#1 Skrevet Juli 8, 2008 ein god kamerat hadde nettopp sin A6 2000/2001(?) 1,9tdi inne til service/tannreimskifte,km.stand 180000.Før dette gjekk han godt,etterpå har han vore slapp/utan turboeffekt,dessutan stoppa han tvert etter 2-3d, same verkstad fann då dieselslange som var morken (returslange til pumpa(?) og skifta denne. Bilen startar no greit,går fint på tomgang, kvikk i turtalet på rusing u/belastninhg men svært lat ved turtal over ca 1800.såvidt synleg røyk sjølv på drag. Verkstaden seier no at turboen er gåen, greier ikkje lage trykk,må skiftast. Bemanninga der er prega av ferietid,ikkje dei beste på jobb. Eg tvilar på diagnosen. Det er ingen slark å kjenne når eg tar hardt i turboen, tomgangen endrar seg ikkje når eg koblar frå straumen på luftmengdemålaren. Mine spørsmål er: 1)lite turbotrykk kan vel skyldast fleire andre ting enn at sjølve turboen er mekanisk gåen? Kva med motorstyringa? Kva med slangar? 2) Kan det hende at defekt returslange som vart skifta har gjort at han går på nødmodus reint soft-ware-messig ?? 3) Kan det ha kome noko inni turboen slik at "propellen" har kilt seg/låst seg?? El at skovleblad har knekt? kva er enklaste veg til rein visuell inspeksjon av dette,er det å ta av flensen på varm side/eksossida?? eller må turboen ut 4) diagnose skulle vel vera mogeleg med diagnoseprogram/PC?? Har nokon her lokalt (sør-rogaland) dette og kan bistå ein kveld?? Diverre vanskeleg å koma til på verkstad i juli. 5) finst det andre metodar enn PC-diagnose eller skifting av luftmengdemålaren for å finne ut om det er den ?? Ser fram til innspel,mottageleg for alle gode råd.Elles er mi erfaring frå 2 bilar med 1,9tdi at desse motorane er gode trugne maskiner med lite tull.Mange mekanikarar seier det same. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 13, 2008 Enkelte som har gjort en tabbe som de selv ikke finner ut av tyr til bortforklaringer, bevisst eller ubevisst. Motoren skal ikke går dårligere med ny registerrem, her har trolig noe skjedd under montering/demontering. Man kan ha glemt å koble til noe elektrisk, byttet om noen tynne slanger som har vært av, eller rett og slett timet veiv/kam/pumpe for dårlig. Dersom bilen har hatt en liten feil fra før (feks morken dieselslange som har gitt litt luft inn i systemet) så kan en liten ekstra feil tilsammen bli en stor feil. Mine tips: - spør hvorfor de mener at turbo er gåen, og hvorfor den skulle går dårligere etter skifte av regrem - ta av slange på innsugssiden av turbo, kjenn på aksel, skal snurre lett, tillates litt radialslakk (opp-ned) men ikke merkbar aksialslakk. Det skal forøvrig være en god del aksialslakk før den lader dårlig. Bruk speil og lykt og se inn på innsugsskovlene at det ikke er skader på disse. Er nevnte ting bra så ville jeg personlig ikke tatt av turbo for å se på eksosskovlene i første omgang. Jeg tror turbo er et blindspor her, men greit å sjekke en del for å redusere sannsynligheten siden de påstår at turbo er årsak. - ta diagnose, kontroller feilkoder og tenningstidspunkt under ulike turtall. - se etter hvilke slanger/rør/elektrisk som de trolig har demontert under operasjonen og sjekk om noen er glemt tilkoblet, om alle rør/slanger er hele og om noen kan være ombyttet. Det er ikke uvanlig at tykke innsugsslanger på trykksiden revner på undersiden hvor man ikke ser det så lett. - ta opp saken med verksmesteren. Til dine spm: 1- Ja 2- Neppe 3- Med skittent luftfilter kan det komme fremmedlegemer inn og skade innsugsskovel. Det kan også tenkes at sotflak kan løsne og skade eksosskovel. Skadde skovler kan gi ubalanse og øke slitasje eller gi dårlig effekt på høyere turtall, men da gjerne at de lader noe oppover. Men svært lite sannsynlig at aksel låses, hvis ikke turbo har gått uten smøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...