kaster av seg kjølevæske!

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Har et lite spørsmål til de kloke hoder her inne!:) har hatt min A4 med 1.8T motor inne på service for og bytta reg reim + vannpumpe nå! grunnet bilen var 5år gammel i år. Så nå kommer hele spørsmålet er det normalt at man ikke kan åpne lokket på ekspansjonstanken når motoren er varm uten at det skal strømme over av kjølevæske?: klø : Har ikke tenk over hvordan det var før bilen var inne å fikk bytta reg reim men gjør det nå hverfall! Har prøvd og lufte annlegget flere ganger men uten at det hjelper! prøvd og stå i motbakke og luft! motorene en god stund også. motoen blir ikke over 90grader når jeg kjører ell står på tomgang eller så virker ikke som den blir for varm! Prøvde og spørre på verkstedet hvor jobben ble utført om dette var normalt! men da fikk jeg bare som svar at de ikke var helt sikre! varierte hvist litt muligens! Men mente at det kunne være muligens topppakning!: klø : Skjønner ikke hvordan det plutselig kan ha tatt kveld sånn uten videre!: klø : Ikke antydning til hvit grøt i oljepåfyllingslokket ell hvit eksos eller! Noen som har et svar ell teori på det her??: klø :: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke åpne ekspansjonstanken før den har kjølt seg ned nei, er mye trykk i den :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke åpne ekspansjonstanken før den har kjølt seg ned nei, er mye trykk i den :o

 

Ok ja vet blir veldig trykk i tanken men!: klø : Men da er det ikke sikkert det er noe galt da! :) Mente bare og huske at det ikke var noe problem åpne lokket på den forige A4en jeg hadde mens motoren var varm! måtte fylle etter litt veske på den ett par ganger! merket at det var litt trykk når jeg åpna men rant ikke over mener jeg!?: klø : Noen flere som gar noen mening ell erfaring om dette!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet??:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle biler jeg har hatt har da rent over eller spruta ut av ekspansasjonstanken hvis jeg har åpna den og motoren har vært varm.. blir jo sånn grunnet trykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen flere her som vet ell har noen erfaring med hvordan dette er på bilen sin? (spesielt 1.8T kansje)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du måtte etterfylle kjølevæske på gamle bilen og kunne fint åpne lokket uten at det kom væske ut så tyder jo det på lekkasje en plass. Var sånn på min (golf g60) før. Byttet varme appartat registeret og alt ble bra. Hadde du fukt inne i bilen? våte tepper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...Prøvde og spørre på verkstedet hvor jobben ble utført om dette var normalt! men da fikk jeg bare som svar at de ikke var helt sikre! varierte hvist litt muligens! Men mente at det kunne være muligens topppakning...

 

Når motor er driftsvarm, ca 90ºC, og du åpner lokket til ekspansjonstanken er det normalt at det fosser over.. Dette har vel noe med at ting utvider seg når det blir varmt, men det utvides ikke fullt så mye når det står under trykk.

 

Sikkert noen som kan forklare dette 100 ganger bedre enn meg:)

 

Det at motoren ikke blir varm verken ved kjøring eller på tomgang kan jo kansje bety at det er en temperatursensor som er defekt?

Siden den blir såpass varm at vannet fosser over når du åpner ekspansjonstanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når motor er driftsvarm, ca 90ºC, og du åpner lokket til ekspansjonstanken er det normalt at det fosser over.. Dette har vel noe med at ting utvider seg når det blir varmt, men det utvides ikke fullt så mye når det står under trykk.

 

Sikkert noen som kan forklare dette 100 ganger bedre enn meg:)

 

Det at motoren ikke blir varm verken ved kjøring eller på tomgang kan jo kansje bety at det er en temperatursensor som er defekt?

Siden den blir såpass varm at vannet fosser over når du åpner ekspansjonstanken.

 

Han skriver at motoren ikke går over 90grader når han kjører eller står på tomgang. Dette tolker jeg dithen at alt er normalt. Altså motoren når normal driftstemperatur, men ikke går over.

 

Det er helt normalt at det fosser over når man åpner lokket på ekspansjonstanken når motoren er driftsvarm. Har ikke kunnet ta av lokket på noen av mine biler uten at vannet har fosset over når motoren er driftsvarm.

 

Konklusjon: Alt er i skjønneste orden. Ingenting å bekymre seg over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vare slikt nesten 100% sikkert. Det må vare trykk i tanken ved arbeid temperatur. Så ikke tenk mer over det slik skaldet vare og motor er i perfekt form.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du måtte etterfylle kjølevæske på gamle bilen og kunne fint åpne lokket uten at det kom væske ut så tyder jo det på lekkasje en plass. Var sånn på min (golf g60) før. Byttet varme appartat registeret og alt ble bra. Hadde du fukt inne i bilen? våte tepper?

 

 

Tja var ikke noe rått i golving under tepper eller var noe spesiell fukt i den bilen som jeg la merke til egentlig!: klø : Var egentlig ikke noe stort problem måtte bare fylle etter bittelitt et par ganger i løpet av 2år så brydde meg ikke så mye mer med det liksom!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han skriver at motoren ikke går over 90grader når han kjører eller står på tomgang. Dette tolker jeg dithen at alt er normalt. Altså motoren når normal driftstemperatur, men ikke går over.

 

Det er helt normalt at det fosser over når man åpner lokket på ekspansjonstanken når motoren er driftsvarm. Har ikke kunnet ta av lokket på noen av mine biler uten at vannet har fosset over når motoren er driftsvarm.

 

Konklusjon: Alt er i skjønneste orden. Ingenting å bekymre seg over.

 

 

Ja stemmer godt tolkingen din!:) virker som sirkulsjonen er god, og har sett litt på det og virker som termostat åpner ved ca. 90grader. Motor virker ikke som blir veldig varm, og den kjøleveska som kommer ut når jeg åpner ekspansjonstanken ved varm motor er ikke så varm at jeg brenner meg liksom! så tror ikke det er noe galt med temp føler egentlig!tror motor holder seg stabil ved 90grader når den når drifts temp!:)

 

Ok det er godt og høre! er beroligende og høre at andre har samme erfaring ved varn motor!: rock :

 

Ja allt er nok sannsynelig det håper jeg! bare jeg som mente det ikke skulle være sånn liksom!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode svar folkens!!:): rock : Godt og høre at det skal være sånn!

 

Mulig dette variere litt fra bil til bil også! sjekka på BMW diselen til brodern og den fossa det ikke over på når vi åpna lokket ved varm motor! men dette varier sikkert på hvordan kjøle systemet er oppbygd også kansje!: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt normalt at det kommer flommer over når du åpner lokket på ekspansjonstanken :)

Syns det er merkelig at verkstedet ikke kunne si det samme og nevne toppakningen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.