automatkasse Audi 100 Q går i "frigir" diagnose hjelp

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en audi 100Q C4 med automat, kassa frir istedet for å gire til 3. og 4., og når den frir, blinker oljelampe rødt i "fis light" i instrumentet, har sjekket oljenivået, dette er ok..

 

Spørsmålet er : er kassa gåen, eller går den i nødmodus grunnet ett eller annet : klø : Har kassa oljetrykkføler, som merker om trykket er for dårlig til å legge inn de nevnte gir?

 

Kjørte Vag com på bilen her om dagen, den viste : multi function switch (F-125), det er vel styreenheten til kassa, men lager den sånn problematikk? hva skjer om denne er gåen?

 

På møller lokalt sa de at det kunne være clutchene inni, eller innslaget som ikke funket skikkelig (som følge av lite trykk)

 

Noen mener det hjelper å bytte filter, men det er kanskje å tro på nissen det? : klø ::) har en som kan fikse kassa, men da ønsker jeg å vite om den er gåen først, eller om det er andre som har hatt samme problemet tidligere, bilen har bare gått 196000km, så jeg synes det er rart om den er ferdig nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

multi function switch (F-125), det er vel styreenheten til kassa,

 

Det er den mekanisk-elektriske bryteren som sitter nede på kasse hvor vaier fra girvelger er koblet til, og hvor det går en ledning inn i selve kassa.

 

Hvis det aldri er skiftet olje/filer er det aldri galt å forsøke dette først.........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig i det da, men har du/andre hørt om lign. sit. som har resultert i likt problem før? Kan denne boksen gjøre det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Har en audi 100Q C4 med automat, kassa frir istedet for å gire til 3. og 4., og når den frir, blinker oljelampe rødt i "fis light" i instrumentet, har sjekket oljenivået, dette er ok..

 

Spørsmålet er : er kassa gåen, eller går den i nødmodus grunnet ett eller annet : klø : Har kassa oljetrykkføler, som merker om trykket er for dårlig til å legge inn de nevnte gir?

Når denne går i nødmodus låser girkassa seg i 3.gir (skjedde med min 2 ganger så jeg søkte litt på nettet for å finne ut hva som skjedde) - er sikkert en limp home funksjon. I tillegg må du se på hva som skjer med girindikatoren i dashbordet. Får alle girene i girindikatoren en rød firkant rundt seg (som når du velger gir) tror jeg dette betyr at styreenheten er ok, men den sliter med selve girkassa. Hvis du ikke får denne firkanten kan det tyde på at selve styreenheten ikke er helt frisk.

 

Når dette er sagt, er jeg på ingen måte noen ekspert på området...

 

Noen mener det hjelper å bytte filter, men det er kanskje å tro på nissen det? : klø ::) har en som kan fikse kassa, men da ønsker jeg å vite om den er gåen først, eller om det er andre som har hatt samme problemet tidligere, bilen har bare gått 196000km, så jeg synes det er rart om den er ferdig nå.

Har hørt om ganske dramatisk forbedring av girkassa ved bytte av olje og filter, så det er helt klart verdt forsøket. Prøv først med vag-com for å se om du kan lese av noen av sensorene på girkassa. Kanskje dette kan si om trykket er for lavt. Kan oljekjøleren være tett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk opp "alle" firkantene i går ved kjøring, men på vag com sa den jo netopp at F 125 hadde fått feil på seg..

 

Har ingen formening om kjøleren er tett, kan vel nappe av rørene når jeg teester filterskift, for å "blåse" rørene opp kanskje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ble det ikke mer feilsøking nei, kassa fikk en stein på seg, og mistet all oljen og gikk istykker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.