Anbefalte innlegg

Kjøpte for noen mnd siden en 2000-mod A4 1,9TDI Avant, og har jo selvfølgelig for en stund siden lagt over till sommerdekka.

I det siste har jeg bemerket meg utrolig mye dekkstøy, eller kan det være noe annet som lager den 'rulle støyen' ?

Klarer liksom ikke å huske hvor mye eller lite støy det var med de piggfrie dekkene, og ikke føler jeg på meg at jeg orker å bytte bare for å sjekke... : klø :

men er jo også vel to mnd siden jeg la om, men var ikke før jeg satt meg inn i bilen på vei fra flyplassen etter to ukers ferie med leiebil jeg virkelig bet meg merke i dette. Så det er godt mulig støyen har vært der hele tiden, bare jeg som ikke har lagt så mye vekt på det og bare hørt på musikk : rolleyes

I såfall så bråker det jo utrolig mye mere enn den lille rotta av en peugeot 207 1,4D :P jeg kjørte i ferien... Dog, min 1,9TDI virker som en rakett i forhold til den daue peugeot'n :P

Støyen er der ved 50km/t + og er vel i grunn stigende til et vist nivå.

om jeg f.eks ligger i 80km/t og holder inne clutchen så er fremdeles støyen der like mye...

Kjører med noen halvslitte Continental PremiumContact, så har noen mm igjen til jeg kommer ned på minimums merket. dekkene er gjevnt slitt over hele mønstret.

Noen som har erfaringen fra disse dekkene på A4, eller tips om noe annet det kan være ?

Og skal virkelig mønstrene være i helt motsatt retning på hver side ?

står jo ingen rettningsbestemmelse på dekkene, men står outside - og er ut på alle fire dekkene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker du noe forskjell om du svinger til venstre eller høyre i fart da? Kan jo også være defekt(e) hjullagre du hører

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet fra slitte goodyear dekk til nye Continental PremiumContact2 og forskjeller var overveldene. Det har nok hovedsaklig med at gummien på gamle slitte dekk blir steinhard. Før hørte jeg sinnsyk forskjell på grov og fin asfalt. Nå er forskjellen nesten eliminert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamle dekk blir harde og lager mer støy. Ny dekk har mykere gummi derav mindre støy. Også litt forskjell fra merke til merke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker du noe forskjell om du svinger til venstre eller høyre i fart da? Kan jo også være defekt(e) hjullagre du hører

Har ikke testet sikksakk kjøring, men det får jeg ta å teste etter jobb i morratidlig...

Vil defekt hjullager lage en slik støy ??

Hvor mye ekstra jobb er det å bytte hjullagrene når jeg først er i gang med å bytte bærebruer, endeledd, skiver og klosser ?

Var jo ikke rare kostnaden for 4 stk hjullager i såfall.

Gamle dekk blir harde og lager mer støy. Ny dekk har mykere gummi derav mindre støy. Også litt forskjell fra merke til merke.

Jo det er i grunn greit, men syntes dette var mye støy...

Dekkene er stemplet 5104, og det blir vel: produsert uke 51 i år 2004.

Så dette blir vel fjerde sesongen di kjøres på da, om forrige eier ikke har hatt dem i en kjeller en stund siden det er såpass mye mønster igjen.

Tipper forrige eier hadde noen fetere felger på sommern, som ble beholdt når han solgte :P

Planen er jo uansett nye og større felger på sommern, samt senk.. men i første omgang blir det nye bærebruer, endeledd og bremser... Tror uansett senk kommer før felger...eller....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet fra slitte goodyear dekk til nye Continental PremiumContact2 og forskjeller var overveldene. Det har nok hovedsaklig med at gummien på gamle slitte dekk blir steinhard. Før hørte jeg sinnsyk forskjell på grov og fin asfalt. Nå er forskjellen nesten eliminert.

Bare fordi jeg selv er plaget med litt dekkstøy;

Du opplevde mindre hjulstøy på fin asfalt kontra grov asfalt vel? Jeg synes liksom hjulstøyen tiltar litt på fin asfalt, det tyder kanskje på slitte hjullagre det da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare fordi jeg selv er plaget med litt dekkstøy;

Du opplevde mindre hjulstøy på fin asfalt kontra grov asfalt vel? Jeg synes liksom hjulstøyen tiltar litt på fin asfalt, det tyder kanskje på slitte hjullagre det da.

Så slitte hjullagre høres ut som dekkstøy ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så slitte hjullagre høres ut som dekkstøy ?

Nei, det har jeg ikke sagt, jeg mener bare at støyen som kommer inn i kupeen i bilen høres bedre på helt nylagt asfalt, altså at det kan høres ut som om jeg får mer støy inn i bilen på nylagt asfalt, mens lyden ikke høres så godt på grov asfalt. Om du forstår hva jeg mener da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke sagt, jeg mener bare at støyen som kommer inn i kupeen i bilen høres bedre på helt nylagt asfalt, altså at det kan høres ut som om jeg får mer støy inn i bilen på nylagt asfalt, mens lyden ikke høres så godt på grov asfalt. Om du forstår hva jeg mener da.

Skjønner hva du mener, er samme om det er gammel slitt asfalt eller ny hos meg mener jeg bestemt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er dekka, men kan ikke være 100% sikker. Siden de er så gamle så er de blitt harde og dårlige. et sett dekk varer som regel bare maks 2 sesonger med normal kjørelengde.

Jeg ville testa med vinterdekka jeg, eller evt. låne et sett med sommerdekk av en, for det er kjedelig å bytte hjullger hvis de ikke er defekte.

Hvis du ikke har quattro, så ligger hjullagrene inne i skivene bak. så når du bytter siver, så må du også flytte over, eller bytte disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har quattro, så ligger hjullagrene inne i skivene bak. så når du bytter siver, så må du også flytte over, eller bytte disse.

Dette var jo faktisk en kjekk sak å vite, siden jeg skal bytte skivene bak...

Så da er det uansett like greit for meg å bestille i hvertfall hjullager bak, så jeg har nye der når de koster så lite. Kjekt av NBS å fortelle meg det når jeg snakket med dem på telefon, ev de viste sikkert ikke det da.

Er vel neppe samme greia framme, for tror jeg bestiller nye skiver også i samme slengen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Continental har ofte "viskelær effekten" Dvs at når de begynner å bli litt slitt så blir dem ganske harde og derav får du mer dekk støy.

Så jeg holder en knapp på at det er en mulighet for at du opplever mer støy nå enn før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan konstantere at det var defekt hjullager !

Byttet begge skiver bak, samt hjullagrene - støyen borte ! :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.