gewinde..så greit at? (Not!!)

Anbefalte innlegg

Lang historie/spørsmål, men heng på...:

 

Javell..da var dagen kommet, bilen skulle heves, den spiste dekk pga den ikke er valset bak, og fordi vinteren snart er her. Fikk lånt en garasje av en kompis av meg, og satte igang.

 

Dette burde gå på en time eller to, jadda..!

 

Satte igang å skru, men de to "skruene" på demperen satt som Fa**..var ikke sjangs å få løs. Jeg prøvte med kos, og prøvte med vold, med samme resultat; nada!

 

Så fikk jeg lånt meg en stoor boks med rustløser og fyrte løs, tømte denne (på en demper) og satte igang igjen..vold og kos, i skjønn forening. Ingenting skjedde.

 

Så fant jeg ut jeg skulle løsne demperen i nerkant, så bakstillingen ikke la press på fjæra, og jeg trodde ting skulle bli bra, MEN,gewinde-jækelen hadde alliert seg med den 17mm fast nøkkelen jeg hadde så, fastnøkkel-jækelen glapp taket, sikta på øyet mitt, bomma med en my, men lagte en kul-jækel i panna.

DSC00243.jpg

 

Jeg fikk i forbandelsen hevet denne fastnøkkelen over til naboen, fant en ny, og skrudde fast demper-jækelen.

 

Men så, med Nordnorske Super fiskebolle muskler,fikk jeg løsna den nederste "skruen", og fikk denne til å vandre fritt,men den øverste satt samma å mange gloser jeg fortalte han!

 

Jeg startet kl 1730 i ettermiddag, og nå er jeg hjemme..og jeg har fått løs en av fire "skruer"..

 

Er det noen som har noen tips, på hvordan jeg enklere får løs de andre "skrue"-jæklene, uten å bruke resten av uka på det, få kjæft av kjærringa, og bli nekta sex resten av året?

 

Det gjelder ett Koni Gewinde til en VW Corrado G60..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sto noe på fjærene den gangen de var nye at de BURDE settes inn med fett (molycote eller lignende) regner med du gjorde dette ??? *ler*

På mine brukte jeg stålbørste for å få vekk dritt i gjengene først.. så masse rustløser, lot det stå i noen dager, med påfyll et par ganger om dagen... deretter kombinasjon av vold og kos som du sier, så løsna de litt etter litt.. og nå er de OVERDREVENT smurt opp... og funker som f...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på bilen til kammeraten min måtte vi varme skruene.det var det eneste som hjalp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd med en lang forlenger(1 meter eller større?) Slått på selve skruehode med hammer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har slått hele bilen med hammer, (slo ikke hue med hammeren..)

 

Om det har vært satt inn med fett, det vet jeg ikke, da det ikke var jeg som satte på dette, men har mine tvil om det.

 

Planen er egentlig nå å kjøpe den største rørtanga som er å oppdrive, ei eske med en DEL beholdere med rustløser, samt varme også får vi se hvem som knekker først, Jeg - eller - demperen..

 

Var i allefall ett slag ikveld som gikk Normandie en høy gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er et kjekt problem dette med gewide.......

 

søskenbarnet mitt har samme problem men holder på å få lagt rustfrie skruer.... vil nok gjøre saken litt lettere da rusten ikke vil "sette" seg "skikkelig"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble vel ikke noe hjernerystelse på deg? lykke til med skallen værtfall ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Glenn Ove Pedersen

ble vel ikke noe hjernerystelse på deg? lykke til med skallen værtfall ;)

 

Ingen hjernerystelse enda, men jeg jobber med saken.. : brick :

 

Erling:

 

Jeg tror ikke mann kan bytte bare skruene. Så vidt jeg har forstått, så er det slika t ryker justeringa er eneste mulighet å kjøpe ny demper, hvis du vil ha justeringsmulighet.

 

Har også sjekket at det går ann å få tak i enkelthvis av demperne, med høyde og trykk justering, så det er visst en bestillingsvare..tenker hardt på det for tida..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

Men så, med Nordnorske Super fiskebolle muskler,fikk jeg løsna den nederste "skruen", og fikk denne til å vandre fritt,men den øverste satt samma å mange gloser jeg fortalte han!

 

Hihi!!!

Jeg kan nesten høre det for meg hvordan ord du klarte å komponere :D

 

Ingenting som en Sinna Nordlenning og et par skurer som ikke vil. Bare håper du holder fattninga så lenge at du ikke går løs med vinkelsliper...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det var en nordlending her ja? Søringer har ikke alltid nok moment i uttrykkene sine. "Helvedde" just won't do the trick, prøvd noen gloser fra Bergen? Hehe :D

Men fra spøk til alvor...

Jeg så på da oppretterne på jobben skulle fikse no greier på en av bilene mine. Etter mye skriking og roping tok de fram en propanbrenner eller.no, vet ikke helt hva det kalles. Men de grilla understellet som f@1!! Flammer og røyk i alle kanter, skummelt! Og etter en god stund løsnet det opp greit. Burde være verdt et forsøk, så du slipper å lemleste deg fullstendig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig..

 

Jeg hevet bilen min igår og alt gikk mye bedre enn det jeg hadde regnet med. Fikk bilen opp på bukker for å ikke få stort press på fjørene og skrudde med henda, det meste gikk med henda litt knot på siste bakdemper, men etter en halvtime var den også oppe.

Når jeg monterte senkesettet i våres satt jeg inn gjengene med noe som jeg fikk med, og det må ha gjort susen hvis ikke du også har gjort dette!?

