Anbefalte innlegg

Etter å ha feilsøkt litt pga jeg har iritert meg over en raslelyd som kommer fra bakkant av topplokket når jeg ruser motoren fant jeg ut at hele rotoren med akselen satt overaskende løst.

Skal det være slik?

Skal rotoren kunne røres på fram og tilbake slik at man får klunkelyd i tannhjulene som den er drevet av?

Var fryktlig mye frigang på denne synes jeg: klø :

Motoren er en 2,3E 10V NG.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump, er vel noen som har vært borti noe sånt på femmerne sine?

Er vel hall-element på disse så er kanskje ganske likt med de andre femmerne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rotorakslene skal vel normalt sett sitte nokså "steady". Den kan vanligvis vris litt (på grunn av mellomrommet mellom tennene), men ikke noe mer enn det.

Kan du flytte den sidelengs eller opp og ned så vil jeg si at noe er galt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rotorakslene skal vel normalt sett sitte nokså "steady". Den kan vanligvis vris litt (på grunn av mellomrommet mellom tennene), men ikke noe mer enn det.

Kan du flytte den sidelengs eller opp og ned så vil jeg si at noe er galt.

Jeg kan snu det rundt et par grader, også kommer det et stor "klunk" når jeg treffer tannhjulene.

Hvordan er denne akselen satt fast? Blir den holdt på plass av resten av fordeleren/hallgiver?

Det er også bakifra her den lyden som jeg jakter på kommer ifra:confused:: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan snu det rundt et par grader, også kommer det et stor "klunk" når jeg treffer tannhjulene.

Hvordan er denne akselen satt fast? Blir den holdt på plass av resten av fordeleren/hallgiver?

Det er også bakifra her den lyden som jeg jakter på kommer ifra:confused:: klø :

Det høres jo ikke så galt ut det der da...

Vanligvis er rotorakselen klemt fast ved hjelp av en brakett som sitter utvendig (samme braketten som du løsner på eldre motorer for å justere tenningen).

Kjenner ikke denne motoren spesielt så jeg vet ikke om det er annerledes på denne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er helt normalt at den lar seg flytte litegrann.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, skal ned å se på en bekjent med Audi 100 2,3E C4i morgen.

Skal få lurt meg til å kjenne på rotorakselen hans...er liksom så unormalt mye frigang, og det gjør det ikke så mye bedre med denne ulyden også...ganske høyt klonkt.

Kanskje det bare skal være sånn, jeg hadde egentlig håpet på at jeg endelig hadde funnet ulyden:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en 2.3NG som var likedan. Byttet tilogmed fordeler til en flett ny en, uten at det hadde noen som helst betydning. :)

Bakgrunnen for byttet var en klakkelyd i samme takt som turtallet på motoren som oppstod avogtil, som ikke gav seg før jeg gikk av gassen og lot bilen gå på tomgang i noen sekunder. Ble ikke borte da jeg byttet fordeler, så fant aldri ut hva det var. Leste litt om rasling i fordelerdrevet på nett, og det var visst også ett kjent problem. (http://20v.org/engprob.htm#distributor) Skulle la seg løse ved å shimse ut tannhjulet på fordeleren litt, men jeg rakk som nevnt aldri å gjøre noe med det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en 2.3NG som var likedan. Byttet tilogmed fordeler til en flett ny en, uten at det hadde noen som helst betydning. :)

Bakgrunnen for byttet var en klakkelyd i samme takt som turtallet på motoren som oppstod avogtil, som ikke gav seg før jeg gikk av gassen og lot bilen gå på tomgang i noen sekunder. Ble ikke borte da jeg byttet fordeler, så fant aldri ut hva det var. Leste litt om rasling i fordelerdrevet på nett, og det var visst også ett kjent problem. (http://20v.org/engprob.htm#distributor) Skulle la seg løse ved å shimse ut tannhjulet på fordeleren litt, men jeg rakk som nevnt aldri å gjøre noe med det.

NØYAKTIG det problemet mitt er.: eek :

Kommer og går...

Men hva nøyaktig er det som lager denne lyden? frigang mellom to deler?

Skal ta ut denne rotorakselen og se på den en dag.

905500.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.