftere, sterkere fjærer og titan retainere.Standard ventiler. Er ikke ute etter omsliping da det betyr stillstand på motor. Noe vesentlig jeg har glemt av info? Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 2, 2008 Noen som kan anbefale kammer til 20 Vt femmer motorene til ett 500 HK oppsett med hydr løftere? Har lite peiling på slikt og det jeg kunne tenkt meg å vite er merke, hvem som selger dei forskjellige merkene, pris klasse og spec på kammene. Har justerbart kamdrev på "hoved drevet" og ser at mangen i tillegg velger justerbart drev på hver individuelle kam. Er det egentlig nødvendig? Ønsker selvsagt tidligst mulig spool up og satser på ca 8000 rpm. Hvis mulig så ønsker jeg også kammer som kan operere med mer enn 500 HK hvis jeg endrer motor oppsett senere. Vet man må inngå kompromiss, men hva er best egnet til mitt bruk? Har ABY innsug og 7A eksoskam idag. Toppen er overhalt og portet, med lettere løftere, sterkere fjærer og titan retainere.Standard ventiler. Er ikke ute etter omsliping da det betyr stillstand på motor. Noe vesentlig jeg har glemt av info? Johan ta en telefon til jonus. kjøpte noen hydrauliske kammer fra han. billet heter de. disse er fin til den effekten og mer. har ikke infoen om kammene her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 2, 2008 ta en telefon til jonus. kjøpte noen hydrauliske kammer fra han. billet heter de. disse er fin til den effekten og mer. har ikke infoen om kammene her. Har hørt mye bra om Jonus,VS,ES,KRB,Velox men hadde håpet på mer spesifikk info i tråden om kammene da det sikkert ikke er bare meg som lurer på slikt, men da har vi ihvertfall billet som ett merke.Hva koster noe slikt? Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 2, 2008 Har hørt mye bra om Jonus,VS,ES,KRB,Velox men hadde håpet på mer spesifikk info i tråden om kammene da det sikkert ikke er bare meg som lurer på slikt, men da har vi ihvertfall billet som ett merke.Hva koster noe slikt? Johan har desverre ikke fakta her nå. men mener det er flere på forumet som bruker disse kammene. blant anna kenneth hansen mener jeg? kammene kosta 8000 mener jeg. Anders 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 2, 2008 har desverre ikke fakta her nå. men mener det er flere på forumet som bruker disse kammene. blant anna kenneth hansen mener jeg? kammene kosta 8000 mener jeg. Anders Ok,den er god, har hørt rykter om rundt 10 lapper tidligere så dette er jo positivt. Noen som har kjøpt fra utlandet,merke,pris,spec,bruksområde? Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 2, 2008 ..billet heter de. disse er fin til den effekten og mer. har ikke infoen om kammene her. Noen som har litt info om disse billet kammene vs 7a kammene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 2, 2008 Sikker på at "billet" er merke på kammene og ikke bare at de er lagd av billet stål? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 2, 2008 7A kammer holder fint til 500hk. Har du justerbare drev så flytt fram eksoskammen ca 5 grader, men la innsugskammen stå på merket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 3, 2008 7A kammer holder fint til 500hk. Har du justerbare drev så flytt fram eksoskammen ca 5 grader, men la innsugskammen stå på merket. God info! Har bare justerbart på hoved drevet. Kombinasjonen jeg har nå var for rundt 500 HK, men hvis jeg vil gå videre, finnes det da noe som gir like bra eller bedre kjørbarhet fra bunn og videre over 500 HK? Har bare 7A på eksos siden idag. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 3, 2008 7A kammer sammen med en topp som er bra portet holder greit til over 600 også. Spesialkammer kan nok helt klart forbedre et 7A oppsett, men å finne det perfekte kamoppsettet er ikke enkelt. Feilen mange gjør er å velge for "kvasse" kammer dvs for mye durasjon. Man mister da svært mye av bunndraget uten å få særlig mye igjen for det annet enn helt på toppen. Effektregister fra 6-9000(med mekaniske løftere) er greit for en ren banebil med tettsteget kasse, men fungerer ikke noe særlig på gata. Og med hydrauliske løftere er nok ca 8000 maks turtall og da må det begynne fungere før 6000 for å få et bredt nok register. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 3, 2008 7A kammer holder fint til 500hk. Har du justerbare drev så flytt fram eksoskammen ca 5 grader, men la innsugskammen stå på merket. Hva slags innvirkning har dette konkret ? Må motoren være mappet til denne justeringen eller kan den også gjøres på biler med chip ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 3, 2008 Ser på flere VW forum at disse kammene skal fungere bra på 16v opp til 350-400 hk Intake 10.2mm x 252° Exhaust 10.9mm x 264° 114° lobe center 350-400 hk på 16v tilsvarer ca 500 på 20v. Disse motorene hadde som regel T3/4 varianter. Kammene ga bedre mellom-register og toppeffekt. Personlig ville jeg nok ha gått for noen grader mer durasjon på innsug og ørlite granne mer løft, sammen med litt mindre durasjon på eksos. De fleste av disse motorene holdt seg under 7500 med orginale løftere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 3, 2008 Har selv kjøpt et sett med slike "billet" kammer fra jonus.. I flg. han så skulle disse gi betraktlig kjappere spoolup, og gjøre så trykket ikke kom like hardt som med 7A kammer.. Det negative var rufsete tomgang ! Har ikke prøvd dem enda, men er ikke lenge før ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 3, 2008 Hva slags innvirkning har dette konkret ? Må motoren være mappet til denne justeringen eller kan den også gjøres på biler med chip ? Tidligere åpning av eksos gir litt raskere trykk og mindre overlap. Om man må endre på mappet kommer litt an på hvilken motorstyring man har. System med MAF klarer seg som regel greit bensinmessig, mens systemer med MAP-sensor som hovedlast må finjusteres på bensin og spesielt ved småkjøring da vakumet ved lav belastning endres litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 7, 2008 Tenkte jeg skulle spørre om en ting her jeg også Da snakker vi om 7A kammer, har forstått at man får mer effekt av disse, og evt kjappere spoolup, men vil den gi tidligere ladetrykk??? (hvis jeg tolker kjappere spoolup som at når den først begynner å lade, så tar det kortere tid før man har fullt ladetrykk.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...