 

Uansett, nå er bilen høy og stiv :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, det var ikke jeg som monterte dette på bilen, så jeg har ikke peil hva det er satt inn med. Uansett, så er ikke dette settet helt nytt, så det er nok litt pga det at ting har blitt som de er blitt.

 

Nå er planen å kjøpe masse rustløser, fett, stooor vannpumpe tang, og stridshjelm, samt ta med varmepistolen, og se om jeg kan få banka dritten ut av skruene, så de vet til neste gang hvem som bestemmer!

 

Kenneth:

Detta lier æ dårlig! E næsten værre enn å kigge på starrt kamp på stadion! Fy fasan å den skruen sadd! Kom dæ laus dett bibelvers!

 

Da funker det bedre med f.eks:

 

SATAN! No løssne du din skru-jævel, før æ knækk både dæ og heile støtdæmper-jæveln! Hvis du næmmlig fan ikkje løsne nu snart, så sætt æ fan mæ fyr på heile bil-satan, også kain du sette fast der og brenne!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

Da funker det bedre med f.eks:

 

SATAN! No løssne du din skru-jævel, før æ knækk både dæ og heile støtdæmper-jæveln! Hvis du næmmlig fan ikkje løsne nu snart, så sætt æ fan mæ fyr på heile bil-satan, også kain du sette fast der og brenne!

 

LOCO :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe

 

når jeg monterte KW på passelaten min i fjor vinter, satte jeg inn gjengene med masse grease (helt vanlig sort type)...det fungerte utmerket....men er kanskje litt nytteløst for din del nå ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

SATAN! No løssne du din skru-jævel, før æ knækk både dæ og heile støtdæmper-jæveln! Hvis du næmmlig fan ikkje løsne nu snart, så sætt æ fan mæ fyr på heile bil-satan, også kain du sette fast der og brenne!

 

På ett av mine første innlegg her på forumet, skrev jeg "Fy f**n for en rå bil!" eller noe slikt. Da ble jeg sensurert. :)

 

Til opplysning..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får de sarte sjeler sensurere mitt nordnorske kraftfulle morsmål, og undertrykke oss minioriteter som vi så ofte har blitt før :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo gammelt nytt at kraftsalver på nordnorsk blir sett gjennom fingrene når det går på sensur og lover. Kultur er stikkordet! :D

Men jeg skal ikke nevne alle ordene jeg savnet her ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heey-lå-li-låa!!

 

Jeg sa jo at det ble delt ut jevnt med kos og med vold, dette er gloser fra kosebiten av operasjonen. De virkelig saftige glosene, de sparer jeg til rørtanga, hjelmen, og rustløseren er på plass..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javell, da hadde jeg en session på onsdag, hvor jeg prøvte på ann igjen..

 

De hadde ikke hjelm på biltema, så jeg holdt heller hue i god avstand fra bilen.

 

Kjøpte den største rørtanga de hadde på biltema, kjøpte rustløser, og tok for meg varme..hva skjedde da???????

 

....ingenting....

 

Eneste jeg oppnådde med å gjøre de stuntene her, var å ødelegge ytterkant av "mutteren" som sitter på fjærbeinet, og som sitte LITT fast...

 

Ok, jeg resignerte, full av forbandelse, og bestemte meg for at, javell, da fikk jeg bare kjøpe nye disse to demperen, siden det er bak som er problemet, hvor hjula blir spist opp..

 

Ringte Wolf Motor her i byen, som får Koni fra Rodins...

 

Ett nytt, komplett sett kostet 13500 kr, de to bakdemperne kom på 11500 kr..

 

Temmelig uaktullt, spør du meg!

 

Hvis det er noen som trenger ett lavt Koni (nesten) justerbart senkesett til Corrado/Golf 2 gi en lyd..selges billig!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et nytt tips..

 

regner med at du greier å ta demperne av bilen??? og i tilfelle er det ihvertfall lettere og jobbe med demperne om du kan sette dem i ei skrustikke eller noe, istedenfor å dille "under" bilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond W Grøvdal

Et nytt tips..

 

regner med at du greier å ta demperne av bilen??? og i tilfelle er det ihvertfall lettere og jobbe med demperne om du kan sette dem i ei skrustikke eller noe, istedenfor å dille "under" bilen..

 

Tenkte tanken, men har ikke to skru stikker, og når to mann ikke klarer å dra denne rundt, sammen, med en rørtang på en meter, etter to bokser med rustløser, tre dagers virketid, varme, shocking, så tror jeg ikke det funker å dra den i en skrustikke heller.

 

Selger hele dritten for ett par lapper (senker jo enda, og er i "god" form), og kjøper luft..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt om flere som har problem med dette, og ofte tar en bolt eller to kvelden, I alle fall lykke til, trur nok at du må varme litt opp for å fa det til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I know, I know..

 

Har prøvt med varme, kupeen var full av røyk etterpå..

 

Jeg selger hele dritten for ett par lapper, da alle demperne er gulle god på trykkjustering, og demping osv. Så kjøper jeg noe billig til det blir luft, eller no sånn.-..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet på mitt KW Gewinde, fikk tips fra NBS om å prøve å skjære av mutterne. Så rense gjengene med stålbørste og slikt. Så kjøpe nye muttrer, å prøve å få de til å entre gjengene... Har enda ikke forsøkt dette selv, men jeg har planer om å prøve det utpå vinteren :) Må bare få handla inn nye muttrer først

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.