#1 Skrevet Juli 7, 2008 Noen som kan hjelpe? Ved kjøring ligger nåla på ca 90grader (sommer), om vinteren 70-80grader. Jeg har byttet termostat nå, så mulig det har hjulpet på kald motor om vinteren. Jeg har fortsatt problem med at bilen blir varm, spessielt på tomgang (desverre mye tomgang til/fra jobb i oslo: bh Nåla spretter fort opp i 100-110 grader og over det. Viskose viften går, men det står også en vifte ved siden av, som jeg aldrig har sett at går. Noen sier at den kun skal virke mot Aircondition, men jeg begynner å tvile. Jeg har prøvd å kortslutte føleren og da starter vifta. Spørsmålet er da, har den vifta til høyre fremme noen med kjøling av motor å gjøre, eller er den bare til aircondition? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 7, 2008 Den går til begge deler, kan både kobles inn av AC-anlegget og av motortemperatur, men jeg tror den ikke kobler inn før ved ca. 110 grader motortemperatur. 100 grader og over det på tomgang i kø en varm sommerdag er ganske normalt. Husk at kokepunktet ligger langt over dette. Dersom den også blir varm ved vanlig kjøring om sommeren (ikke synker relativt raskt når du begynner å kjøre igjen) kan det hende at radiatoren er delvis tett, og da hjelper egentlig ikke så mye mer enn å bytte den ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 8, 2008 Har du klima, så sett på den. Det hjelper faktisk noe, i hvertfall hvis vifta funker! http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html sier vel det meste om denne saken.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 8, 2008 . 100 grader og over det på tomgang i kø en varm sommerdag er ganske normalt.. Det vil jeg si er feil.... Etter 7 år med min bil så passerer den aldri 90 grader i dash'n selv på banekjøring. Ac'n kryper opp i 93-95 ved banekjøring men aldri i køkjøring eller om jeg står på tomgang i 40 min........ C4 har tydeligvis helt optimale kjøleegenskaper når det virker.. Ang den ekstra viften så tror jeg aldri jeg har hørt min gå. Den er uansett fjernet nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 8, 2008 Det vil jeg si er feil.... Etter 7 år med min bil så passerer den aldri 90 grader i dash'n selv på banekjøring. Ac'n kryper opp i 93-95 ved banekjøring men aldri i køkjøring eller om jeg står på tomgang i 40 min........ C4 har tydeligvis helt optimale kjøleegenskaper når det virker.. Ang den ekstra viften så tror jeg aldri jeg har hørt min gå. Den er uansett fjernet nå Jeg er enig med deg, det er vel en grunn til at termostaten er på 87 grader, netopp forde vanntemperaturen ikke skal overstige det noe særlig. Tar jeg ikke helt feil, benyttes den viften bla. til kjøling når motoren er stoppet (after run) så kanskje ikke noen god ide å fjerne den? jaja.. din bil:) Den går til begge deler, kan både kobles inn av AC-anlegget og av motortemperatur, men jeg tror den ikke kobler inn før ved ca. 110 grader motortemperatur. 100 grader og over det på tomgang i kø en varm sommerdag er ganske normalt. Husk at kokepunktet ligger langt over dette. Dersom den også blir varm ved vanlig kjøring om sommeren (ikke synker relativt raskt når du begynner å kjøre igjen) kan det hende at radiatoren er delvis tett, og da hjelper egentlig ikke så mye mer enn å bytte den ut. Kjølevesken har vel bare med frysepunktet å gjøre? kjølevesken øker vel ikke kokepunktet på vannet? Vann koker som kjent ved 100 grader, grunnen til at det ikke koker i en bil er vel at det står under trykk. Ideell arbeidstemperatur for en motor er 80-90 grader etter hva jeg har hørt. Jeg vil tro at det f.eks er veldig dumt å åpne ekspansjonstanken om vannet holder 110 grader. Er det ingen på forumet som vet med sikkerhet? jeg begynner å bli litt lei av bambus svar, om at sånn er