Vanntemp stiger og synker, hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Når jeg er ute og kjører så kan vanntemp krype opp til 90C som den alltid gjør, men så plutselig kan den synke ned til helt kaldt igjen.. Det kan da være 3 ting, vanntemp føleren, termostaten, og selve viseren i speedometeret.

 

Tipper det er giveren for vanntemp..?

 

Så mitt spørsmål er, hvor sitter denne, og er den lett og komme til og bytte?

 

Bilen er en Passat 1.8T fra 98, AEB motor.

 

Tenkte og teste termostaten, men da må jeg vel av med hele innsuget etc for der er umulig og komme til..

 

Tips, triks og råd er velkomne:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme symptomer på brutterns A4 1.6 98', og Møller mente det måtte være temp.føler. Kjøpte føleren, men fant fort ut at jeg måtte demontere VELDIG mye for å komme til....I og med at jeg ikke er sikker på at det der feilen har det foreløpig blitt med det... Kult om du oppdaterer dersom du finner ut av problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkuratt samme problemet på min bil. Steg "normalt" opp til 90 grader. Gikk litt i bølger av og til, for så å falle ned til nesten helt kaldt. Da byttet verkstedet en temp føler, så var den god som ny. Det er veldig lite sannsynlig at det er termostaten, da vannet ville hatt enten varmere eller kallere enn normalt. Så ville den beveget litt på seg alt etter bruk. Den ville ikke gått helt ned til kaldt.

 

Så jeg vil nok tro det er temp føleren din som trenger å byttes. Bilen min er en 04 passat 1,9 tdi 130hk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for info, så om noen veit hvor den følern sitter gi meg et pip på PM eller gjerne her i tråden så andre for nytte av det også.

 

Ps, delenr også ville vært fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vanntemp føleren på AEB motoren sitter mellem motor og torpedoveggen, det er en blå 3 eller 4 polt kontakt.

Min AEB hadde lignende symptomer, da steg den til 70 grader når jeg kjørte og til 90 når den sto på tomgang. da var det termostaten, så tempføler kan høres riktig ut. den koster rund 3-400 kr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde og finne den på etka, der sto det 2 typer:

 

Dobbeltemperaturgiver 4 polet blå (b 078 919 501 b)

Dobbeltemperaturgiver 4 polet grønn (059 919 501 a)

 

Så får vel ringe møller og bestille den rette.

 

takker for svar og eventuelt flere svar:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være gåen topp-pakning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være gåen topp-pakning

 

hmm, det har jeg ikke tenkt på, men da ville vel bilen bruke litt vann? og man ville få grå olje eller olje i vannet? har ikke sett antydning til noen av delene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på en cosworth jeg hadde, da var termostaten synderen.. men på cosworthene er de litt enklere å bytte, hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på min 97 AEB var kontakten en blå 4 polt, (så på den gamle igår.....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske sikker på at du skal ha dobbeltemperaturgiver G2/G62 4 polet blå.

 

Hvis tempen plutselig dropper uavhengig av motorens belastning, er det stor sansynlighet for at det er denne som er defekt. Denne røpes også av diagnose på motor ( G62 kretsen ) eller/og instrument ( G2 kretsen ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki, da skal jeg kanskje få tatt en vagcom test før jeg bestiller deler da. Takker for info nok en gang:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostaten var gåen på min APU da den oppførte seg slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt..

 

Jeg trenger egentlig en bekreftelse på om jeg tenker riktig eller ei..

Har en Passat med AEB motor. denne har i lengre tid hatt ganske lav driftstemperatur, i allefall i følge måleren.

Sjekket bilen for feilkoder og fikk da opp en feil på G62. Denne er jo forholdsvis enkel å skifte, så jeg ble egentli veldig fornøyd og var igrunnen tenkt å bestille en slik. For å være på den sikre siden lot jeg i går kveld bilen stå og gå på tomgang en stund, og da steg temperaturmåleren opp til 90 grader (uten AC innkoblet)

 

Mitt spørsmål: tyder ikke dette på at det er termostaten min som ligger åpen og slipper alt vannet direkte igjennom radiatoren?

Bør jeg uansett bytte G62 siden det var en feilkode på den?

 

mvh Sigve :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den målern koster 300 kr på møller. Kan bestille en fra autohauz eller åssen en staver det om du ikke har noen hast sigve.

 

Vis du kjører og bilen aldri blir 90 grader, men blir 90 grader når du stopper på tomgang 10-15 min og tempen detter når du begynner og kjøre igjen, ja da er termostaten din gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt..

 

Jeg trenger egentlig en bekreftelse på om jeg tenker riktig eller ei..

Har en Passat med AEB motor. denne har i lengre tid hatt ganske lav driftstemperatur, i allefall i følge måleren.

Sjekket bilen for feilkoder og fikk da opp en feil på G62. Denne er jo forholdsvis enkel å skifte, så jeg ble egentli veldig fornøyd og var igrunnen tenkt å bestille en slik. For å være på den sikre siden lot jeg i går kveld bilen stå og gå på tomgang en stund, og da steg temperaturmåleren opp til 90 grader (uten AC innkoblet)

 

Mitt spørsmål: tyder ikke dette på at det er termostaten min som ligger åpen og slipper alt vannet direkte igjennom radiatoren?

Bør jeg uansett bytte G62 siden det var en feilkode på den?

 

mvh Sigve :)

 

Høres igrunn ut som termostaten er synderen på bilen din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke bare luft i systemet da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den målern koster 300 kr på møller. Kan bestille en fra autohauz eller åssen en staver det om du ikke har noen hast sigve.

 

Vis du kjører og bilen aldri blir 90 grader, men blir 90 grader når du stopper på tomgang 10-15 min og tempen detter når du begynner og kjøre igjen, ja da er termostaten din gåen.

 

Høres igrunn ut som termostaten er synderen på bilen din.

 

Da ser det ut som vi er enige:)

Takk for bekreftelse, termostat blir skiftet i helga, så får vi håpe det funkar

 

Edit: takk for tilbudet, Torkjell, kjem tilbake til deg dersom det ikkje hjelp å skifte termostat :)

er ikke bare luft i systemet da??

 

Det kan jeg ikke skjønne, da det er fyllt opp ved hjelp av et vacuum-system...

 

Men da skulle den vel blitt varm istedenfor kald vel..?: klø :

 

hmmm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luft i system kan man kun få vis man aldri bruker motoren mer enn til maks 3-4k rpm, rus den en eller 2 ganger til turtallsperra så er all lufta borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.