KRISE!! Må ha ny tenningslås!!??

Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

 

Surrehue meg har gjort det umulige.. Jeg bruker bilen min for sjelden, og nå har jeg ikke sjans på å finne igjen nøklene til V8'n.. Skulle fyre opp og ned på butikken for å handle tidligere i ettermiddag, men nøkkelen er søkk vekke..

Jeg spør ikke etter synske her som kan fortelle meg hvor nøkkelen er, men om det finnes noen KJAPP måte å løse problemet på!!

Jeg MÅ ha bilen i drift til helga, kan jeg bruke tenningslåsen/sylinderen fra eksempelvis en gammel audi 100 eller noe?? Hjelp meg, vær kreativ!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo folkens!

 

Surrehue meg har gjort det umulige.. Jeg bruker bilen min for sjelden, og nå har jeg ikke sjans på å finne igjen nøklene til V8'n.. Skulle fyre opp og ned på butikken for å handle tidligere i ettermiddag, men nøkkelen er søkk vekke..

Jeg spør ikke etter synske her som kan fortelle meg hvor nøkkelen er, men om det finnes noen KJAPP måte å løse problemet på!!

Jeg MÅ ha bilen i drift til helga, kan jeg bruke tenningslåsen/sylinderen fra eksempelvis en gammel audi 100 eller noe?? Hjelp meg, vær kreativ!!

 

Ikke at jeg er noe ekspert, men skulle tro at hvis du tok en tenningslås fra en 100 så skulle nok denne passe over med koblingen bak. Kjappeste jeg kommer på, hvis ikke du tjuvkobler den, men da må du jo knekke rattlåsen også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er samme tenningslaas paa V8 som paa 100/200 etter facelift og muligens samme som C4 ogsaa, men det er en del forskjell paa manuell og automat, da automatbilene har et system som gjoer at man ikke faar tatt ut noekkelen med spaken i noe annet enn P. Laasesylinderen er trolig lik, men ellers er det en del forskjell. Let litt til etter noekkelen.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar du ut baksiden av bryteren, kan du operere den med en skrutrekker.. Rattlåsen er en helt annen sak, men får du løsnet låsesylinderen er det jo rett frem der også, selv om jeg ikke hadde følt meg helt trygg med en 'fiksa' rattlås..

Nøkkelen ligger sikkert i en jobbebukse, eller den du hadde på deg når du vasket bilen sist! Sorry, måtte bare! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se i ETKA er den ganske "unik" på V8 m/automat.(91-mod og nyere)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan jeg ringe møller og gi de chassinummer, åsså får jeg ny nøkkel?

 

Er en som påstår det på msn nuh..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten så er bilen min laga før det ble endringer. Så om det er noe som er forskjell fra 91 og nyere, så er min fra 91 og eldre.. hehe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, sjekket ikke om utgaven før 91-mod fantes på andre biler, men tviler litt. Det er ihvertfall forskjell på biler med og uten aut. som andre har nevnt her..

På en så gammel bil får du ikke bestilt nøkkel på chassisnr, men det kan hende nøkkelnr ligger registrert i Møller-systemet og da kan det lett slippes opp en ny i så fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om nøkkelnummer er registrert betinger jo det at ingen låser noengang er byttet, noe som fort kan ha vært gjort på ikke-merkeverksted på en gammel bil og derfor nummeret muligens ikke oppdatert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært i kontakt med møller idag.

Det var et lite håp om at det kunne finnes en løsning, så idag har jeg demontert sjåførdør og låsesylinderen der.. Men dessverre uten hell..

Jeg har(hadde) en nøkkel til alle låsene, derfor mente han det var stor sjans for at låsene var originale, og at OM det var et siffer der, så kunne det vært brukt til å få slipt en ny.. Men hos meg fantes ikke noe slikt nummer, selvfølgelig..

Så nå må det nok byttes tenningslås, på møller.. Og DET er jo sikkert billig, og sikkert heeelt uten ventetid.. not..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de tenningslåsene jeg har tatt ut har det alltid stått påtrykt et nummer, så du kunne jo ha tatt ut tenningslåsen da, og sett etter der. Riktignok er det litt mere jobb, men det er jo en mulighet å prøve ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, om jeg klarer å få ut tenningslåsen så skal det være et nummer der.

Men å få ut tenningslåsen sa han duden på møller at var ikke noe jeg burde begi meg ut på selv..

Så om jeg hadde fått ut sylinderen til tenningslåsen så hadde jeg fått nøkkel fra møller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sist jeg demonterte en låsesylinder uten å ha tilhørende nøkkel godt på plass i låsen, passet ikke nøkkelen da jeg monterte tilbake sylinderen... Er jo mulig det bare var jeg som klønet det til, men det står også i verkstedmanualen at låser MÅ IKKE fjernes uten nøkkel.

