vifta starter ikke etter radiatorbytte

Anbefalte innlegg

byttet radiator på min 91 audi 80 i dag,men etter at jeg byttet radiator,så vil ikke vifta starte og gå,selv om tempen går opp til ca 100-110 grader,hele radiatoren blir varm.

 

byttet ikke føleren nederst på radiatoren,men det burde jeg kanskje ha gjort?

eller kan det være noe annet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå har jeg pratet med en som trodde det kunne være luft i systemet,så nå er spørsmålet:

 

hvordan få bort all luft i systemet?kjøre bilen til den koker,og åpne lokket til frostvesketanken?

og hvor varm kan jeg kjøre den,før det blir skadelig?110 grader?

 

er kun toppen av radiatoren som blir varm,har spylt radiatoren med vann,så vet at den ikke er tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket at den føleren er samme type som satt i gamle radiatoren din? Med 2 eller 3 kontakter..?

Har du brukt opp igjen den gamle vifta eller byttet du den ôg..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vifta er den samme som satt der ja,har brukt samme føleren også(3 kontakter)

 

regner med at det er luft i systemet som gjør at vifta ikke vil starte,ettersom at tempen på motoren er over 100 grader,mens at nedre del av radiatoren er kald.

 

noen gode tips til å få bort lufta?

 

skal på mekonomen en tur i morgen,for å kjøpe ny termostat og føler,bare for å ha skiftet det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du luftenippel på ene slangen inn til varmeapparatet..? (Den sitter like ved torpedoveggen).

 

Kan skru av lokket for kjølevæske-påfyllingen og legge munnen nedpå....blåse til det står en stråle opp av denne lufte-nippelen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var nok ingen luftenippel på slangen der nei

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var nok ingen luftenippel på slangen der nei

 

Okei. Er 4-syl den der vel..?

Har nippel på min, men det er 90 og 5-syl.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja er 4 cylindret,2l 16v

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nippel på min forrige 2,0S og nå på min 2,3E.

 

Men har du ikke en slik luftenippel, så tar du av lokket på ekspansjonstanken.

Så setter du på vifter på full guffe med varmeste nivå.

La motoren stå å gå i 5-10min.

Den må bli ordentlig varm slik at termostaten åpner så du får lufta hele annlegget, også etter termostaten.

 

Gjorde dette på min da jeg byttet radiator, og har ingen problemer med luft i annlegget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok da skal det prøves i morgen,demonterte alt sammen i gjen istad,skal skifte den føleren,vet du hvor stor fastnøkkel jeg trenger på den?hadde bare tang,og det var så trangt rundt den føleren,så fikk ikke dratt igjen så hardt

 

vil ha den på veien igjen snart,da jeg har bestillt nye felger til bilen,som ligger og venter på lillehammer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fungerer vifta? sett 12V rett på, hvis den gjør det så skjekk pinnen på selve vifte motoren, om en er løs får de ikke kontakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, var det 27-nøkkel til den føleren i bunn av radisen da tro...: klø : Ellers går det jo med en stor skiftenøkkel :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men radiatoren må vel være varm før viftene starter,nederste delen av radiatoren er kald,og det er sikkert pga luft i systemet.

 

kommer ikke til med skiftnøkkel,rett ovenfor så er det slangeutak,og rett under så er det tappeskrue,så kommer kun til med fastnøkkel.

 

tror den er større en 27mm,målte litt med tommestokk,og da målte jeg 29-31mm,får dra innom biltema etter at jeg har kjøpt føleren,så kan jeg finne en fastnøkkel som passer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil også skryte av oslo radiatorservice,bestillte radiatoren ved 12 tiden på mandag,og på tirsdag så hadde postmannen den med seg,men det som var irriterende,var at man må betale kontant til postmannen,og hvem har 3000kr i lommeboka?ikke jeg,og ikke har dem sånn bærbar kortautomat heller: bh :

 

så måtte vente til idag med å hente radiatoren,men synes radiatorservice skal ha skryt for å få sendt radiatoren så kjapt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg fått montert alt sammen igjen,satte varmeapparatet på fullt,og nå ble ikke bilen varmere en 98 grader,så nå fikk jeg kjørt motoren til hele radiatoren ble varm,og da startet jaggu meg viftene også:)

 

var innom mekonomen,jahre motor,og møller olrud,ingen av dem hadde føleren som sitter på radiatoren: rolleyes ,så da bruker jeg den gamle,den holder sikkert en stund til.

 

takk for alle tipsene,da slapp bilen å bli spiker:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.