det kanskje, jeg tror, skulle tro at osv... Jeg får foresten ikke noe ordentlig svar på Møller heller. En 93 modell kan da ikke være så innmari avansert at ingen vet hvordan den funker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 8, 2008 Har du klima, så sett på den. Det hjelper faktisk noe, i hvertfall hvis vifta funker!http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html sier vel det meste om denne saken.. Klima hjelper ikke noe merkbart, men varmeaparatet på fult hjelper, men det er jo litt kjipt i 25-30 grader 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 8, 2008 Husk at kjølesystemet er et lukket system og med rktig mengde frostveske vil den ha et kokepunkt på over 110grader. Er ikke uten gunn at man feks bruke trykkkokere for å heve kokepunktet på vann, dette blir mye av det samme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 8, 2008 Hvis bilen koker, kjølevannet går over 119 grader, vil autochecken varsle med termometer-symbol. Masse kjekt her: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 8, 2008 Den går til begge deler, kan både kobles inn av AC-anlegget og av motortemperatur, men jeg tror den ikke kobler inn før ved ca. 110 grader motortemperatur. 100 grader og over det på tomgang i kø en varm sommerdag er ganske normalt. Husk at kokepunktet ligger langt over dette. Dersom den også blir varm ved vanlig kjøring om sommeren (ikke synker relativt raskt når du begynner å kjøre igjen) kan det hende at radiatoren er delvis tett, og da hjelper egentlig ikke så mye mer enn å bytte den ut. Stiller meg 100% bak Spangen i dette. Min kommer fort opp i nærmere 100 grader ved tomgangskjøring (men aldri over) på varme sommerdager. Så fort en kommer opp i litt fart er den som den skal være på 90 grader. Det er den også hele vinteren. Kun på -20 graders sprengkulde kan den krype ned under 90 grader. En annen ting å ta med i denne diskusjonen er jo hvorvidt den originale måleren viser den korrekte temperaturen. Har målt en annen C4 til å være 90 grader med eksternt termometer. Der viste måleren i bilen såvidt 80 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 9, 2008 Jeg er enig med deg, det er vel en grunn til at termostaten er på 87 grader, netopp forde vanntemperaturen ikke skal overstige det noe særlig. Tar jeg ikke helt feil, benyttes den viften bla. til kjøling når motoren er stoppet (after run) så kanskje ikke noen god ide å fjerne den? jaja.. din bil:) Afterrun er laget for mannen i gaten som ikke vet eller har tid til å la bilen stå på tomgang etter litt over gjennomsnittet "hard" kjøring..... Totalt bortkastet for oss som er entusiaster:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 9, 2008 Vifta har tre nivåer: (Ikke 100% sikker på om 1 og 2 skal bytte plass..) 1: After-run (fint sjeldent i bruk, og nå er pumpa vekk uansett..) 2: A/C innkoblet 3: For høy temp. Enkelt og greit skal viskosevifta holde ved 'vanlig temp', men er det over 30 grader ute, har min i hvertfall slått inn flere ganger ved køkjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 9, 2008 Afterrun er laget for mannen i gaten som ikke vet eller har tid til å la bilen stå på tomgang etter litt over gjennomsnittet "hard" kjøring..... Totalt bortkastet for oss som er entusiaster:) Ikke bortkastet for "entusiaster" som ønsker å beholde bilen mest mulig orginal 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 9, 2008 Vifta har tre nivåer: (Ikke 100% sikker på om 1 og 2 skal bytte plass..)1: After-run (fint sjeldent i bruk, og nå er pumpa vekk uansett..) 