#1 Skrevet Juli 15, 2008 Har en 99/2000 A4 1.8TQ Avant. Denne kommer med et merkelig fenomen. Etter "langkjøring" begynner clutchen å slure. Dette har skjedd 3 ganger nå. 1 gang på høsten, 1 gang i vinter og nå i helgen. Første gangen tenkte jeg at clutchen begynte å bli sliten, og kjøpte inn ny. Men sluringa ga seg, og clutchbytte uteble... Så var vi på langtur i vinter, og samme problem oppstår. Ved fult pådrag slipper clutchen. kjører pent på veien hjem, og problemet er borte. I helgen kjørte jeg en "svipptur" fra Tynset til Mosjøen og var nesten framme, da clutchen slurer ved forbikjøring igjen.... Er dette noen kjente symptomer? har jeg en oljelekasje eller.no i girkassa? Clutchen slurer aldri etter normal "småkjøring" lokalt... (turer på 1-3 timer har ikke vore problematiskt) men det virker som dette bare skjer under lengre kjøreturer.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 16, 2008 går seg vel varm da å mister grepet.. sikkert på tide med et skift om det er olje på den så hadde det nok sluret hele tiden.. men du kan jo prøve å sette den i 5gir når du helst ikke skal ha det å se om den slurer da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 16, 2008 clutchen går seg varm?? Den kan du godt forklare for meg. Har prøvd å slippe clutchen ved turtall og ladetrykk, og den griper inn da. (les når ting fungerer som de skal) Menne er vel på tide å sprette opp og ta en titt? evt bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 16, 2008 clutchen går seg varm??Den kan du godt forklare for meg. Har prøvd å slippe clutchen ved turtall og ladetrykk, og den griper inn da. (les når ting fungerer som de skal) Menne er vel på tide å sprette opp og ta en titt? evt bytte. Skal ikke skryte på meg noe ekspert greie her no da men ved langkjøring så vil jo det bli mye mer varme i den og variabel belastning så den muligens slipper lettere.. du å blir jo sliten du med av å styre med noe lenge. Bare litt tenking her men om clutchen griper best varm eller kald det har ikke jeg peiling på... men uansett siden den slurer da så er ikke det stort anna enn clutchen sjøl som har skylda der da.. så sikkert ikke feil å få den skiftet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 7, 2008 -- da har jeg fått ut fingeren, og fått ut girkassa... og joda.. det er olje i huset clutchhuset.... noen som har tips til hvordan jeg finner ut hvor lekasjen er? om olja kommer fra motor, eller girkasse? evt. er det like greit å bytte oljetettinger på begge? hvor stor jobb er dette? Tips/svar mottas med stor takk... Mvh Frode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 11, 2008 hmmm godt smørt clutch vaffal.... fikk meg nye "tetningsringer" til både girkasse og motor i dag... men er så lei av å være uten bil, så kjøpte meg en 95 golf 1.8 på impuls i dag...så jeg har noe å kjøre med fram til helgen... har bare 4 biler nå : 2008 Renault traffic...arbeidsbil 2000 Audi A4 1.8TQ ava 1996 Mondeo4x4 1995 Golf 1.8 stv... holder da når jeg er eneste i husstanden med førerkort... er vel pr tiden 15 år til jentungen kan kjøre... *edit* kan denne brukes i girkassa? eller denne? (jada vet at noen her er store på det, og får gåsehud dersom BT nevnes) men har noen flasker av dem stående i kjelleren... og hvordan motorolje bør jeg bruke? (jada.. er ofte innom BT jeg, så har de noe brukandes er det greit) (kjører ikke racerbil, så føler ikke behovet for 500kr pr liter med destilert gull heller) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 13, 2008 ingen som kunne svare på det med olja? eller henvise til tråd hvor det står? søker man på olje, kommer alt fra toppakningsbrudd til oljeovner...*ler* Altså.. har biltema (ja..jeg synes det er lettvint og rimelig) brukandes olje til motor og girkasse? A4 1.8TQ Burde vel kanskje bytte på golfen også i samme slengen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 13, 2008 stikk på bilekstra eller mekonomen å kjøp deg olje som er litt bedre enn biltema så fungerer det litt lenger valvoline,castrol eller mobil1... har dårlig erfaring med biltema olje! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 13, 2008 Fina First 5W-40 selger europris til ca 200kr for 4 liter. Det er ei God olje! Samme olje som de her tar nesten det dobbelte for. http://www.industriverktoy.com/wsp/industriverktoy/frontend.cgi?session=b6618c37379ca345aae0d122edb129&func=catalog.show&func_id=215643&table=PRODUCT&template=produkt&query=show_product_remote 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 13, 2008 Ang lekkasjen din i girkassehuset, sjekk for guds skyld slavesylingeren til clutchen. Den er en vanlig synder på slike ting. Ta av mansjetten på den å sjekk om det er olje i den. Dette har jeg erfart over 2 clutcher:p Man lærer som regel av sine egne feil. Ang olja: Hadde aldri i verden kjørt på bilrema olje selv på en quattro kasse. Litt for dyrt å skaffe nytt igjen. Men for min del kan du godt få kjøre på den. Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 14, 2008 Da handler jeg inn noen liter med Fina First. Trenger også et tips til rimeligere girkasseolje enn hva de tar på møller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 14, 2008 har også kjøpt inn simringer for å bytte på girkassen... ser da ut som det har vore lekasje...og når kassa først er ute, kan jeg likesågodt bytte. er det bare å sette en skrutrekker imellom og bryte ut "akselen"? (SE BILDE) Er mest vant til fård..og der er det bare å vippe ut akseltappen.... samme her??? og må jeg bytte låseringen? eller er det bare å hamre inn igjen etter å ha byttet? Tips mottas med takk...samt billig og grei girkasseolje.... (kjører som sagt helt normalt, og ALDRI på bane) siden jeg skrur audi, og forden sliter med lekasje på bremserør, måtte jeg handle en ekstra bil å rulle med så lenge.. hehe.. kjøpte denne bilen... Helt grei bil for prisen...som jeg måtte justere mye..... :P Men ikke helt det samme å kjøre 90KW golf, når man er vant med 196hk på audi... får vel lage en tråd på den bilen og...siden det er litt å gjøre med den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...