 

(Løsningen i mitt tilfelle ble forøvrig å bare fjerne de splintene fra låsen som ikke passet lenger, så nå funker sikkert 10% av alle gamle VAG-nøkler på dørene mine... :o )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sist jeg demonterte en låsesylinder uten å ha tilhørende nøkkel godt på plass i låsen, passet ikke nøkkelen da jeg monterte tilbake sylinderen... Er jo mulig det bare var jeg som klønet det til, men det står også i verkstedmanualen at låser MÅ IKKE fjernes uten nøkkel.

 

(Løsningen i mitt tilfelle ble forøvrig å bare fjerne de splintene fra låsen som ikke passet lenger, så nå funker sikkert 10% av alle gamle VAG-nøkler på dørene mine... :o )

 

Altså, å ta ut låssylinderen uten at nøkkelen ikke står i er ikke noe problem. De "splintene" du fjernet er jo de som flyttes på for å kode låssylinderen til nøkler. Er jo fort gjort og meget enkelt å kode, ingen vits å fjerne splintene. Når en låssylinder skfites skal denne kodes så de gamle nøklene passer. Når det er sagt så er det ofte at dette ikke blir gjort, den forrige type44 jeg hadde var det 4 forskjellige nøkler til: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere sier at å ta ut sylinderen er lett? Hvor lett? og hvordan? Jeg fikk en forklaring i går, men jeg syntes den virka ganske innvikla jeg da..

Husker ikke riktig, men satt ikke nøklen i 100'n i rattstammen? I V8'n sitter den vertfall i dashen.. som dette

rattlaas.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lett.. Tja..

 

For å ta ut låsesylinderen (og vedlagt ligger et bilde av hvordan den ser ut, tilsvarer hele nr.3 på deletegningen) må det bores et hull i rattlåshuset slik at du kan stikke inn ett eller annet for å dytte inn den metalleppa som du ser på bildet ca på det punktet jeg har tegnet en pil på.

 

Problem nr.1 er å finne ut hvor dette punktet blir på huset

Problem nr.2 er å i det hele tatt komme til med en boremaskin for å få lagd hullet

 

Jeg ser for meg at løsningen blir (som vi snakket om) å ta ut hele rattlåsen med låsesylinder og så jobbe derifra.

tenningslaas.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

shit... :/

 

Men det er en MULIG løsning i lufta nå.. Svaret får jeg i morgen ca. kl. 11..

Jeg er litt skeptisk, men håpet er der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvada? sløv ispinne i tenningslåsen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, neida :D

Fattern kom her mens jeg holdt på å prakkes i går, og etter å ha konstatert at jeg ikke hadde noen firesifra kode på dørlåssylinderen så kom han på at han har liggende kanskje 15 forskjellige nøkler tilhørende gode(?) gamle VW-caraveller.

Så han tok med seg låsesylinderen hjem og har prøvd alle nøklene, og fant en hvor det var lite justering som skulle til for å få tappene til å være i plan med sylinderen.. Så han småslipte litt og tilpassa nøklen, og når han ringte i gårkveld så påsto han at han hadde fått til en nøkkel som passa perfekt..!

Jeg er litt skeptisk, men teoretisk så skal vel den nøkkelen også passe i tenninga da vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vertfall starta bilen 2 ganger idag..!

Men nøkkelen som fattern har miksa til er ikke helt i hundre, så..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da har du jo hvertfall en brukbar bil inntil du gidder å sette den på verksted for å få nye nøkler :) Godt tenkt av fattern din også, tror jeg skal prøve meg på det samme trikset her en dag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, har du og en nøkkel som du ikke har..? :P

 

Nå har jeg vertfall en nøkkel som "virker".. Den passer bra på passasjerdøra, og bob-bob-okjegfårstart i tenningslåsen.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Har bytta tenningslås i de 2 siste audiene mine.

Begge type 44.

 

Slik jeg så det var det enklest å løsne hele dashbordet og bytte rattstammen.

Fant rattstamme på huggeri med 2 nøkler som passa.

 

Hele jobben tok vel 3-4 timer hvis jeg ikke husker helt feil...

 

Da slapp jeg å knote med borr og annet. Bare å skru sammen.

Og på huggeriet var det enklere fordi jeg kunne klippe opp ramma i dashbordet som rattstammen går gjennom og dra den rett ut. maks en halv time med avbiter, skrutrekkere, lite skrallesett og et par fastnøkler.

 

Vet ikke om jeg har gjort det vanskeligere enn nødvendig, men funka for meg.

(attpåtil funka den nye nøkkelen til tenninga i døra også! Litt flaks skal man jo ha...)

