Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt bilen på EU kontroll. Og må nå bytte endeledd på venstre side.

Bilen det gjelder er '76 mod Golf 1,1 liter.

Har fått av endeleddet, men hvordan deler jeg dette fra staget? Ser ut som en hel del for meg. Jeg må ikke bytte hele staget?

Mvh

Jørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På venstresida må hele staget byttes, ettersom det originalt bare var lengdejustering på høyresida (på venstresida er endeleddet pressa på staget, så det er ikke til å bytte ut. Ikke er det gjengeparti til å skru på nye nytt ledd på staget heller). Du får bare nye høyrestag, men de er ellers helt like, så det er bare å kjøpe nytt. Koster ikke mange kronene på Mekonomen heller.

For gjerrigknarker kan naturligvis en løsning være å kjøpe et brukt/bruke et gammelt styrestag man har og kjøpe nytt endeledd til dette.

Uansett hvilken løsning du går for: Sjekk tilstanden på de indre mansjettene på styrestaget/tannstanga også. Dette er det en gylden anledning til å bytte nå: ja :.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har hatt bilen på EU kontroll. Og må nå bytte endeledd på venstre side.

Bilen det gjelder er '76 mod Golf 1,1 liter.

Har fått av endeleddet, men hvordan deler jeg dette fra staget? Ser ut som en hel del for meg. Jeg må ikke bytte hele staget?

Mvh

Jørn

Ifølge norsk bildelkatalog så er det todelt. indre og ytre kule. Skal være en mutter ca 20cm inn på staget som låser ytre endeledd.

styrestag.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge norsk bildelkatalog så er det todelt. indre og ytre kule. Skal være en mutter ca 20cm inn på staget som låser ytre endeledd.

Som Andreas Westby sier så er det orginale opprinnelige som er montert på bilen når den var ny helt på venstre side.Er det byttet tidligere så kan det (avhengig av hvor lenge siden det er) være helt eller todelt.I følge delefilmen til VW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut av det. Er som dere sier. Indre endeledd og styrestaget er i en del ja.

Men måtte bytte yttre endeledd da dette satt voldsomt hardt fast i styrestaget.

Og mansjetten var selvfølgelig dårlig.

Så da måtte jeg kjøpe 3 deler...på 3 forskjellige plasser:-)

Stressmekking er gøy!

Takk for hjelpen.

Mvh

Jørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det virkelig nødvendig å kjøpe det ytre leddet separat (eller skulle du bytte på høyresida også)? Jeg har ennå til gode å komme over nytt styrestag som ikke er komplett, også med det ytre leddet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.