#1 Skrevet Juli 9, 2008 Etter å ha feilsøkt litt pga jeg har iritert meg over en raslelyd som kommer fra bakkant av topplokket når jeg ruser motoren fant jeg ut at hele rotoren med akselen satt overaskende løst. Skal det være slik? Skal rotoren kunne røres på fram og tilbake slik at man får klunkelyd i tannhjulene som den er drevet av? Var fryktlig mye frigang på denne synes jeg: klø : Motoren er en 2,3E 10V NG. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 10, 2008 Bump, er vel noen som har vært borti noe sånt på femmerne sine? Er vel hall-element på disse så er kanskje ganske likt med de andre femmerne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 10, 2008 Rotorakslene skal vel normalt sett sitte nokså "steady". Den kan vanligvis vris litt (på grunn av mellomrommet mellom tennene), men ikke noe mer enn det. Kan du flytte den sidelengs eller opp og ned så vil jeg si at noe er galt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 10, 2008 Rotorakslene skal vel normalt sett sitte nokså "steady". Den kan vanligvis vris litt (på grunn av mellomrommet mellom tennene), men ikke noe mer enn det.Kan du flytte den sidelengs eller opp og ned så vil jeg si at noe er galt. Jeg kan snu det rundt et par grader, også kommer det et stor "klunk" når jeg treffer tannhjulene. Hvordan er denne akselen satt fast? Blir den holdt på plass av resten av fordeleren/hallgiver? Det er også bakifra her den lyden som jeg jakter på kommer ifra:confused: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 10, 2008 Jeg kan snu det rundt et par grader, også kommer det et stor "klunk" når jeg treffer tannhjulene.Hvordan er denne akselen satt fast? Blir den holdt på plass av resten av fordeleren/hallgiver? Det er også bakifra her den lyden som jeg jakter på kommer ifra:confused: Det høres jo ikke så galt ut det der da... Vanligvis er rotorakselen klemt fast ved hjelp av en brakett som sitter utvendig (samme braketten som du løsner på eldre motorer for å justere tenningen). Kjenner ikke denne motoren spesielt så jeg vet ikke om det er annerledes på denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 10, 2008 Er helt normalt at den lar seg flytte litegrann.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 10, 2008 Ok, skal ned å se på en bekjent med Audi 100 2,3E C4i morgen. Skal få lurt meg til å kjenne på rotorakselen hans...er liksom så unormalt mye frigang, og det gjør det ikke så mye bedre med denne ulyden også...ganske høyt klonkt. Kanskje det bare skal være sånn, jeg hadde egentlig håpet på at jeg endelig hadde funnet ulyden:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 10, 2008 Hadde en 2.3NG som var likedan. Byttet tilogmed fordeler til en flett ny en, uten at det hadde noen som helst betydning. Bakgrunnen for byttet var en klakkelyd i samme takt som turtallet på motoren som oppstod avogtil, som ikke gav seg før jeg gikk av gassen og lot bilen gå på tomgang i noen sekunder. Ble ikke borte da jeg byttet fordeler, så fant aldri ut hva det var. Leste litt om rasling i fordelerdrevet på nett, og det var visst også ett kjent problem. (http://20v.org/engprob.htm#distributor) Skulle la seg løse ved å shimse ut tannhjulet på fordeleren litt, men jeg rakk som nevnt aldri å gjøre noe med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 10, 2008 Hadde en 2.3NG som var likedan. Byttet tilogmed fordeler til en flett ny en, uten at det hadde noen som helst betydning. Bakgrunnen for byttet var en klakkelyd i samme takt som turtallet på motoren som oppstod avogtil, som ikke gav seg før jeg gikk av gassen og lot bilen gå på tomgang i noen sekunder. Ble ikke borte da jeg byttet fordeler, så fant aldri ut hva det var. Leste litt om rasling i fordelerdrevet på nett, og det var visst også ett kjent problem. (http://20v.org/engprob.htm#distributor) Skulle la seg løse ved å shimse ut tannhjulet på fordeleren litt, men jeg rakk som nevnt aldri å gjøre noe med det. NØYAKTIG det problemet mitt er. Kommer og går... Men hva nøyaktig er det som lager denne lyden? frigang mellom to deler? Skal ta ut denne rotorakselen og se på den en dag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...