2: A/C innkoblet 3: For høy temp. Enkelt og greit skal viskosevifta holde ved 'vanlig temp', men er det over 30 grader ute, har min i hvertfall slått inn flere ganger ved køkjøring. I følge Bentley CD'n (som jeg endelig fikk lisensen til å funke på igjen ) så skal viften starte ved 95 grader (trinn 2) og 102 grader for trinn 3. Det stemmer også godt med linken fra Roy Antonsen http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html Kan noen forklare meg hvorfor termostaten skal stenge ved 102 grader, altså den mekaniske termostaten som åpner for sirkulasjon til radiatoren. Greit at den skal åpne ved 87 grader, men hvorfor stenge igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 9, 2008 Den stenger ikke ved 102 grader, men den begynner aa aapne ved 87 grader og er 100% aapen ved 102 grader, saa man kan si at det er da den "slutter aa aapne". Min S4 laa ifoelge maaleren i dashen paa rett under 90 stort sett alltid, men om sommeren med sakte kjoering kunne den ofte stige til litt over 100 grader. Saa den en gang paa 110 ogsaa, men sank igjen med en gang bilen kom i bevegelse noe saerlig over gangfart. Kjoelevaesken man blander i forandrer baade frysepunkt og kokepunkt. Under trykk stiger ogsaa kokepunktet, jeg mener aa ha laert at kokepunktet faktisk ligger rett under 130 grader i en 50/50-blanding under ca. 1 bar trykk. Uansett vil autocheck-displayet varsle naar temperaturen kommer opp paa farlig hoeyt nivaa, da vil ogsaa motorstyringen regulere ned turbotrykket. AC-anlegget kan ogsaa alene starte viften paa hoeyeste trinn (3) dersom trykket i hoeytrykkssiden i anlegget stiger over en viss grense, men det er en annen sak. Den gaar alltid paa trinn 2 saa lenge kompressoren er innkoblet, uansett temperatur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 10, 2008 Ikke bortkastet for "entusiaster" som ønsker å beholde bilen mest mulig orginal Da er det vel bare kanskje 2-3 entusiaster i klubben med S4/S6 c4 da...... Siden 95% er chippet og da ikke lenger er veldig original:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 10, 2008 Forskjell paa aa bare montere en chip, et senkesett og noen andre felger og paa a bytte ut "halve motorrommet" og mere til vettu.. Selv er jeg helt allergisk mot understell som gjoer at jeg kjenner en sneip paa asfalten eller eksosanlegg som braaker saa man trenger oerepropper for aa kjoere, men helt greit at andre har en annen mening. Eneste unntak er stylingsett paa C4, da klarer jeg bare ikke aa la vaere aa kommentere hvor jaevlig det ser ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 10, 2008 Da er det vel bare kanskje 2-3 entusiaster i klubben med S4/S6 c4 da...... Siden 95% er chippet og da ikke lenger er veldig original:) Entusiater vil vel ofte de som vil ha noe litt spesielt, eller? Om 95% er chippet, så er det vel nettopp de 5% som ikke er det, som en entusiast vil være ute etter Men for all del, jeg vil ikke kalle meg en entusiast, har bare "tilfeldighvis" endt opp med en S4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 11, 2008 En liten kuriositet tilslutt (nå er vi uansett over på OT..) er at after-run bryteren faktisk skrur seg av igjen over 130 grader, fordi det da sannsynligvis er brann i motoren, og det vil vi ikke ha mer luft til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 13, 2008 Beklager at det ble litt OT: flau : Da durer vifta igjen, feilen var dårlig forbindelse i en kontalt. Kontakten (blå enkeltleder) ligger akkuret der man kobler på slangen fra intercooleren. Kjekt å vite, kanskje noen får samme problem: rolleyes Kjørte bilen varm og parkerte, temp viset nesten 105 grader når jeg stopp, venta i 5 min, men ikke noe "after run" vifte startet. Prøvde å kortlslutte "after run" føleren, da starta vifta. Er det sikkert tegn på at føleren er ødelagt? eller er den bare ikke like varm som føleren til instrumentet i dachbordet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...