#1 Skrevet Juli 15, 2008 Jeg har fått ett problem jeg ikke finner ut av. Ved tomgangskjøring/køkjøring begynner motoren å røyke ganske kraftig. Dette forsvinner når jeg kjører normalt. Når jeg bremser på giret, hører jeg at det smeller i eksosen. (typisk for høy blanding, eller tenning) Jeg har snakket med Møller i stavanger, og fikk beskjed om å gjøre alle kontakter rene med elektroclean. Dette har jeg gjort, men nå har bilen blitt helt gal. Etter 10-15 minutt kjøring, mister den nesten all kraft, og rykker noe sykt, ved jevn gass, og ved pådrag. Jeg har prøvd å koble fra luftmassemåler, og da går bilen kjempefint, (nødmodus), men veldig lite kraft. Har skiftet plugger, pluggledninger, luftmassemåler, temperaturmåter for motorstyring (G28), begge lambdasonder, og luftfilter. Har også hatt ute og sjekket motorstyringsboksen (fotbrønn på pass-side). Denne ser helt fin ut, tørr og ingen misfarving eller irring, utenpå/inni. Men bilen er akkurat lik. Bilen er forøvrig en Audi 100 quattro 2,8e -92/-93 modell. Noen som har ett fornuftig tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 15, 2008 Har du sjekket katalysatoren? Opplevde det samme på en 100 2,3q 92-modell som foreldrene mine hadde. De byttet den og alt ble bra. Mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 15, 2008 Nei, jeg har ikke sjekket katalysatoren. Når du nevner det, er det en litt kvass lyd fra eksosen. Takker for tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 11, 2008 Nå har jeg skiftet begge katter, og bilen er som ny. Ingen problemer i det hele tatt lenger. Takk for tipset Eivind. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 12, 2008 Katalysatorer på V6-motorene virker som en evig gjenganger og problemkilde, dessverre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 12, 2008 Katalysatorer på V6-motorene virker som en evig gjenganger og problemkilde, dessverre.. Også er det sjelden en billig affære. Nå har jeg skiftet begge katter, og bilen er som ny.Ingen problemer i det hele tatt lenger. Takk for tipset Eivind. Kan jeg spørre hvilken kostnad det er å skifte begge kattene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 12, 2008 Jeg kjøpte disse brukt hos en opphogger. Betalte 2000 + moms og frakt. De så nesten helt nye ut. Det viste seg at de gamle kattene hadde slått nedi, og fått seg en kraftig bulk foran, derfor ødelagt innvendig. Enkelt og greit å skifte, måtte bare bore ut 1 av 6 bolter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...