 

MVH

Stein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, det var jo litt vel flaks da? :D

 

Men satt tenningslåsen i selve rattstammen hos deg? Hos meg gjør den jo ikke det.. Jeg er usikker på hvordan det er på audi 100 og 200, men på V8 så.. Nei forresten, jeg har jo fått tak i lister fra 200, der er det jo likt..

Spørs om jeg må leie inn deg en runde da, Stein :D

 

Jeg holder med Carlsberg Black Gold og gjesteseng, og du kommer og skrur! Deal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Dette får du til selv.;)

 

Har prøvd å sette opp ei liste på hva jeg gjorde da jeg byttet på mine.: rolleyes

 

Dette gjør du på din egen bil. Huggebilen kan du gjerne gå litt mer brutalt fram på hvis du henter deler selv.:P

 

1. Start med å demontere dekslene under dashbordet på begge sider.

Tror du må demontere sidekledselen på sidene foran framdørene også for å komme til.

Dette sitter vel klemt med dørlista og gjerne ei stjerneskrue i nedkant.

Må vel demontere hele hanskerommet også.

Ei lita 8mm pipe med forlenger og stjernetrekker tror jeg du kommer langt med her.

2. Så plukker du av rattet. Røsker av midtdekselet og skrur av mutteren med 24mm pipe(?).

Bare husk å parkere med hjulene helt rett fram så slipper du å få rattet skjevt på igjen....

3. Skru av dekselet på oversiden av spakene på rattstammen. Disse 2 stjerneskruene sitter fra undersiden.

4. Så tar du av hele enheten med spakene på rattstammen. Denne sitter sammen med dekselet på undersiden og løsnes med enten en umbrako- eller stjerneskrue som sitter skrått opp i det avlange hullet på undersiden av dekselet. Når denne skruen er løsnet kan du trekke hele greie mot deg(sitter tredd innpå rattstammen) og trekke ut kontaktene på baksiden.

5. Deretter skrur du av pyntelista som ligger foran, under instrumentene. Denne sitter med 3 stk stjerneskruer fra undersiden.

6. Så kan du plukke ut selve instrumentet. Dette er festet med 3 skruer i nedkant. 2 stk rett over rattstammen og en helt til høyre. Lirk det ut og koble fra kontaktene på baksida.

Nå kan du også koble fra kontakta bak på selve tenningslåsen. Usikker på om det satt en stjerneskrue i midten på denne fra baksiden.

7. Nå ser du de 2 boltene som holder rattstammen på plass i karrosseriet 13mm festnøkkel og skralle her.

8. Demonter bolten som holder rattstammen fast til tannstanga. (hvis jeg husker riktig så er det en bolt med mutter som sitter helt inn mot veggen mot motorrommet som klemmer rattstammen fast i tannstanga)

9. Hvis du har Procon ten-systemet(det tror jeg) så sitter det noen vaiere fast på rattstammen. Disse må bare tres ut av hylsene på siden av stammen etter at man har skrudd den løs.

10. Nå må du nok løsne boltene som holder hele dashbordet. Det sittet 2 på hver side bak runde deksler som du ser når du åpner dørene.

11. Høyttalerdekslene og høyttalerne i dashbordet må også demonteres. Dekslene vippes opp i framkant og løftes/trekkes ut hvis jeg ikke tar helt feil. derette trenger du en kort stjernetrekker for å få ut skruene som holder høyttalerne og rammene som sitter nedi der.

12. Nå kan du prøve å dra ut rattstammen mens du drar hele dashbordet litt mot deg/ut. Husker ikke om man måtte demontere midtkonsollen også for å få dashbordet langt nok ut til å få ut og inn rattstammen.

Tenningslåsen sitter jo ut fra siden på rattstammen og inn i hullet sitt fra baksiden.

(Mulig man kan få rattstammen lettere ut og inn hvis man plukker den fra hverandre ved å skru ut 2 av skruene i gummisaken(tror dette er en vibrasjonsdemper) som sitter nesten helt nede i enden mot tannstanga)

Hvis du har en tidlig modell (før 88 tror jeg) er rattstammen enklere. Da kan du bare dytte den hardt fram og ned etter at du har demontert boltene som holder den på plass i karrosseriet. Rattstammen på denne er da delt slik at man ikke skal få rattet i fjeset ved en kollisjon. På de senere trykkes den sammen som et trekkspill fordi vaierne i Procon ten-systemet holder den tilbake.

 

Hvis man plukker deler på et huggeri selv kan man kutte opp og brette unna nede på metallramma som går rundt hullet i dashbordet som instrumentene sitter i slik at man bare kan slippe rattstammen ned og slippe og dra ut hele dashbordet. Dette kan gjøres med en god avbiter eller vinkelsliper. Sparer masse tid!

 

Håper dette kunne være til noe hjelp, da...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.